Övergiven restaurang/stugby med lite udda karaktär

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Övergiven restaurang/stugby med lite udda karaktär

Inlägg av Elagabalus »

När E4 drogs om 1997 började ställets svanesång men tydligen körde någon restaurangen sporadiskt så sent som sommaren 2009.... den lilla stugbyn som hör till har nog inte nyttjats på ganska länge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jornmark""]Såg mysigt ut när det begav sig
http://www.kramforsbygder.com/skog/page ... 2&o=86&c=2[/quote]

Tack! Kul att se insidan. Enligt damen jag pratade med uppfördes det ca 1963. Huvudhuset är en slags lada från Jämtland som monterades ned och sattes upp här. Väldigt gammal byggnad-ev tom 1600-tal!. Lite udda att neonskylten med texten "Färdshus" även finns på baksidan där bara ån ligger ( se bild).

Vi lyckades komma iväg några dagar tidigare så jag fick en halvdag för egna upptäckter. Blev riktigt glad när jag såg detta genom dimslöjorna ( har noterat det i ögonvrån tidigare).

Mindre öde stugbyar är inte helt ovanliga efter E4. Snart väntar nya upptäcker. Blivit helt ny motorväg som tar en förbi många mindre platser som redan kändes halvt övergivna. Den mynnar ut vid Hudik och platser som Iggesund är nu bara ett minne blott. Vem kommer nu att svänga av vid Borkabryggan för en sillmacka? Tyvärr för få för att det skall löna sig att bedriva resturarangverksamhet kan man misstänka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Fikman
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 15 mar 2010, 18:55

Inlägg av Fikman »

Ladan är en kornlada, stället låg i sommras ute till försälljning
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Finns Björnstugan kvar som var nån form av värdshus som växte ur kostymen och blev till nått som liknade ett mindre tivoli? Det låg ju i närheten rätt nära Ullånger! Måste ju vara 15 år sedan jag körde förbi senast!

Bild

Bild

Bild
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Elagabalus""]Tack! Kul att se insidan. Enligt damen jag pratade med uppfördes det ca 1963. Huvudhuset är en slags lada från Jämtland som monterades ned och sattes upp här. Väldigt gammal byggnad-ev tom 1600-tal!. Lite udda att neonskylten med texten "Färdshus" även finns på baksidan där bara ån ligger ( se bild).

Vi lyckades komma iväg några dagar tidigare så jag fick en halvdag för egna upptäckter. Blev riktigt glad när jag såg detta genom dimslöjorna ( har noterat det i ögonvrån tidigare).

Mindre öde stugbyar är inte helt ovanliga efter E4. Snart väntar nya upptäcker. Blivit helt ny motorväg som tar en förbi många mindre platser som redan kändes halvt övergivna. Den mynnar ut vid Hudik och platser som Iggesund är nu bara ett minne blott. Vem kommer nu att svänga av vid Borkabryggan för en sillmacka? Tyvärr för få för att det skall löna sig att bedriva resturarangverksamhet kan man misstänka.[/quote]



Vem tjänar egentligen på att dra all trafik utanför alla små orter? Folk slipper buller till att börja med och kanske tycker det är skönt men efter ett tag då dom börjar inse att dom även slipper ungamänniskor som flyttar därifrån och allt som det drar med sig i nedläggningar av verksamheter som tappar kunder är det kanske inte lika skönt. Det finns ju hur många småhålor som helst som man aldrig åker igenom längre. När vi åker hem till Norrland brukar jag berätta för min fru om alla ställen man brukade stanna vid som macken där jag köpte en oljetrycks kontakt en fredagkväll till min 900 turbo som hade det mesta trots att den var stor som ett utedass. Dom enda som tjänar på denna dränering är ju köpcentrum efter dom stora vägarna. Dödaste stället på en stad är ju dödsdiket som heter gågatan. Inte nog med att dom flesta affärer är gamla tygaffärer och skit som hålls levande av nån mumie som som drivit rörelsen sedan hästen och vagnen och fortsätter eftersom pensionen drygar ut dom små förtjänsterna. Då dom försvinner då tidens tand gjort sitt med ägarna har inte verkligheten kommit ikapp fastighetsägarna som har så dyr hyra att ingen har råd att flytta in. I deras ögon är ju fortfarande gågatan stadens centrum.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Fanns kvar förra sommaren. Finns någon rolig historia om Björnen jag tyvärr glömt. Men tror den är flyttad hit från ett annat ställe? Kanske ägaren också hette Björn ;)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Många historier finns att berätta om själva Björnen och det gamla torpet som stod på platsen och som Sörkörarna rastade vid. Sture berättar att själva Björnen tillverkades av en snickare i Vemdalen, då björnen är Härjedalen landskapsdjur, och han hade planer på att ställa upp den vid kyrkan och därifrån sälja souvenirer, men då han aldrig lyckades få ett byggnadstillstånd så reste han längs E4an och hittade en plats dit han kunde frakta det stora monumentet.
*
Í början så satt han inuti björnen efter vägen och sålde just souvenirer och tog även upp beställningar från en utställning möbler som han tillverkade på en möbelfabrik i Vemdalen. De stora tunga möblerna levererades under hösten och vintern runt om i Sverige, men gick även på export till både Tyskland och USA. 1973 kom bränslekrisen och då fick snickaren kalla fötter då trafiken längs E4 antagligen skulle avta och bjöd då ut Björnstugan till försäljning.
*
Sture och Kerstin, vars pappa hade mångårig erfarenhet i restaurangbranschen då han tidigare startat Röde Orm i Övik, besökte Björnstugan för första gången en snöig och kall vinterdag i februari. De fick pulsa genom snön för att komma in i den stökiga och smutsiga stugan med nedisade fönster, men de bestämde sig omgående för att det var rätt och slog till.
*
Till en*början så fortsatte de att sälja snickarens möbler och serverade kaffe*och våfflor till de besökande, men efterhand så utvecklades Björnstugan till en fullfjädrad restaurang. Mest serverades hemlagat, allt efter morfaderns Sven Widmarks recept och de rullade alltid köttbullarna för hand. Idag serveras alltjämt endast de finaste råvarorna av högsta kvalité och köttbullarna rullas fortfarande för hand!
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""Reverend Raw""]Finns Björnstugan kvar som var nån form av värdshus som växte ur kostymen och blev till nått som liknade ett mindre tivoli? Det låg ju i närheten rätt nära Ullånger! Måste ju vara 15 år sedan jag körde förbi senast!
[/quote]

Detta ställe finns nog kvar, vill minnas att vi stannade där på vägen upp till Skellefteå i augusti (annars har någon byggt ngt liknande). Då fanns både björn, restaurang och "mini-tivolit" på plats, up 'n' running.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Elagabalus""]Fanns kvar förra sommaren. Finns någon rolig historia om Björnen jag tyvärr glömt. Men tror den är flyttad hit från ett annat ställe? Kanske ägaren också hette Björn ;) [/quote]

Jag minns ju inte om Björnstugan hamnade utanför dragningen av E4an då högakustenbron slog ut Sandöbron och gjorde Kramfor kommun till en ort för närmast sörjande? Har den inte flyttat under dom senaste 15 åren har stället legat på samma plats vad jag kan minnas under dom senaste 37 åren. Det är ju en litte luddig gränsdragning vad man ska kalla det hela för. Själva Björnstugan är ju bara en liten utbyggnad i björnform som sitter ihop med en retaurang med en prisnivå som jag minns låg över min smärtgräns. Så minns jag ju Björnstugan i min barndom. När jag senare med nytaget körkort brukade åka in till Övik med min eldflams lackade Opel Rekord 65a från tråkiga Sollefteå för att glida runt bland riktiga raggare hade Björnstugan blivit till den tivoli/loppis/glass/mat combo det haft i modern tid. Tittar man där bakom hoppborgen så kan man ju se själva björnstuge bygget under soliga dagar om sikten är fri.
Skriv svar