Övergiven restaurang/stugby med lite udda karaktär

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

I Ullånger var jag in på ett värdshus en gång efter jag via något AMS projekt efter ett studiobesök på skofabriken i Mjällom som väl sjöng på sista versen. Värdshuset körde med lunchbuffé och hade kallskuret som förrätt och två varmrätter. Det var en relativt dyr lunch för en fattig arbetslös eftersom vi fick betala kalaset själva då AMS bara slösar pengar då cheferna blir småsugna. Då jag tagit en talrik med fifty fifty fördelad varmrätt an dom två alternativen som erbjöds som var Pannbiff och nån typ av Schnitzel som ju såg delikat ut. Då jag smakade maten kom chocken. Det var leverbiff och nått jävla påfund som kallades Leverchnitzel, märk väl att det stod inte någonstans trots att det borde stått med röda stora bokstäver "VARNING LEVER"! Jag gick till kassan, ja jag trände mig fram varpå någon sa att det var kö. Tycker ni om lever frågade jag? Dom som svarade sa resolut NEJ! Då kan ni nog se er om efter ett annat ställe för det är allt som serveras i varm väg! Alla i kön lämnade värdshuset efter att han som stod längst fram kontrollerat att jag talade sanning och inte missat någon normal mat bland karotterna. Det kan ju ha inverkat på beslutet att vägra mig pengarna tillbaka. Dom sa bara att om inte varmrätten dög fanns det ju kallskuret. Jag fick ju äta och dricka hur mycket som helst som det ska vara på en lunchbuffé. Det var på den tiden alla hade mörkblå Salomon ryggsäck och eftersom dom tyckte jag skulle ta reda på om det var lever utan att dom skrev så tog jag även dom på orden då dom inte skrev när jag var tvungen att äta hur mycket som helst. Jag tömde helt enkelt bordet med kallskuret. 4 rökta sikar, minnst 5 häkto rökt skinka. 5-6 ädelostar ja allt som fanns på bordet och två backar Ramlösa. Dom försökte ju att hävda vad som gälde och att alla visste hur man tolkade det där med att äta hur mycket man orkar och jadijadijada!!!! Jag avslutade samtalet med att"ni vädjar till mitt sunda förnuft när ni inte ens har vett att informera om att det bara finns lever fören man stoppar maten i truten, vill ni se prov på sunt förnuft får ni lära er att åtminstone stava till ordet och slå upp vad det betyder". Frysen blev rätt full och i slutändan gick jag i alla fall back trots att jag lämnade stället hungrig. Jag åt ju lite på bussen hem.

Undra just om detta ställe finns kvar? Knappast med samma ägare som på mitt första och sista besök!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

"Jag tömde helt enkelt bordet med kallskuret. 4 rökta sikar, minnst 5 häkto rökt skinka. 5-6 ädelostar ja allt som fanns på bordet och två backar Ramlösa"


Ha ha Helt underbart!

Har också ett hemskt matminne från Finngården i Finnerödja. Tidig påsk. Utkylt så vi måste ha vinterkläderna på. Två stackare skulle sköta allt( då är kocken inräknad). I garderoben stod en gräsklippare. Julpyntet låg kvar. Maten medioker. Men sett i efterhand ett betydligt roligare matminne än många bättre krogar.
Fikman
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 15 mar 2010, 18:55

Inlägg av Fikman »

Stog inte den björnen vid skuleberget på 80 talet?
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Fikman""]Stog inte den björnen vid skuleberget på 80 talet?[/quote]

Så länge jag kan minnas har den stått på samma plats!
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Av alla restaurangbesök jag svurit över finns det ett som slagit allt vad usel service. Jag ska försöka skriva kortfattat om denna tragiska historia men det lär ju bli en hel novell

Då jag och min fru skulle upp till Ångermanland för några somrar sedan så hade min far och hans fru veckan innan kommit på besök så vi beslöt oss för att åka i en 2 bilksaravan hem till skogarna. Farsan med fru började redan innan vi hoppade in i varsin bil att prata om stället vi måste ta våran sena lunch (alternativt tidiga middag) på. I Järvsö fanns det en restaurant som gjorde nån rätt som var helt outstanding. Vi var utsvultna då vi kom fram till Järvsjö men det skulle tydligen vara värt att må som ett negerbarn i nån propagandafilm från Live Aids storhetstid, vi skulle ju förstså då vi fick in maten lovade "Reverend Raw senior" Vi klev in i en medioker pizzeria och eftersom det var Fredag och dessutom lönehelg satt som traditionen föreskriver i små hålor alkisarna som ligger 2 snäpp över parkbänksbumbsen på ortens ställe med utskänkningstillstånd som inte har dom unga och snygga som huvudbesökare. Alla orter har ju sitt riffraff vattenhål där ägaren brukar hälla upp ölen när fyllot tagit i dörrhandtaget på utsidan för att komma in.

Eftersom jag själv undviker ställen med tillstånd att fylla ner folk då jag bara vill äta på grund av att dom anpassat sig till att dom få som äter är fulla och det är ölen som är huvudnäringen så satsar jag alltid på dom som är beroende på nöjda och mätta kunder. Det händer ju till och med att man fått in en pizza som varit så saltad att den smakat som trolldeg som ju är ett gammalt riffraff pizzeria trick att få folk att bli törstiga och hinka i sig öl. Jag frågade ju farsan om verkligen detta sunkiga hak kunde erbjuda nånting som överhuvudtaget var ätbart? Dom verkar ha bytt ägare svarade han, det såg ju helt annorlunda ut då vi var här senast. Nu hade vi ju kört i timmar med skrikande mage så vi satte oss ner och kollade in menyn. Vi beställde pizzoe och började vänta...........

När vi väntat så länge att beståndet med fyllon började somna vid dom andra bordet kom nått vandrande frågetecken med fett, stripigt och svart hår som hasade fram som han antingen nyss hade vaknat eller snart skulle somna efter en trippeldos Propavan med pizzor. Vi fick in nått som liknade wellpapp med kattmat och ketchup Vi började alla att peta på ingredienserna och insåg att ingen av oss fått det vi beställde. Jag beställer tillexempel aldrig chili eftersom jag anser att jag bor i ett land där man inte behöver döla härsken mat med nått som bränner bort tungan på en. Min fru beställer aldrig grönmögel ost osv. Då vi klagade för sömngångaren så kunde han ju som på beställning inte svenska. Med tanke på den slöa och tomma blicken tror jag inte ens han kunde sitt eget spåk. Enda språket han troligast kunde var väl 150 synonymer för hasch och att säga kompis och mannen till alla som inte ville bli hans kompis. Vi upprepade meningen "VI HAR INTE FÅLL DET VI BESTÄLLDE" tydligare och tydligare och tillslut tog han min pizza och gick ett par steg och stannade. Sen stod han en stund innan han diskret försökte smyga tillbaka pizzan på min plats då jag tittade åt ett annat håll som att jag inte skulle minnas att jag fick fel pizza. Då blev vi irriterade och skumande av krävde vi att prata med ägaren. Då kom nästa sömngångare. Skulle Beppes Godnattstund spelas in i Kosovo Albanien hade han varit klockren, Han tittade på pizzorna och skällde ut oss för att vi tagit emot fel pizzor och gick. Vi fördelade pizzorna så var och en fick skiten med minst antal ingredienser vi hatade och åt hälften

Både jag och farsan är ju 190 långa och allt annat än magra och ser väl mest ut som nått man hittar på en HD. Då det blev dax att betala gick vi in och skällde ut ägaren. När han frågade vad vi hade beställt för att räkna ut hur mycket han skulle överdebitera oss (allt över 50 öre var ett rån) svarade jag att "va fan vi än beställde minns vi inte vad det var för det var så länge sedan men jag vet att det inte vad nått av det vi fick. När han tillslut fick en syl i vädret skyllde han på att servitören inte talade samma språk som han. Har ni testat att lära en svenska, det är praktiskt eftersom ni bor i Sverige? Han sa tillslut att nästa gång skulle det vara bättre service. Då sa jag att det kommer inte att bli nån nästa gång, vi kommer att varna varenda en vi känner som brukar åka denna väg för detta skithål och gick. Väl ute vid bilarna släppte jag ut min Rottweiler och gav han pizzaresterna. Hunden luktade på dom och fnyste, sen tittade han upp och morrade. Det var pizzaslusken som kommit efter oss och stannat upp då han såg våran hund. Jag bara tittade på han och sa att inte ens hunden vill ha din mat. Ville jag inte förgifta hunden hade jag släppt lös han på dig!

Det tog inte allt för lång tid innan det blev korv från en bensin kedja som kompliment till va fan vi egentligen ätit!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det där besöket blir svårt att övertrumfa ( eller heter det undertrumfa) :eek:



Härligt målande språk
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

[quote=""Elagabalus""]Det där besöket blir svårt att övertrumfa ( eller heter det undertrumfa) :eek:



Härligt målande språk[/quote]

Det låg ju på en nivå att parodi hade varit omöjligt. Redan den dokumentära versionen var ju för mycket!
Användarvisningsbild
Braweheart
Inlägg: 126
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 20:16
Kontakt:

Inlägg av Braweheart »

[quote=""Reverend Raw""]Finns Björnstugan kvar som var nån form av värdshus som växte ur kostymen och blev till nått som liknade ett mindre tivoli? Det låg ju i närheten rätt nära Ullånger! Måste ju vara 15 år sedan jag körde förbi senast!

[IMG]http://3.bp.blogspot.com/-T7P0FH2LYOw/T ... 25B6rn.jpg[/ IMG]

[IMG]http://mega.tradera.com/744/129001744_1.jpg[/ IMG]

[IMG]http://nara.allehanda.se/nyhetsbilder/2 ... 6_5340.jpg[/ IMG][/quote]

Jo då Björnstugan finns kvar.. Hade öppet så sent som i somras..
---------------------------
Braweheart!! Mina UE bilder
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Reverend Raw""]Av alla restaurangbesök jag svurit över finns det ett som slagit allt vad usel service. Jag ska försöka skriva kortfattat om denna tragiska historia men det lär ju bli en hel novell

Då jag och min fru skulle upp till Ångermanland för några somrar sedan så hade min far och hans fru veckan innan kommit på besök så vi beslöt oss för att åka i en 2 bilksaravan hem till skogarna. Farsan med fru började redan innan vi hoppade in i varsin bil att prata om stället vi måste ta våran sena lunch (alternativt tidiga middag) på. I Järvsö fanns det en restaurant som gjorde nån rätt som var helt outstanding. Vi var utsvultna då vi kom fram till Järvsjö men det skulle tydligen vara värt att må som ett negerbarn i nån propagandafilm från Live Aids storhetstid, vi skulle ju förstså då vi fick in maten lovade "Reverend Raw senior" Vi klev in i en medioker pizzeria och eftersom det var Fredag och dessutom lönehelg satt som traditionen föreskriver i små hålor alkisarna som ligger 2 snäpp över parkbänksbumbsen på ortens ställe med utskänkningstillstånd som inte har dom unga och snygga som huvudbesökare. Alla orter har ju sitt riffraff vattenhål där ägaren brukar hälla upp ölen när fyllot tagit i dörrhandtaget på utsidan för att komma in.

Eftersom jag själv undviker ställen med tillstånd att fylla ner folk då jag bara vill äta på grund av att dom anpassat sig till att dom få som äter är fulla och det är ölen som är huvudnäringen så satsar jag alltid på dom som är beroende på nöjda och mätta kunder. Det händer ju till och med att man fått in en pizza som varit så saltad att den smakat som trolldeg som ju är ett gammalt riffraff pizzeria trick att få folk att bli törstiga och hinka i sig öl. Jag frågade ju farsan om verkligen detta sunkiga hak kunde erbjuda nånting som överhuvudtaget var ätbart? Dom verkar ha bytt ägare svarade han, det såg ju helt annorlunda ut då vi var här senast. Nu hade vi ju kört i timmar med skrikande mage så vi satte oss ner och kollade in menyn. Vi beställde pizzoe och började vänta...........

När vi väntat så länge att beståndet med fyllon började somna vid dom andra bordet kom nått vandrande frågetecken med fett, stripigt och svart hår som hasade fram som han antingen nyss hade vaknat eller snart skulle somna efter en trippeldos Propavan med pizzor. Vi fick in nått som liknade wellpapp med kattmat och ketchup Vi började alla att peta på ingredienserna och insåg att ingen av oss fått det vi beställde. Jag beställer tillexempel aldrig chili eftersom jag anser att jag bor i ett land där man inte behöver döla härsken mat med nått som bränner bort tungan på en. Min fru beställer aldrig grönmögel ost osv. Då vi klagade för sömngångaren så kunde han ju som på beställning inte svenska. Med tanke på den slöa och tomma blicken tror jag inte ens han kunde sitt eget spåk. Enda språket han troligast kunde var väl 150 synonymer för hasch och att säga kompis och mannen till alla som inte ville bli hans kompis. Vi upprepade meningen "VI HAR INTE FÅLL DET VI BESTÄLLDE" tydligare och tydligare och tillslut tog han min pizza och gick ett par steg och stannade. Sen stod han en stund innan han diskret försökte smyga tillbaka pizzan på min plats då jag tittade åt ett annat håll som att jag inte skulle minnas att jag fick fel pizza. Då blev vi irriterade och skumande av krävde vi att prata med ägaren. Då kom nästa sömngångare. Skulle Beppes Godnattstund spelas in i Kosovo Albanien hade han varit klockren, Han tittade på pizzorna och skällde ut oss för att vi tagit emot fel pizzor och gick. Vi fördelade pizzorna så var och en fick skiten med minst antal ingredienser vi hatade och åt hälften

Både jag och farsan är ju 190 långa och allt annat än magra och ser väl mest ut som nått man hittar på en HD. Då det blev dax att betala gick vi in och skällde ut ägaren. När han frågade vad vi hade beställt för att räkna ut hur mycket han skulle överdebitera oss (allt över 50 öre var ett rån) svarade jag att "va fan vi än beställde minns vi inte vad det var för det var så länge sedan men jag vet att det inte vad nått av det vi fick. När han tillslut fick en syl i vädret skyllde han på att servitören inte talade samma språk som han. Har ni testat att lära en svenska, det är praktiskt eftersom ni bor i Sverige? Han sa tillslut att nästa gång skulle det vara bättre service. Då sa jag att det kommer inte att bli nån nästa gång, vi kommer att varna varenda en vi känner som brukar åka denna väg för detta skithål och gick. Väl ute vid bilarna släppte jag ut min Rottweiler och gav han pizzaresterna. Hunden luktade på dom och fnyste, sen tittade han upp och morrade. Det var pizzaslusken som kommit efter oss och stannat upp då han såg våran hund. Jag bara tittade på han och sa att inte ens hunden vill ha din mat. Ville jag inte förgifta hunden hade jag släppt lös han på dig!

Det tog inte allt för lång tid innan det blev korv från en bensin kedja som kompliment till va fan vi egentligen ätit![/quote]

Sagolikt.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Måste bara fråga: klämde du verkligen 2 backar Ramlösa i Ullånger? Impressing
Skriv svar