Star Bio i Norrbotten

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
flygger
Inlägg: 91
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 18:08
Kontakt:

Star Bio i Norrbotten

Inlägg av flygger »

Detta verkar vara ett intressant objekt. Det finns lite skrivet om det och är tydligen välbevarat.

http://195.196.144.69/piteinter/husera/industrialisering/roknas.asp
Flygger
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""flygger""]Detta verkar vara ett intressant objekt. Det finns lite skrivet om det och är tydligen välbevarat.

[/quote]

Nu blir biografföreståndare andersson alldeles svettig på överläppen och får något religiöst i blicken. Har vi möjligen en fotograf i området?
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Denna byggnad ligger inte så långt från min planerade rutt tillbaka till Ume, så jag kanske hinner ta mig en titt. Har faktiskt varit ett antal gånger i Roknäs, min mamma har sina rötter relativt i närheten.

Faktum är att jag har besökt garveriet ett par gånger, och även om det inte är en UE-kandidat så är det ett riktigt intressant ställe eftersom det rör sig om uråldriga metoder för skinngarvning och mycket har stått stilla. Väldigt trevligt folk där också förövrigt... kanske de kan berätta ännu mer om biografen.

Det var faktiskt i Piteå som jag gjorde mina första UE-expeditioner under unga år, tillsammans med min mamma. Vi besökte några gamla gårdar i Lillpite och Öjebyn med omnejd och och hon berättade om sina minnen därifrån - bland annat om tant Amelia som alltid var gästvänlig men luktade fruktansvärt illa... och andra intressanta "original" som bodde där.

Tyvärr vet jag inte *när* exakt jag kommer förbi, jag tenderar att åka ganska sent och är det mörkt kan jag inte få till bra bilder med min kamera. Men om förhållandena är gynnsamma ska jag försöka, annars kommer det säkert fler tillfällen!
Senast redigerad av 1 Straycat, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Star Bio i Norrbotten

Inlägg av Grishnac »

Jag har eventuellt också en biograflada på gång nu när det nämns....inte i norrbotten dock.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Den är jag förstås ivrig att se bilder på.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""mopedhuligan""]Den är jag förstås ivrig att se bilder på.[/quote]

Skall se vad jag lyckas med, jag åker förbi det skrället gång på gång och tänker att "den där måste jag bara komma in och fota..." men det blir liksom aldrig.

Men, nu har jag i alla fall namn och nummer till ägaren som tydligen bor i Tumba (?!) av alla ställen......skall samla sig och ringa och sedan ta sig dit bara.

Så du bör ha bilderna allra senast runt våren - 2025. ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Grishnac""][...]

Så du bör ha bilderna allra senast runt våren - 2025. ;) [/quote]

Jag väntar spänt... Jag ska försöka lägga lite mer tid på biografletande själv också. Det borde ju finnas en del i skogarna tycker jag.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Och jag håller just nu på och bearbetar min mor för att ta en extra Pite-tripp... och det verkar gå bra. I sådant fall kan jag låna en bättre kamera av min far, samt ett stativ... och det är inte fy skam. ;)
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Kan härmed meddela att bearbetning av moder gick bra! Dock är -23° inte de mest ideala fotoförhållandena, och jag har fortfarande inte helt hundraprocentig koll på kameran.

Pitebyarna har faktiskt otrolig potential, jag har blivit lovad en längre tripp till sommaren, och morsan tror hon känner någon som förmodligen vet vem som förvaltar Star Bio-byggnaden, så man kanske kan komma in.

Det visade sig att jag förväxlat garveriet med det betydligt mer kända garveriet i Bölebyn. Det som åsyftades i infolänken här tidigare i tråden ligger precis vid brofästet på Sjulnäs-sidan. Det var inte öppet just nu, men såg definitivt inte övergivet ut heller.

Tyvärr hade de smällt upp hastighets- och broskyltar precis vid entrén, som annars hade varit otroligt mer fotogenisk. Nu blev jag väldigt begränsad med vinklarna. Dessutom blir det alldeles för fort mörkt om dagarna...

Men, med löfte om mer till sommaren så kommer här några bilder...
Bild Bild Bild
... och fler finns på min Pixbox: http://www.pixbox.se/alb_show_id1212811_page0.html
Skriv svar