SollentunaMässan

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Kitsune
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 09:47

SollentunaMässan

Inlägg av Kitsune »

Var förbi SollentunaMässan idag, och även om jag inte kunde komma in på något smidigt sätt så var ändå exteriören ganska fin.
Ni få ursäkta den kassa kvalitén på bilderna, hade bara en mobilkamera med mig.

Bild Bild Bild

Lite historia om stället (draget ur wikipedia)

"Sollentunamässan var ett evenemangscentrum i Sollentuna norr om Stockholm. Den första mässan där hölls 1973. Det var den tredje största mässan i Sverige. Mässan är sedan 2008 nedlagd och Kistamässan har tagit över mässfunktionen."

Den byggdes alltså I princip samtidigt som "Älvsjömässan" (i sin moderna tappning)
Mässan bestod först av två hallar, och mot slutet även en tredje nybyggd hall.
Den tredje hallens historia är ganska anmärkningsvärd.
Enligt lokalbefolkningen byggdes den av Posten och Skanska, något ljushuvud på Posten bestämde sig för att Posten betalar "hyran" (markhyran?) de första 20 åren.
Ljushuvudet lämnar sedan Posten för en mer lovande karriär inom Skanska.
Hallen blev knappt använd innan mässan stängde och verksamheten flyttades till Kista.
Hallen sett många olika ägare inom bilbranschen, det började med Sport och lyxbilar, sedan någon form av vanlig nasare och till sist en KIA återförsäljare. (ser ni hur trappan går nedåt? :rolleyes :)

A och B hallen (de ursprungliga) är problematiska därför att enligt kommunbeslut får hallarna endast användas till mässverksamhet.
Eftersom det är omöjligt återstår bara rivning?

Albumet
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Det var som f...n! Där har man ju varit på en och annan mässa.

/B
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""benkar""]Det var som f...n! Där har man ju varit på en och annan mässa.

/B[/quote]

Ja jag instämmer, känns som om det inte var längesedan jag var där på mässa. Såg såklart inte ut att vara i sina glansdagar då heller men nu börjar det verkligen anta en övergiven aura.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
glenn
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 14 jun 2009, 22:51

Sv: SollentunaMässan

Inlägg av glenn »

Samma för mej, man känner ju igen allting, tycker inte det är speciellt många år sen man var där på en mässa, och då hade jag inte en tanke på att det var slitet (men det var det säkert)
Ferdik
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 14:50

Inlägg av Ferdik »

Snyggt! Kul med glorian :)

Ja, vad ska hända med dessa hallar? Rivning verkar det som sagt. Och det är väl ingen som gråter blod över det. :p
Fredricssons övergivna platser: http://fredricsson.blogspot.com/
Skriv svar