Gubbakulan idag

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Gubbakulan idag

Inlägg av charliem »

Passerade i trakterna av Gubbakulan i ett annat ärende idag och kunde inte låta bli att passa på att titta till det gamla dansstället.

Inte mycket händer där men upptäckte att det ligger vitmålade brädor i en liten stapel på dansgolvet.
Är det någon som vet om det är något på gång där eller om det helt enkelt bara är någon som kommit på att det är ett bra ställe att stå under tak och måla?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hawkbat
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 20:23

Inlägg av Hawkbat »

[quote=""charliem""]Passerade i trakterna av Gubbakulan i ett annat ärende idag och kunde inte låta bli att passa på att titta till det gamla dansstället.

Inte mycket händer där men upptäckte att det ligger vitmålade brädor i en liten stapel på dansgolvet.
Är det någon som vet om det är något på gång där eller om det helt enkelt bara är någon som kommit på att det är ett bra ställe att stå under tak och måla?[/quote]

Kul att se bilder från ytterligare en övergiven festplats! Vet du något om historiken?
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Sv: Gubbakulan idag

Inlägg av charliem »

Gubbakulan hette från början Lunden och fick sitt nya namn 1964.
Var i drift från 1934 till 1987.

Festplatsen har bland andra besökts av storheter som Snoddas Nordgren, Björn Skifs, Ulf Lundell, Lena Philipsson, Jerry Williams, Herreys och den 2 augusti 1983 uppträdde Carola i Gubbakulan inför nytt publikrekord 5.066 personer.
Ett tidigare publirekord var annars när Snoddas sjöng Hadderian Haddera där.
På den tiden skröt man med att man hade asfalterad väg ända till Paris, utom de första fyra milen till Värnamo..

Vrigstads idrottsförening skötte parkering, lottförsäljning och servering m.m.

Har själv aldrig varit där när det var igång men har vänner som åkt från Värnamo för att dansa.
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Inlägg av charliem »

En dansbana som jag däremot inte vet någonting om, mer än att den nu skall vara nedlagd är Björkön utanför Lammhult.

Någon här som vet att berätta om den platsen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Fasen charliem, trevliga ställen du hittar och snygga bilder.
Gamla festplatser är alltid vackra tycker jag, de känns extra övergivna ut när de står och förfaller. Kontrasten från all livfullhet och glädje när de är igång till den övergivenhet som blir när ingen är där blir väldig tydlig.
Användarvisningsbild
Hawkbat
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 20:23

Inlägg av Hawkbat »

[quote=""charliem""]En dansbana som jag däremot inte vet någonting om, mer än att den nu skall vara nedlagd är Björkön utanför Lammhult.

Någon här som vet att berätta om den platsen?[/quote]

Tack för infon om Gubbakulan! Björkön ser så välbevarad ut att man undrar om den är helt nerlagd. Jag har skrivit till Hembygdsföreningen i Lammhult, vi får väl se om de kan räta ut frågetecknen!
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Det verkar finnas hur många döda festplatser som helst. Trevliga bilder.
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Inlägg av charliem »

[quote=""Hawkbat""]Tack för infon om Gubbakulan! Björkön ser så välbevarad ut att man undrar om den är helt nerlagd. Jag har skrivit till Hembygdsföreningen i Lammhult, vi får väl se om de kan räta ut frågetecknen![/quote]

Bra initiativ!
Den ligger inte så långt söder om Lammhult så de bör veta.
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Inlägg av charliem »

[quote=""jornmark""]Det verkar finnas hur många döda festplatser som helst. Trevliga bilder.[/quote]

Vet många där det inte längre går att se att det fanns en festplats längre.

Kontrasten mellan hur det sett ut när det varit dans eller annat firande och tomheten och ödsligheten idag är intressant tycker jag.
Användarvisningsbild
Shroomina
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 apr 2009, 13:41

Inlägg av Shroomina »

Blir ett besök här inom snar framtid, ska bli kul och se hur det ser ut! :) Har besökt ett antal festplatser innan, men det var ett tag sedan sist..
Skriv svar