Copperhill Åre

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Copperhill Åre

Inlägg av jornmark »

Mest spektakulära investeringsruinen i Sverige under den här krisen? Från Dagens Industri idag:

Lyxhotell i Åre varslar samtliga
Uppdaterad 2009-04-16 07:27

Det krisdrabbade lyxhotellet Copperhill Mountain Lodge i Åre varslar samtliga anställda om uppsägning och stänger portarna ända fram till december. Samtidigt fortsätter försöken att hitta nya finansiärer till hotellet.
Åres nya femstjärniga hotell överskred byggbudgeten med råge och kostade hela 730 miljoner kronor att färdigställa.

Hotellet hann knappt öppna portarna i vintras innan de nederländska ägarna tvingades ställa in betalningarna och den 23 februari ansökte bolaget om en företagsrekonstruktion. På onsdagen kom ett nytt dråpslag för personalen och fordringsägarna. Det är företagsrekonstruktören Mikael Kubu, till vardags vd vid Ackordscentralen i Stockholm, som har dragit i nödbromsen och beslutat att stänga hotellet från den 26 april ända fram till den 1 december.

Bokningsläget under barmarksperioden är så dåligt att det inte finns någon möjlighet att täcka driftskostnaderna. "Vi har på alla sätt försökt att hålla i gång driften, men de senaste analyserna visar att det inte längre är möjligt", säger Peter Nilsson, avgående vd för Copperhill till Östersunds-Posten.

Enligt tidningen har samtliga anställda informerats om att ett varsel kommer att läggas inom kort. Samtidigt fortsätter rekonstruktionen av bolaget. Ett flertal olika finansieringslösningar håller på att utredas, enligt Peter Nilsson. Men att hitta hugade spekulanter, som är villiga att pumpa in hundratals miljoner i ett högriskprojekt, är minst sagt tufft i rådande klimat. Fordringsägarna, med krav på sammanlagt 86 miljoner kronor, väntar fortfarande på ett ackordsförslag från rekonstruktören. Som allra längst kan rekonstruktionen pågå fram till februari nästa år.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Låter hur bra som helst. Hrm.

;)
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Den är härlig, treminuterskapitalismen.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Copperhill Åre

Inlägg av Grishnac »

Wohoo! Jag packar bilen och far så fort det är klart! ;-)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]Wohoo! Jag packar bilen och far så fort det är klart! ;-) [/quote]

Stressa inte, såg det på TV för ett tag sedan, dom håller nog ut några månader till i alla fall, men våren 2010... :cool:

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ser inte så bra ut... eller jag menar: det ser bra ut!

Beror på vem man frågar... :rolleyes:
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Saddam""]Ser inte så bra ut... eller jag menar: det ser bra ut!

Beror på vem man frågar... :rolleyes: [/quote]

Brukar till min gode vän/utflyktskamrat ibland säga: -"Vi är som gamar, flax flax, flax, när en ruin är på gång, sitta ner på grenen i trädet brevid, se om döden kommer, men sucka tungt när/om någon ny verksamhet/regim istället flyttar in..." :p

/B
Användarvisningsbild
NoFace
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 24 feb 2009, 20:35

Inlägg av NoFace »

[quote=""benkar""]Brukar till min gode vän/utflyktskamrat ibland säga: -"Vi är som gamar, flax flax, flax, när en ruin är på gång, sitta ner på grenen i trädet brevid, se om döden kommer, men sucka tungt när/om någon ny verksamhet/regim istället flyttar in..." :p

/B[/quote]

Så är det. Det övergivna ing1/Almnäs området utanför min hemort har faktiskt börjat vakna till och få ny verksamhet. Det är ju egentligen mycket förnuftigt och glädjande men jag blir surare för varje övergiven del som nyexploateras :confused:
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Vad jag helst av allt skulle vilja göra är att fota ställen då verksamheten fortfarande finns kvar och sedan återvända när det står tomt och övergivet för att då ta "samma" bilder och göra en "då och nu" -serie. Vad gäller Ing1 ser jag helst att det skulle vara som för 25 år sedan. Eller är det bara jag som saknar gamla hederliga "DDR-sverige"?
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""daytripper72""]Vad jag helst av allt skulle vilja göra är att fota ställen då verksamheten fortfarande finns kvar och sedan återvända när det står tomt och övergivet för att då ta "samma" bilder och göra en "då och nu" -serie. Vad gäller Ing1 ser jag helst att det skulle vara som för 25 år sedan. Eller är det bara jag som saknar gamla hederliga "DDR-sverige"?[/quote]

Nej jag saknar verkligen inte att leva i DDR-Sverige men visst kan man tillåta sig att bli lite nostalgisk ibland. Sverige är så oändligt mycket bättre i dag än på den tiden vi hade två tv-kanaler, statliga hamburgerrestauranger och 85% marginalskatt.
Skriv svar