Masten i Kristianopel

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Masten i Kristianopel

Inlägg av Ulse74 »

Klassiska festplatsen Masten i Kristianopel sista dagar är räknade. Nu är det tänkt att området skall rivas för att ge plats åt villor

http://karlskrona-sweden.blogspot.com/2 ... rknad.html
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Ulse74""]Klassiska festplatsen Masten i Kristianopel sista dagar är räknade. Nu är det tänkt att området skall rivas för att ge plats åt villor

http://karlskrona-sweden.blogspot.com/2 ... rknad.html[/quote]
Masten är ett intressant ställe på sitt sätt. Låg mycket i min kompis Annas ord om "torftighet" när vi kom dit. När man stod på scenen och tänkte att "herrejävlar, det var här som ABBA och Gessle stod" kändes det bara märkligt. Det var en märklig obalans på 1970-talet mellan den nya underhållningsindustrin och de gamla folkparkerna som var från en annan tid.

Nu rivs dom en efter en.
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

"Torftigt" är ett bra ord i sammanhanget. Vägarna till Kristianopel från Karlskrona och Kalmar (först den ökända E22:an, sedan är det asfalterade kostigar med kurvor och hus tättintill längs smala vägar. Det blev ett stort antal fylleavåkningar genom åren) är inte de bästa.

Idag är det festivaler som gäller och många av dem är ochså på väg ut. Hultsfred har haft enorma problem de senaste åren ( som en konsekvens av minskade skivförsäljningar kräver artisterna och inte minst deras bolag högre gager). Men det blir liksom inga ruiner av en festival med flyttbara tält och ölburkar i lervälling på Hultsfredsslätta, som i sig redan är ett ruinfält från när de indelta beväringarna excercerade där.

Kristianopel lockade ändå till sig ungdomen från Karlskrona (tre mil) och Kalmar (fem mil) och alla orterna däremellan. Så upptagningsområdet var ganska stort, man fattar bara inte att folk därifrån och emellan gav sig iväg sena höst/vinterkvällar till en håla på Blekinges östkust...
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Dock kan man ju undra om trovärdigheten på bloggen, när vi va där i somras och tog bilder så snackade vi med grannen o enligt honom så va parkens framtid ganska oviss då jag har för mig att han sa att stället är k-märkt.
Kan ju dock ha minnas fel :D
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Amanite""]Dock kan man ju undra om trovärdigheten på bloggen, när vi va där i somras och tog bilder så snackade vi med grannen o enligt honom så va parkens framtid ganska oviss då jag har för mig att han sa att stället är k-märkt.
Kan ju dock ha minnas fel :D [/quote]

Källan var väl artikeln i BLT från vintern 2007, http://blt.se/nyheter/karlskrona/klassi ... 0452%29.gm Det kanske inte går så snabbt med planerna dock...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""riddar m""]Källan var väl artikeln i BLT från vintern 2007, http://blt.se/nyheter/karlskrona/klassi ... 0452%29.gm Det kanske inte går så snabbt med planerna dock...[/quote]
Läget idag.
http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/fe ... 794842).gm

Nu får ju också grannarna möjligheter att både ge synpunkter och sedan överklaga. Förfallsprocessen kan dra ut 5-10 år.
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

[quote=""Amanite""]Dock kan man ju undra om trovärdigheten på bloggen, när vi va där i somras och tog bilder så snackade vi med grannen o enligt honom så va parkens framtid ganska oviss då jag har för mig att han sa att stället är k-märkt.
Kan ju dock ha minnas fel :D [/quote]

Precis som de andra skrev så var källan i min blogg artikel från Blekinge Läns Tidning (BLT).

Jag skulle nog tippa att stället rivs snart för hade jag varit granne hade jag hellre sett nybygge än en förfallen folkpark.
Jag ska hålla ögon öppna och här i forumet meddela om vad som händer framöver med Masten.
Användarvisningsbild
Hawkbat
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 20:23

Sv: Masten i Kristianopel

Inlägg av Hawkbat »

I området låg den medeltida staden Avaskär mellan ca år 1200 och 1600. Befolkningen tvångsförflyttades då till Kristianopel som blev en viktig befästningsstad. Genom denna bakgrund lär det vara vissa problem att få tillstånd till ledningsdragningar bl.a. för vatten och avlopp och dyra arkeologiska undersökningar är ofrånkomliga eftersom det mesta inte är undersökt. Att bygga källarlöst är nog en förutsättning för byggnadstillstånd både av fornminnesskäl men inte minst p.g.a. översvämningsrisken. Platsen ligger bara några meter över havsnivån. Så det lär nog dröja innan något bygge kommer igång.
Användarvisningsbild
Fredriksson
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:18
Kontakt:

Inlägg av Fredriksson »

Ok jag sätter liv i denna gamla tråd, någon som vet hur det ser ut där idag? Ska till Kalmar i slutet av månaden och tänkte besöka parken lite. Om det nu är värt att åka dit, jag menar så att det inte är rivet.
Skriv svar