Eskilstuna Stadshotell - före och efter branden

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Eskilstuna Stadshotell - före och efter branden

Inlägg av SPR »

***NYHET***
Det är idag 25 februari 2011, 2 år sedan Statt Eskilstuna stod i lågor. Vi på TSPR hyllar Statt och dess historia med ett reportage. Bilderna har vi hållit inne med då merparten togs någon månad innan det brann. Reportaget har jag precis färdigställt.

Läs "Stadshotellet i Eskilstuna - Minnena som brann"

http://www.tspr.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""SPR""]***NYHET***
Det är idag 25 februari 2011, 2 år sedan Statt Eskilstuna stod i lågor. Vi på TSPR hyllar Statt och dess historia med ett reportage. Bilderna har vi hållit inne med då merparten togs någon månad innan det brann. Reportaget har jag precis färdigställt.

Läs "Stadshotellet i Eskilstuna - Minnena som brann"

http://www.tspr.se[/quote]

Jag tror att flygbilden är från efter 3:e september 1967 och ej från 50-talet.
Det är nämligen högertrafik på bilden.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Alltid kul med "ruin-bilder" kombinerat med bilder från tiden då det bagav sig :)

/B
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Hua, det där kommer man ihåg.
Pratade med min brorsa dagen innan, gissa var han skulle övernatta?
Japp, Statt i E-tuna.
Det var några väldigt nervösa minuter dagen efter, innan han svarade i luren... :eek:
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""bunkrologen""]Jag tror att flygbilden är från efter 3:e september 1967 och ej från 50-talet.
Det är nämligen högertrafik på bilden.[/quote]Eskilstuna var föregångare med just högertrafik. ;)
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:Ursprungligen postat av bunkrologen
Jag tror att flygbilden är från efter 3:e september 1967 och ej från 50-talet. Det är nämligen högertrafik på bilden.

[quote=""Norrhyttan""]Eskilstuna var föregångare med just högertrafik. ;) [/quote]

Det var som fan :eek:

/B
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""benkar""]Det var som fan :eek:

/B[/quote]Jäpp. Det är därför alla fordon som lämnade Bolinder Munktell-fabriken i Eskilstuna hade ratten i mitten, så man kunde välja vilken sida vägen man skulle köra på! :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Norrhyttan""]Jäpp. Det är därför alla fordon som lämnade Bolinder Munktell-fabriken i Eskilstuna hade ratten i mitten, så man kunde välja vilken sida vägen man skulle köra på! :D [/quote]

Fanns det då över en övergångsperiod typ växlingsstationer höger/vänster-trafik mellan Eskilstuna och övriga Sverige?

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""benkar""]Fanns det då över en övergångsperiod typ växlingsstationer höger/vänster-trafik mellan Eskilstuna och övriga Sverige?

/B[/quote]

Kvicksundsbron, det MÅSTE ha varit en sådan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
FairDinkum
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 29 jun 2010, 12:53

Inlägg av FairDinkum »

Tråkig historia med Eskilstunas Statt.

Där har man ätit middagar och festat, inte minst studentfestat, nu senats för några år sedan (ganska många nu, när jag tänker efter) på en skolåterträff där man fick träffa sina kompisar från Djurgårdsskolan och Rinman på gamla jaktmarker.

Det är förvånande och trist att ruinen har fått stå i två år utan att man egentligen ens verkar veta vad man vill göra av den, särskilt som hotellet intog en ganska central placering nere vid vattnet och mitt emot Klosters stora kyrka. Nu ser man bara en stor byggvepa som nödtorftigt täcker den utbrunna byggnaden.

Någon som vet om det finns några planer på vad som skall göras på tomten? Halva hotellet är väl egentligen kvar. Har lite dålig koll då det var länge sedan jag var Eskilstunabo, även om föräldrarna bor kvar.
Life is like a sewer - What you get out of it depends on what you put into it
Skriv svar