"Wollyland" i Esmared/Halland. Vad finns kvar?

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

"Wollyland" i Esmared/Halland. Vad finns kvar?

Inlägg av Elagabalus »

Provade att lägga ut en förfrågan på FB innan jag av en slump hittade detta forum. Kopierar i stort sett mitt inlägg och kompletterar med de få upplysningar som kommit

"I Esmared efter väg 25 ca 15 km öster om Simlångsdalen byggdes ett slags sommar/lekland. Bör ha varit runt 1970. Enligt ryktet byggdes det av en pappa till sin oföretagsamme sthlm son som behövde något att syssla med. Som jag minns det var det delat i två delar. Kan ev ha varit en liten djurpark och en sagoby. Lite Disneyland light ( med betoning på light) med stora starkt målade sagofigurer och tyrolerhus. Ligger ju helt hopplöst så det fungerade inte många år men byggnaderna stod kvar i alla fall en bra bit på 90-talet och förmodligen fram ändå till åtminstone 2002-2004.

Är det någon hallänning eller annan som passerat och vet om det finns något kvar att se? Alltid ångrat att jag aldrig gick in i detta lite bisarra komplex"

Har kollat på Eniro och tror jag hittat rätt plats. Isf finns inte mycket kvar att se idag. Parkeringen har nog varit lite till vänster strax utanför min markering. Man anar en rektangel

http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... lyland.JPG

Kommer man från Halmstad ligger det på höger sida en bit efter en nedlagd vägkrog.

Vore kul om någon satt inne med lite info om denna bortglömda anläggning
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

är det den med en jättehög gubbe som man ser från nya e6 så är den nog inte helt öde (än) men vilket skräpställe att fira semestern på!!!!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""fredrik""]är det den med en jättehög gubbe som man ser från nya e6 så är den nog inte helt öde (än) men vilket skräpställe att fira semestern på!!!![/quote]

Esmared ligger vid väg 25 ett gott stycke från E6. Verkar vara ett sommarland som lämnat få avtryck i historien. Kanske, kanske kommer jag att passera där senare i sommar och då skall jag försöka få fram svar av ortsbefokningen ( och ev fota några rester förstås)
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

just så! himmlerike eller något ditåt är det jag tänker på, tack.
Thobbie
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 13 feb 2009, 20:41

Inlägg av Thobbie »

[quote=""fredrik""]just så! himmlerike eller något ditåt är det jag tänker på, tack.[/quote]Heter inte himmleriket Fun city nu?
Användarvisningsbild
nda
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:04

Inlägg av nda »

Körde förbi igår...och på skyltarna utmed E6 så står det just Fun city
Användarvisningsbild
Linkan
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 15:52
Kontakt:

Sv: "Wollyland" i Esmared/Halland. Vad finns kvar?

Inlägg av Linkan »

Har åkt väg 25 förbi Esmared många gånger sen början av 90-talet. Aldrig stannat. I början kunde man se en borg från vägen. Helt klart att det varit nått sommarlandsaktigt. Måste varit inom eller väldigt nära det område du markerat på bilden. Tror det var mot slutet av 90-talet som denna borg brunnit (avsiktligt bränts ner?). Lite svår med minnet men jag tror att efter en tid var resterna bortröjda. Numera syns inget från vägen. Körde där senast i söndags o då såg jag inget :) .

Restaurangen "Tre björkar" ser inte så upplyftande ut i mina ögon. Inte världens bästa läge. Ingen restaurangrörelse där nu. Tidigare tror jag man körde en del catering för att överleva. Läget är ju inte kanon.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tack! Började nästan trott att jag drömt... förutom ett vykort någon fann på Tradera är du den ende som har postat med bekräftelse

Restaurangen ja. Såg sunkig ut redan på 70-talet.





[quote=""Linkan""]Har åkt väg 25 förbi Esmared många gånger sen början av 90-talet. Aldrig stannat. I början kunde man se en borg från vägen. Helt klart att det varit nått sommarlandsaktigt. Måste varit inom eller väldigt nära det område du markerat på bilden. Tror det var mot slutet av 90-talet som denna borg brunnit (avsiktligt bränts ner?). Lite svår med minnet men jag tror att efter en tid var resterna bortröjda. Numera syns inget från vägen. Körde där senast i söndags o då såg jag inget :) .

Restaurangen "Tre björkar" ser inte så upplyftande ut i mina ögon. Inte världens bästa läge. Ingen restaurangrörelse där nu. Tidigare tror jag man körde en del catering för att överleva. Läget är ju inte kanon.[/quote]
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""Elagabalus""]Tack! Började nästan trott att jag drömt... förutom ett vykort någon fann på Tradera är du den ende som har postat med bekräftelse

Restaurangen ja. Såg sunkig ut redan på 70-talet.[/quote]

Jag är glad att mitt vykortsfynd livade upp ;)
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Skriv svar