"Wollyland" i Esmared/Halland. Vad finns kvar?

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Bättre upp...
Reste förbi häromveckan och körde in på den lilla vägen bakom Tre Björkar. Det finns vissa små rester kvar som ni kan se, och det bästa är nog den här soffan som står helt omotiverad utefter grusvägen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Vykortet i fråga... så här såg parken ut i sina glansdagar :)

Bild
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kul med både soffan och vykortet! Är nog bara att inse att Wollyland är jämnat med marken. Har ett svagt minne från ca 1998. Vi passerar och jag slänger en blick ut genom rutan och ser att man bygger på Wollylands område. Villor eller någon form av hus.

Även om konkurrensen mellan sommarland iinte var stenhård på den här tiden så säger faktiskt vykortet "Europas största sagoslott". OK var kanske innnan marknadsföringslagen tillkom och man skunde skriva vad man ville. Men någon täckning bör det ha haft

Edit
Kanske får vi svar. Googlade och fann ett företag med säte i Esmared. Fick också upp en FB medlem som skall bo där. Mailade båda och frågade om de vet någon man kan kontakta. Med lite tur kan det ge resultat.....
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Får nog lägga detta till handlingarna nu. Har fått reda på att det var ett tysk (!) par som drev anläggningen. Mannen driver idag en dinosauriepark i Tyskland ( vad är det?)
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

[quote=""Elagabalus""]Får nog lägga detta till handlingarna nu. Har fått reda på att det var ett tysk (!) par som drev anläggningen. Mannen driver idag en dinosauriepark i Tyskland ( vad är det?)[/quote]

Har du aldrig sett Jurassic park?? ;)
Jag antar att det är typ en sån som finns på Ölands djurpark med plast/glasfiber dinosaurier i naturlig storlek. :D
Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Colarain""]Har du aldrig sett Jurassic park?? ;)
Jag antar att det är typ en sån som finns på Ölands djurpark med plast/glasfiber dinosaurier i naturlig storlek. :D [/quote]

Aha. Nu föll poletten ner....... :o
Cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:05
Kontakt:

Inlägg av Cooper »

På väg hem från Halmstad 1997 eller -98 stannade vi till för att käka på restaurang Tre Björkar, mest av anledningen att det var så sunkigt och att jag nästan aldrig sett några gäster där de gånger jag passerat, så det var lite intressant. Vi var givetvis de enda gästerna och det luktade väldigt skumt där inne. Stack ner i källaren där toaletterna fanns och tittade runt, det luktade kraftigt av mögel. Kortväggen i serveringsdelen var täckt av någon typ av jättestor brunaktig bonad, vilken jag kände igen från tidigt 80-tal då vi stannade och åt där. Vid det tillfället fanns det ganska många gäster minns jag.

Längs vägen mot Ljungby ca 100m från Tre Björkar stack som nämnts ovan mycket riktigt ett borgtorn upp bland träden (det såg dock lite annorlunda ut jämfört med vykortet ovan, kanske byggde man om!?). Något år senare, ca -99-00 stannade en kompis till då han passerade, sprang upp i skogen för att kolla vad som fanns kvar. Han hittade då någon typ av reklamblad för "sommarlandet", och det fanns en del andra rester kvar. Tyvärr sparade han inte reklambladet vad jag vet. När borgtornet försvann är jag lite osäker på, men jag har bestämt för mig att det fanns kvar några år efter vårt besök -97.

Själv gick jag upp i skogen en bit runt -05 och tittade men hittade inget. Eftersom det ligger ett hus precis intill gjorde jag dock ingen omfattande kontroll.

Köttbullarna på Tre Björkar -97 var förresten inte att rekommendera...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kul att kunna ringa in när förfallet började. Ca 1992-1993 fanns de flesta byggnader kvar när jag tänker efter. Var någon slags portal och kassa också. Husen lite Tyrolerinspirerade. Ångrar att jag aldrig gick in.

Antar att även "Tre Björkar" fått skatta åt förgängelsen? Allt annat vore en överraskning
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

[quote=""Colarain""]Har du aldrig sett Jurassic park?? ;)
Jag antar att det är typ en sån som finns på Ölands djurpark med plast/glasfiber dinosaurier i naturlig storlek. :D [/quote]

OT

Nyvång i Åstorp har också en FANTASTISK dinosauriepark, nu stod den visserligen olåst hela vintern så vet ej om den öppnar igen :)
Bl.a. har filip och fredriks 100 höjdare besökt parken och dess ägare, finns klipp på kanal 5 play tror jag.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

[quote=""fredrik""]OT

Nyvång i Åstorp har också en FANTASTISK dinosauriepark, nu stod den visserligen olåst hela vintern så vet ej om den öppnar igen :)
Bl.a. har filip och fredriks 100 höjdare besökt parken och dess ägare, finns klipp på kanal 5 play tror jag.[/quote]

Var där idag (inte wollyland då utan nyvång).
Nu är det stängt och övergivet, tog lite mobilbilder som jag skall försöka bidra med.
Lite överväxta dinosar, mindre byggader, lite räls & en estrad där jag sjöng för tomma läktare.
En saggitaurus var inslängd i en lastbilsläp men annars såg det ut som det fått/får förfalla fritt.

Pratade lite löst med en man i lastmaskin som verkade ha lager i någon gammal gruvbyggnad och han informerade om att man börjat rensa men plötsligt slutat med det samt att bolaget gick omkull i vintras.
Om någon vill dit och knäppa lite (svenska EJ danska) så kan det kanske bli fina bilder.
Skriv svar