Det övergivna köpcentrat

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

Fanken, hoppas det står kvar en vinter till skulle vilja åka dit men kan inte

(Indraget körkort, ja efter 2 månader med mitt körkort och ja polis jäveln stog bakom hörnet där dom aldrig stått när jag körde hem efter natt skift i 150 km i timmen...:rolleyes :)
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

På tal om historier om Bert.....
När jag jobbade på parken i min ungdom kom alltid Bävern, som vi kallade honom, inkörande på två hjul med sin trollhättemoped (läs SAAB).
Det hände mer än en gång att han överskattade sin förmåga, och färden slutade i dammen.
Strax kunde man höra på komradion hur lastmaskinsförare Hedström ropades upp:
-Nu får du komma till scenen igen, Hedström...
-Vaddå? Badar Bävern igen...
-Japp.... :D :D :D

Nåja han är i fint sällskap, undertecknad råkade plurra med gräsklipparen en gång... :p

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Den här tråden fick mig att börja undra; hur många ruckel är han egentligen iblandad i? Då tänker jag på
byggnader/nöjesparker som platsar på detta forum. De börjar bli många vid det här laget?
Bild
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=5370
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3453
Tycker mig även känna igen ett visst mönster som han envist jobbar efter, hmmm...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kommer man inte in (och det gör man väl inte utan nyckel) är det inte så mycket att se. Man kan trycka sin näsa mot glaset på den tomma Hamburgerian men sen ser man inte så mkt mer. Butiksytorna ligger inne i huskroppen. JP kan väl vidimera mina iakttagelser om de nu stämmer.

Man får väl säga att han låg i framkant. Köpcenter och gallerior växer upp som svampar ur jorden. Ser själv vad som händer vid Länna och Handen tex. Folk vill gå torrskodda mellan en mängd butiker - tydligen.

Skara bör ha varit ett av de tidigaste exemplen på att bygga upp en hangar ute i skogen och sedan fylla den med butiker. Orkar inte googla men kom det inte redan på 80-talet ? Vet inte varför det konkade men dels har ju Skara en vacker stadskärna med smäbutiker och dels har det väl vuxit upp ett kluster av butiker vid infarten? Fast det är väl relativt nytt och inget som slog ut Köpstaden.

Fast sista helgen i aug kommer jag ändå att köra fram då jag passerar bygden
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

Vänta nu... Är det Bert Karlsson vi pratar om :confused:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Mer läsning och ganska innehållsrikt för en kvällstidning. Användes som Fame World en kort kort period. Vänskap som avbröts. Berts största felsatning?

http://m.expressen.se/gt/aldrig-mer-aff ... artner=www
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Bubblan""]Vänta nu... Är det Bert Karlsson vi pratar om :confused: [/quote]

Högst den samme...
Tråden handlar om Köpstaden, granne med Skara sommarland.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Kommer man inte in (och det gör man väl inte utan nyckel) är det inte så mycket att se. Man kan trycka sin näsa mot glaset på den tomma Hamburgerian men sen ser man inte så mkt mer. Butiksytorna ligger inne i huskroppen. JP kan väl vidimera mina iakttagelser om de nu stämmer.

Man får väl säga att han låg i framkant. Köpcenter och gallerior växer upp som svampar ur jorden. Ser själv vad som händer vid Länna och Handen tex. Folk vill gå torrskodda mellan en mängd butiker - tydligen.

Skara bör ha varit ett av de tidigaste exemplen på att bygga upp en hangar ute i skogen och sedan fylla den med butiker. Orkar inte googla men kom det inte redan på 80-talet ? Vet inte varför det konkade men dels har ju Skara en vacker stadskärna med smäbutiker och dels har det väl vuxit upp ett kluster av butiker vid infarten? Fast det är väl relativt nytt och inget som slog ut Köpstaden.

Fast sista helgen i aug kommer jag ändå att köra fram då jag passerar bygden[/quote]

Stämmer bra det, den invigdes 1990.
Han fick de stora kedjorna att kroka på HM, Lindex, Guldfynd, osv.
Det anordnades som jag tidigare skrev även mogendans på helgerna.
Han satte verkligen Axvall och Skara på kartan.

@ Saddam.
Sommarland och Köpstaden gick honom ur händerna när han gav sig
in i politiken, hans senaste satsning är på ulliga svin.... :eek:
Japp, så är det...http://www.expressen.se/gt/kolla-pa-berts-sma-gullegrisar/

Bävern har blivit svinaherde... :D :D :D


JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

Men..

Vad var det som hände egentligen då? Vad var det som gjorde att denna köpstad rann ut ur sanden och blev bara ett tomt skal? Den var ju så framgångsrik endå..
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Bubblan""]Men..

Vad var det som hände egentligen då? Vad var det som gjorde att denna köpstad rann ut ur sanden och blev bara ett tomt skal? Den var ju så framgångsrik endå..[/quote]

För att göra en lång historia kort:
Orsaken var den vanliga, nya ägare som chockhöjer hyrorna.
De stora kedjorna ledsnar, och så är bollen i rullning.
Finns ju ett och annat sånt exempel runt om i landet.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar