"Wollyland" i Esmared/Halland. Vad finns kvar?

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

hedman
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 22:33

Inlägg av hedman »

detta visste jag inte om.. jag bor i halmstad och jag kör lastbil mellan halmstad och jönköping jag passerar gamla 3 björkar varje dag men visste inte om något "wollyland" hur tar man sig dit?? kan åka dit och ta lite bilder att lägga ut några spår måste ju finnas kvar
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vore kul. Själve Jörnmark har stannat till men nog borde det finnas något spår av anläggningen tycker man. Den låg snett in från Tre Björkar. Syntes från vägen
Cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:05
Kontakt:

Inlägg av Cooper »

Kanske de flesta redan uppmärksammat det, men i senaste numret av tidningen Riksettan finns en bild från 1979 av Wollyland.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Passerade och Tre Björkar var avspärrat med band och skyltar om ej tillträde. Verkar som någon renoverar. Kanske denna tråd plus omnämnandet i tidningen gjort att man tröttnat på nyfikna? Såg inga spår men var inte heller riktigt inne på forna området. Som alltid: man borde pratat med de lokalt boende. Några delar har säkert överlevt. Hörde också att de höll en chimpans iförd blöjor som barnen kunde leka med.

Edit. Lägger till bilden från Riksettan. Skall vara tagen 79. Man verkar inte läsa 28ds. Tar upp historien om bortskämde sonen när vi nu vet att det var ett tyskt par som drev det. De driver/drev dinosauriepark i Tyskland
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: La till en bild
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

De sista sorgliga resterna av Wollyland. Var redan ganska mörkt när jag stannade. En hund skällde en bit bort. Själva området verkar helt jämnat med marken men är ganska säker på att detta hörde hit. Kan ha varit ägarens bostad och eller något kontor. En vit länga kunde ha varit toaletter och en uteservering. Nu fyllt med skrotbilar och på väg ner i myllan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Re: "Wollyland" i Esmared/Halland. Vad finns kvar?

Inlägg av fredrik »

Ser likadant ut idag. Det finns lite rester av vallgravar och små broar också men mest skog. Grannrestaurangen finns kvar i stängt skick.
mostlyharmless
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 10 aug 2017, 16:16

Re: "Wollyland" i Esmared/Halland. Vad finns kvar?

Inlägg av mostlyharmless »

Inte mycket finns kvar. Har hittat en betongplatta en bit upp i skogen, lite gatstenar samt lite räls till den minijärnväg som ska ha funnits på området.

Vid det röda huset som visats tidigare i tråden ligger det lite rester av bränt trä samt delar av räls. Antar att man eldade upp byggnaderna ist för att riva dom.
När det avverkades skog där för några år sedan så släpades även en ganska rejäl järngrind fram, dock borta nu.

Bakom det röda huset finns en lite annorlunda formation, som en spiralgång / trappa av jord (?), vet inte riktigt men antar att det har varit en del av sagolandet, möjligt att det kan ha något att göra med sagoslottet som också visas på bild i tråden.
Får kika närmare på den någon dag.


Tre Björkar är numer privatbostad under långsam renovering

Hittade även dessa små notiser från Tidningen Vestkusten (det om Wollyland från 1978, det om djurparken från 1967)
Skärmklippwolly.JPG

Skärmklippdjur.JPG


Som kuriosa så nämns det på en hemsida (som jag inte hittar nu) att hästgården bakom Tre Björkar har ett stall som från början var kamelstall :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Re: "Wollyland" i Esmared/Halland. Vad finns kvar?

Inlägg av Elagabalus »

Vad kul med ny intressant info
Skriv svar