Gubbakulan idag

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

Hehe gubbakulan har jag tom varit och besökt i min glada ungdom, rejäla fylleslagsmål mellan olika fraktioner av raggare var ett vanligt förekommande jippo. Rejäla fyllor och välklädda "host" damer i buskagen :)

håhåjaja det va tider det
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Användarvisningsbild
Shroomina
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 apr 2009, 13:41

Inlägg av Shroomina »

[quote=""Kvaveberusad""]Hehe gubbakulan har jag tom varit och besökt i min glada ungdom, rejäla fylleslagsmål mellan olika fraktioner av raggare var ett vanligt förekommande jippo. Rejäla fyllor och välklädda "host" damer i buskagen :)

håhåjaja det va tider det[/quote]

Haha ojdå, ja det är ju verkligen en kontrast till hur där var nu då! Måste ju vara ännu mer sorgligt att se det såhär ödsligt om man har varit där en lördakväll när det varit full rulle^^

Jaja, både detta och Björkön var iaf värt att besöka!Men jag håller med Hawkbat om att det kändes lite för fint för att vara helt öde ute på Björkön. Enda teroin om det är nedlagt är väl att privatpersoner utnyttjar festplatsens underbara läge och har egna små grill/midsommarfester därute (vilket jag också hade funderat på om jag bodde i närheten). :)
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Inlägg av charliem »

[quote=""Shroomina""]Haha ojdå, ja det är ju verkligen en kontrast till hur där var nu då! Måste ju vara ännu mer sorgligt att se det såhär ödsligt om man har varit där en lördakväll när det varit full rulle^^

Jaja, både detta och Björkön var iaf värt att besöka!Men jag håller med Hawkbat om att det kändes lite för fint för att vara helt öde ute på Björkön. Enda teroin om det är nedlagt är väl att privatpersoner utnyttjar festplatsens underbara läge och har egna små grill/midsommarfester därute (vilket jag också hade funderat på om jag bodde i närheten). :) [/quote]

Vet bara att så vitt man vet skall Björkön legat nere i ca 10 år, men visst måste någon hembygdsförening eller så titta efter stället?
Men de gamla dansbanorna står sig ju bättre än man tror, finns ju fler exempel på det.
Användarvisningsbild
Shroomina
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 apr 2009, 13:41

Inlägg av Shroomina »

[quote=""charliem""]Vet bara att så vitt man vet skall Björkön legat nere i ca 10 år, men visst måste någon hembygdsförening eller så titta efter stället?
Men de gamla dansbanorna står sig ju bättre än man tror, finns ju fler exempel på det.[/quote]

Jo jag hörde det också, men de lappar som sitter på toaletterna och vid ingången är ju nya så, ngn ser nog efter det som du säger. Vilket är bra, med tanke på ev. skadegörelse och andra tråkigheter.. Och, ja.. både dansbanor och övriga byggnader verkar ha en ibland overklig förmåga att hålla. Häftigt just med dansbanor eftersom de trots allt är så öppna för väder och vind!
Användarvisningsbild
Hawkbat
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 20:23

Inlägg av Hawkbat »

Shroomina och jag besökte Gubbakulan för 2 veckor sedan. Enligt hembygdsföreningen lär det inte finnas några planer på att återuppväcka stället, så ödet är nog beseglat. Ang. historik finns inte mycket att tillägga till Charliems utmärkta sammanfattning. Vi besökte även Björkön - tack för tipset! Bilder kommer, har ännu inte fått info. om detta ställe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hawkbat
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 20:23

Inlägg av Hawkbat »

Har nu fått fram lite information om Björkön utanför Lammhult. Björkön byggdes i början av 50-talet av Aneboda Bygdegårdsförening. I mitten av 90-talet lades verksamheten ner. Den private markägaren erbjöds rivning av byggnaderna, men valde att istället överta dessa. De senaste åren har stället vid enstaka tillfällen hyrts ut till 50-årskalas och likande, och en linedansförening från Älmhult hade träffar där för några år sedan. Det senaste året har ingen aktivitet förekommit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar