Karsamåla Djur och Blomsterpark

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Karsamåla Djur och Blomsterpark

Inlägg av charliem »

Blomsterparken grundades 1952 av Anton Eriksson som hade intentionen att det skulle bli något i stil med Blomstergården i blekinge.

Själv besökte jag parken några gånger på min barndoms semestrar och minns särskilt den talande beostaren Jonas.
Parken stängdes helt 1989 efter några års bekymmer med myndigheter och annat då djurparker inte sågs med blida ögon.
Det var väl bara Skånes, Ölands, Borås och Kolmårdens djurparker som överlevde, i vart fall i södra sverige.

Idag syns det att det stått öde i 20 år.....

Hade tänkt visa 4 bilder till så jag får hänvisa till albumet i stället.

Här: Också ett Öde
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Fantastiskt fint! Det är nåt särskilt när naturen har tagit över igen...
Senast redigerad av 1 riddar m, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: frågan löste sig...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Eternit
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 12:53
Kontakt:

Inlägg av Eternit »

Wow, vilket fynd!

Gillar speciellt skylten med apan. Hur fint som helst ju...
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

finaste jag sett på länge, vet ej varför men får typ alice i underlandet känsla av det här.... så lummigt och härligt
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Så, efter en tur till Emmaboda idag (kommer fler bilder från denna tur sen) tog vi vägen genom skogarna och hittade fram till stället (tack för tips charliem).

Bilder här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1104655_page0.html

Kul ställe, funderar lite hur folk tänkte på den tiden när de planerade ett sånt utflyktsmål, det ligger rätt så offside och är större än vad man kan tro. Mycket är rivet och allt är övervuxet så det är svårt att ta sig runt. Jag vet inte hur ägarna är, de vr inte hemma när jag knackade på för att höra om jag fick kila in. Hursomhelst, ett intressant ställe, första gången jag är inne i ett aphus (tror det är det iaf).

Hittar jag mer info så återkommer jag med detta.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""DMT""]Kul ställe, funderar lite hur folk tänkte på den tiden när de planerade ett sånt utflyktsmål, det ligger rätt så offside och är större än vad man kan tro. Mycket är rivet och allt är övervuxet så det är svårt att ta sig runt. Jag vet inte hur ägarna är, de vr inte hemma när jag knackade på för att höra om jag fick kila in. Hursomhelst, ett intressant ställe, första gången jag är inne i ett aphus (tror det är det iaf).

Hittar jag mer info så återkommer jag med detta.[/quote]

Visst är det ett trevligt ställe. Svårt att tänka sig idag att folk vallfärdat i busslaster på dessa smala grusvägar! Men är det verkligen ett aphus? Jag ville också tro det först, men tänkte mer att det rörde sig om fåglar sedan. Hmm, vet inte.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Inlägg av charliem »

[quote=""DMT""]Så, efter en tur till Emmaboda idag (kommer fler bilder från denna tur sen) tog vi vägen genom skogarna och hittade fram till stället (tack för tips charliem).

Bilder här: http://www.pixbox.se/alb_show_id1104655_page0.html

Kul ställe, funderar lite hur folk tänkte på den tiden när de planerade ett sånt utflyktsmål, det ligger rätt så offside och är större än vad man kan tro. Mycket är rivet och allt är övervuxet så det är svårt att ta sig runt. Jag vet inte hur ägarna är, de vr inte hemma när jag knackade på för att höra om jag fick kila in. Hursomhelst, ett intressant ställe, första gången jag är inne i ett aphus (tror det är det iaf).

Hittar jag mer info så återkommer jag med detta.[/quote]

Tyvärr kan mitt teflonminne svika mig men jag har för mig att det var ett fågelhus. Ägarna har/hade ett stort fågelintresse.

Den första halvan av 1970-talet var de verkliga storhetsåren där. Sedan ändrade man sträckningen av väg 120 till att gå från Tvillinggrindarna mot Emmaboda istället för mot Vissefjärda, och då hamnade plötsligt djurparken långt ifrån genomfartstrafiken mot Kalmar.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Hade de inte ens apor? Hur lättimpade var folk på den tiden egentligen, den "talande staren Jonas" var ju vida känd tydligen. Nåt lite större än fåglar måste de ju haft.


Jaja, jag ska ändra info om aphuset på mina bilder. -Suck, de har ju en apa på skylten, de kan ju inte ljuga för mig på detta vis ;) .....

Charliem: Minns du hur stort stället var ungefär? Det är ju väldigt övervuxet så det var svårt att ta sig runt, staketet längs med vägen sträckte sig en bra bit.
Senast redigerad av 1 DMT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Inlägg av charliem »

[quote=""DMT""]Hade de inte ens apor? Hur lättimpade var folk på den tiden egentligen, den "talande staren Jonas" var ju vida känd tydligen. Nåt lite större än fåglar måste de ju haft.


Jaja, jag ska ändra info om aphuset på mina bilder. -Suck, de har ju en apa på skylten, de kan ju inte ljuga för mig på detta vis ;) .....

Charliem: Minns du hur stort stället var ungefär? Det är ju väldigt övervuxet så det var svårt att ta sig runt, staketet längs med vägen sträckte sig en bra bit.[/quote]

Jag minns det som ganska stort, var gångar man gick runt, minns talande staren, åsnor, men inga apor. Det är bara det att det att jag har ett svagt minne om prat om apor när jag träffade sonen så de kan ha tillkommit efter jag var där.
Det där med teflonminne du vet.
Med så många besökare borde någon som varit där senare än jag minnas bättre.

Hittat vykort
http://www.tradera.com/Gammalt-Vykort-Karsamala-Djur-Blomsteerpark--auktion_94369392#pic
Senast redigerad av 1 charliem, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Hittat vykort
Skriv svar