En fin stängd folkpark!!

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Eftersom du verkar häcka runt Variantvaruhuset kan jag berätta att trakten har mkt att se. Men man måste ha bil. Inte långt till ett spöksamhälle tex. Som en Westernstad. Man har tom plockat ner skylten Storgatan och ersatt den med "High Street" eller liknande. Låg en sanatotium några km bort. Vet inte hur mkt som finns kvar. Bleb militärt efter sjukhusperioden tror jag
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Kul att höra men tråkigt då jag faktiskt bor i Sundsvall. ;) Jag jobbade där nere men vet icke hur det blir i förlängningen. Hade lite dötid så jag fortsatte på vägen som leder förbi variant. Kom till vattenkraftverket men hittade väl på ett ungefär inget mer intressantare än så heller. Var väl 3 veckor sen nu.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Eftersom du verkar häcka runt Variantvaruhuset kan jag berätta att trakten har mkt att se. Men man måste ha bil. Inte långt till ett spöksamhälle tex. Som en Westernstad. Man har tom plockat ner skylten Storgatan och ersatt den med "High Street" eller liknande. Låg en sanatotium några km bort. Vet inte hur mkt som finns kvar. Bleb militärt efter sjukhusperioden tror jag[/quote]

Vad pratar du om nu? Känns som att jag borde veta men det står still i huvudet.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Vilda västernstaden är denna: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=5855

Sanatoriet detta. Körde snabbt igenom. Fanns äldre bebeyggelse men var svår att se vad som hört till sanatoriet. Men mindes fel. Först miitärt och sedan sjukhus:

Mohed, beläget vid Florsjön, 3,5 km norr om Bergviks station, som fast mötesplats för Hälsinge regemente. Regementet avflyttade 1908 till Gävle och 1911 överlämnades dess byggnader till länet, vilket lät bygga om dessa till ett 1914 öppnat tuberkulossanatorium. I samband med regementets utflyttning restes en minnessten med inskriften "Mohed, Hälsinge regementes mötesplats 1689-1908". Sanatoriet var i bruk fram till 1950-talet.
Skriv svar