SPR gör det igen! Världsutställning 1851

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Elagabalus""]Jag har läst den boken. Väldigt intressant. Du har säkert helt rätt men jag hade för mig att det gick någon slags tryck i ledningarna och inte vatten? Var i drift in på 1970-talet och enligt boken finns det ännu spår som tex luckor i gatan märkta med bolagets namn[/quote]

Kul att fler sett den.
Visst var det tryck i ledningarna, och mediet var vatten. ;)
Luft eller någon annan gas går ju inte för gaser komprimeras ju och skulle ge för mycket "fjädring" och stor explosionsrisk. Däremot kan jag tänka mig att man hade någon sort buffert i "drivsteget", kanske med gastryck, vet ej. (Tryckkärl för vätskor har ju en luftficka som skapar det egentliga trycket - vätskor kan ju inte komprimeras)

Däremot försökte man väl driva den första tunnelbanan i London av luft, som skulle skjuta på hela tåget som en propp i tunneln, med vagnar försedda med tätande packningar i front och bak. Fungerade väl sådär...

För övrigt borde väl den här tråden byta namn till något som säger mer om ämnet.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Aseabarn""]

För övrigt borde väl den här tråden byta namn till något som säger mer om ämnet.[/quote]

Nja.... eftersom tråden från början handlade om "Världsutställning 1851" så byts inga namn...

Skulle vi byta namn på trådar, löpande utifrån hur diskussioner i alla trådar byter riktning, så skulle det behövas 300 st moderatorer... :D

Börjar en dikussion gå åt ett helt annat håll, än vad tråden från början handlade om, så kan ju någon av urspårarna sätta ned foten, skapa en ny tråd, och säga att -"Jag tycker vi fortsätter denna diskussion här -länk- " :)

/B
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Menar inte att lägga beslag på tråden men ett förklarande namn borde ju inkludera huvudpersonen Crystal Palace, t ex "Kristallpalatset på världsutställningen 1851". That's all.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar