Skjutbanan

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Skjutbanan

Inlägg av insern »

Klubben bildades 1961 och 1 januari 2010, lagom till 50-årsjubiléet, löpte arrendekontraktet med kommunen ut. Kommunen har nämligen ändrat detaljplanen och tillåter numera bostadsbebyggelse i skjutbanans direkta närhet och bullernivåerna från banan är då alltför höga. På 50 år har alltså den då ensligt belägna skjutbanan hamnat i ”skottgluggen” för samhällsutvecklingen och måste avvecklas. Klubbarna som driver anläggningen har genom åren utvecklat den med flera olika banor och det är mycket ideellt arbete som genom åren har satsats här. Nu råder tystnaden här – det är totalt skytteförbud, men det tycks ändå vara medlemmar som håller anläggningen i någorlunda skick. När jag var där för några dagar sedan, var gräset relativt nyklippt och en enbart några dagar gammal kvällstidning låg och fladdrade lite i vinden på trappan till en av klubbstugorna. Oklart vad som kommer att hända med anläggningen, nu när klubbarna inte har något arrende, men sannolikt har det skjutits färdigt här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
PringlesMannen
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 19:19

Inlägg av PringlesMannen »

Riktigt fina bilder.
Alltid trevligt med sånt här.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Det lär kosta skjortan att gräva upp allt bly som finns i marken...
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Penfold""]Det lär kosta skjortan att gräva upp allt bly som finns i marken...[/quote]

Det mesta ligger i skjutvallen, så det är inga större problem.
Dessutom är det metalliskt bly, det är nånting helt annat än den blyförening man blandade i bensinen förr.
Metalliskt bly finns naturligt i jordskorpan, och är i det närmaste helt opåverkat av väder och vind.
Som exempel kan nämnas kulor som hittats vid Fredrikstens fästning ( Kalle dussins sista strid), de väger nästan på grammet efter 300 år som dom gjorde när dom användes.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar