Det övergivna köpcentrat

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Jag måste fan åka dit och titta. Egentligen en klassiker.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Nu ryktas det om att ett stort svenskt företag
kan vara på gång att etablera sig i dom gamla lokalerna.
Jag är dock tveksam till att just DET företaget skulle vara intresserat,
dom brukar normalt etablera sig i helt andra miljöer.
Detta rykte kan ha sitt ursprung i en Facebookgrupp, som startades när nedläggningen började.
Men som sagt, jag var hos den nya ägaren gjorde lite reparationer i förra veckan, så vi får se om det kan gå att ordna en visning.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Folkesta utanför E-tuna har väl bara 25% hyresgäster kvar. Det är många tomma fönster mella dom risiga butikerna som lever på övertid. Rusta bad om ursäkt för ombyggnaden a butiken men dety framkom inte om det var på butiken dom snart kommer att flytta till för det kändes ju inte som dom tänkte stanna på Folkesta onödigt länge till. Enda som har hyfsat med kunder är Willys men till och med det känns som en döende häst. Sist jag och grabben var där skämtade jag med min fru då jag kom hem och sa att Det såg ut som Jan Jörnmark satt och väntade på nånting i en av dom få parkerade bilarna utanför.
taximannen
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 22 jan 2010, 18:31

Inlägg av taximannen »

Känns lite som Eken Center utanför Kållered söder om Göteborg är på väg åt samma håll. Willys, McDonalds och nån ridsportsaffär är allt som är kvar. Och kåken är bara drygt 20 år...
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""taximannen""]Känns lite som Eken Center utanför Kållered söder om Göteborg är på väg åt samma håll. Willys, McDonalds och nån ridsportsaffär är allt som är kvar. Och kåken är bara drygt 20 år...[/quote]

Ja det var "stort" där (Eken) för bara några år sedan, jag var där ofta och handlade mat och köpte skor och lite allt möjligt annat... men sedan försköts liksom allting 500 meter norrut och Eken hamnade liksom "lite i kanten av skogen"...

Samma sak har hänt på Backaplan, där B3-gallerian numera bara innehåller lite sportaffärer och så, ifrån att ha varit ett centrum...

Fast nåja, ingen av dem ligger ju i ödemarken så det handlar väl mest om marknadsföring och att ha råd att sänka hyrorna för att få in rätt butiker som kunder...

[Edit] Ändrade "priserna" till "hyrorna" för att det klarare ska framgå vad jag menar... och när Eken öppnade så dök K3-Center (eller vad det nu heter) och dränerades på affärer... så det är nog bara balansen som återställts lite och Eken som "släpar efter"...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Eken var varit på nedåtgående de senaste 10 åren. K-Center (tidigare Ljud & Bild) fanns före Eken och så fanns Mesta (nuv. Rusta) där från mitten på 80-talet.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Penfold""]Eken var varit på nedåtgående de senaste 10 åren. K-Center (tidigare Ljud & Bild) fanns före Eken och så fanns Mesta (nuv. Rusta) där från mitten på 80-talet.[/quote]

Jomen Eken hade ju en storhetsperiod, då det t.o.m fanns tomma butiker i K-Center, men sedan svängde det och det är trots allt inte mer än c:a 500 meter mellan dem, på ett av Göteborgsregionens största köpcentra... måste vara hyrorna som gör att inte Eken lyckas lyfta igen, även om läget så sett är lite sämre än för K-Center....
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

[quote=""Osprey""]Jomen Eken hade ju en storhetsperiod, då det t.o.m fanns tomma butiker i K-Center, men sedan svängde det och det är trots allt inte mer än c:a 500 meter mellan dem, på ett av Göteborgsregionens största köpcentra... måste vara hyrorna som gör att inte Eken lyckas lyfta igen, även om läget så sett är lite sämre än för K-Center....[/quote]

Jo, något är det. Jag kommer t.o.m. ihåg när SIBA klappade igen i Eken för 5 år sen. Då är det riktigt illa när en så stor kedja väljer att ta sitt pick och pack och dra.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

http://spr.dinstudio.se/gallery_115.html

Då dom misslyckas med ett köpcentrum med detta läge i E-tuna fattar man ju att Folkesta är dödsdömt!
PringlesMannen
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 19:19

Inlägg av PringlesMannen »

Vad i helsike? Ofta detta står tomt? Där har man ju varit hur många gånger som helst när man har varit på väg mot landet när man var liten...

Det var som fan...
Skriv svar