"Salvestaden" i Kalmar

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

"Salvestaden" i Kalmar

Inlägg av DMT »

Börjar få ont om objekt nära Karlskrona så när jag läste i tidningen att "Salvestaden" skulle rivas så passade vi på att ta oss dit i helgen. Tyvärr var det mesta redan borta men några bilder blev det.

En historia med intressanta delar som jag kommer att skriva ihop en PDF om under veckan, postar den under "Bloggar"-tråden när den är klar.

"Salvestaden" byggdes från början 1997 i samband med barnprogrammet "Salve", anläggningen flyttades senare ut från där det låg nära Kalmar slott till ett område ca 5 km från centrum.
Rivningen är i stort sett gjord nu och marken ska användas till annat.


Bilder finns HÄÄÄR.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""DMT""]Börjar få ont om objekt nära Karlskrona så när jag läste i tidningen att "Salvestaden" skulle rivas så passade vi på att ta oss dit i helgen. Tyvärr var det mesta redan borta men några bilder blev det.

En historia med intressanta delar som jag kommer att skriva ihop en PDF om under veckan, postar den under "Bloggar"-tråden när den är klar.

"Salvestaden" byggdes från början 1997 i samband med barnprogrammet "Salve", anläggningen flyttades senare ut från där det låg nära Kalmar slott till ett område ca 5 km från centrum.
Rivningen är i stort sett gjord nu och marken ska användas till annat.


Bilder finns HÄÄÄR.[/quote]

Vansinnesställe. Var där med lowandslow för tre-fyra år sen. Får slänga upp med det snaraste.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""jornmark""]Vansinnesställe. Var där med lowandslow för tre-fyra år sen. Får slänga upp med det snaraste.[/quote]

Spännande, hade varit roligt att se bilder på hur stället såg ut då. Det borde varit innan de blåste liv i det igen då eller?

Nu är det definitivt slut iaf kan jag lova, katapulten är kvar, den hade varit lite kul att ha nånstans.
Har du eller nån annan mer historik om stället?

För er intresserade så i Bloggtråden har jag lagt upp en ny pdf om stället och dess historik.
Användarvisningsbild
Esmé
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 14:29
Kontakt:

Inlägg av Esmé »

Tragiskt att se. Jag är fachinerad av medeltiden, skulle ha viljat se detta ställe när det var i bruk och fullt av aktiviter.
Jag hade gärnat tagit något av borden som stod där, såg ju bra ut. Nu ruttnar dom ju bara bort där :(
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Esmé""]Tragiskt att se. Jag är fachinerad av medeltiden, skulle ha viljat se detta ställe när det var i bruk och fullt av aktiviter.
Jag hade gärnat tagit något av borden som stod där, såg ju bra ut. Nu ruttnar dom ju bara bort där :( [/quote]

Orsaken till att det inte längre finns kvar är just för att det aldrig var fullt med aktiviteter.
Som en del av ett större sammanhang på Kalmar slott hade det varit intressant men knappast som en "låtsasmedeltid" ute i en skog på landet.
Medeltid behöver genuina rustika miljöer för att det skall bli något intressant av det hela, antingen som återskapade hus och byar där man byggt något på samma sätt som det byggdes förr och återskapar hantverk och liv från förr - som Foteviken är ett bra exempel på:

http://www.fotevikensmuseum.se/fotenet/info/hittahit

Eller bevarat material från historien som kanske inte ser ut alls som det gjorde i sin forna glans dagar men som ändå kan ge besökaren en upplevelse och framförallt stimulera dennes sinnen och fantasi - som alla gamla slott och ruiner som finns runt om i landet.

Men en medeltidsby byggd av plywood där man kastar boll och barnen snickrar små riddarsköldar och leker med träsvärd? Nej det är nog inte roligt särskilt länge. Konkurrensen har skapat en miljö där det krävs så mycket mer.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Esmé
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 09 maj 2009, 14:29
Kontakt:

Inlägg av Esmé »

Jaha, där ser man. Fick en känsla av att det hade varit livat en gång i tiden :p Lite fel jag hade då, haha. Jaja. Jag får tacka för länken, den gillar jag.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""].... Foteviken är ett bra exempel på:

http://www.fotevikensmuseum.se/fotenet/info/hittahit

......
Men en medeltidsby byggd av plywood där man kastar boll och barnen snickrar små riddarsköldar och leker med träsvärd? Nej det är nog inte roligt särskilt länge. Konkurrensen har skapat en miljö där det krävs så mycket mer.[/quote]

Kanske lite OT, men om man är intresserad av forntid rekommenderar jag ett besök i Ekehagens forntidsby.
Inte minst våra ättelägg lär uppskatta ett besök.
Kan ju var bra och muta med för att få dom med på UE... ;)
Det finns en del neråt dom trakterna.....
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""DMT""]Nu är det definitivt slut iaf kan jag lova, katapulten är kvar, den hade varit lite kul att ha nånstans.
[/quote]
På balkongen då eller? http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=4486
;)
[quote=""Grishnac""]Som en del av ett större sammanhang på Kalmar slott hade det varit intressant men knappast som en "låtsasmedeltid" ute i en skog på landet.
[/quote]
Där har vi det... ganska uppenbart. "Äkta vara" lockar alltid mer folk.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""Saddam""]På balkongen då eller? http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=4486
;) .....[/quote]

Mmm, spelar ingen roll, det finns alltid nåt därute (eller nån) man retar sig på som man skulle vilja.... bomba lite.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Saddam""]


Där har vi det... ganska uppenbart. "Äkta vara" lockar alltid mer folk.[/quote]

Ja det är jag övertygad om, vi har så mycket "äkta vara" här i landet när det gäller historiska platser och många av dom har bra utställningar och dessutom anordnas otaliga medeltidsdagar med reenactors från hela landet lite här och var med Visby medeltidsvecka som den kanske största aktören.
Reenactorskulturen i Sverige har dessutom ökat explosionsartat de senaste åren med följden att folk inte längre nöjer sig med ett ställe där folk struttar runt i säckvävstunikor och skjuter pilbåge - man vill ha seriösa aktörer med påkostade dräkter, hantverkare som tillverkar riktiga saker, krutvapen och kanoner och kanske ridande tornersällskap som ger en "riktig" föreställning.

Som en av dessa reenactors så befinner jag mig mitt i denna cirkus och har gjort så i snart 15 år, så det är inte bara taget ur luften, att Salvebyn gick under förvånar mig inte det minsta - ett tilltagande historieintresse till trots.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar