Den nedlagda bion

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Den nedlagda bion

Inlägg av Penfold »

Fick den unika möjligheten att besöka en nedlagd bio idag. Den innehöll tre salonger men står nu tyst och öde i avvaktan på vad som ska hända. Tekniken har sprungit ifrån den gamla bion. Idag får man inga filmer på rulle längre. Istället ligger allt på hårddisk digitaliserat. En ny helt digitaliserad bio har tagit över.

Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.


Bild

Bild

Bild


http://s805.photobucket.com/albums/yy33 ... Biografen/
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Den nedlagda bion

Inlägg av Grishnac »

Shit! En gammal bio är en av mina våta drömmar! Den röda plyschen, popcornmaskinen och biljettluckorna......jag har två som jag hoppas på. Vi får se.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

Riktigt trevligt ställe! Inga bilder på salongen? biljettluckan?

Mvh
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Penfold""]Fick den unika möjligheten att besöka en nedlagd bio idag. Den innehöll tre salonger men står nu tyst och öde i avvaktan på vad som ska hända. Tekniken har sprungit ifrån den gamla bion. Idag får man inga filmer på rulle längre. Istället ligger allt på hårddisk digitaliserat. En ny helt digitaliserad bio har tagit över.

Ursäkta den dåliga bildkvaliteten.


Bild

Bild

Bild


http://s805.photobucket.com/albums/yy33 ... Biografen/[/quote]

Jag är riktigt svag för denna teknik! Och namnet på projektorn är ju oslagbart...
Bra fynd! :)
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Penfold""]Fick den unika möjligheten att besöka en nedlagd bio idag. Den innehöll tre salonger men står nu tyst och öde i avvaktan på vad som ska hända. Tekniken har sprungit ifrån den gamla bion. Idag får man inga filmer på rulle längre. Istället ligger allt på hårddisk digitaliserat. En ny helt digitaliserad bio har tagit över.[/quote]
Onödigt att lägga ner redan, hela 2012 kommer det 35 mm's-film till den som vill ha. Därefter slutar SF beställa dessa och det gör att filmlabben inte kommer att ta fram några. Den kapitalistiska monopolpolitiken lägger ner både landsortsbiografer och filmlabb. Men senaste nyheterna är att de småbiografer som har för få visningar (under 50/år) för att få digitaliseringsstöd från SFI (Svenska FilmInstitutet, inte Svenska För Invandrare) ska kunna få riktig film i ytterligare något år. I övrigt kan tilläggas att digitaliseringen inte medför några kända fördelar utom att filmerna väger något hekto istället för 25 kilo. Upplösningen är hälften så bra och 3D är väl ingen intresserad av på riktigt?
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""bunkrologen""]Jag är riktigt svag för denna teknik! Och namnet på projektorn är ju oslagbart...
Bra fynd! :) [/quote]
Det är en Victoria 5, en av de allra vanligaste i sverige. Om du vill ha en egen så kommer filmstäderna skrota ut hundratals i år. Det verkar som att min närmaste filmstad tänker betala för att bli av med dem. Sju st bara där. Jag antar att det är Cinemeccanica-märket du gillar, det brukar sitta där.
Ernemann
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 18:44

Inlägg av Ernemann »

Men, på bild 26 i albumet finns ju en DCP-kopia! Alltså en hårddisk med digital film.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Ernemann""]Men, på bild 26 i albumet finns ju en DCP-kopia! Alltså en hårddisk med digital film.[/quote]

Ja, titta. Jag missade att det fanns mer än 24 bilder. Känns överhuvudtaget inte övergivet, mer som bilder från ett maskinrum under en föreställning. På en del bilder körs ju en 35mm-projektor, det ligger minst en gammal film kvar. Digital reklamprojektor är installerad ser jag på bild 21, och på bruksanvisningen på bild 25.
TS: När stängdes bion och varför?
Senast redigerad av 2 mopedhuligan, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Enligt initierade källor medför digitaliseringen stundom ett ohemult krångel med certifikat som ska verifieras och ibland kraschar det hele när utrustningen tycker sig finna en läcka i krypteringskedjan fram till linsen. Har man tur, får man då tag på en 35mm-rulle genom ambulansutryckning, annars blir det ingen föreställning. (Ernemann kan säkert berätta mer)

Men en inställd film är väl också en film, för att parafrasera Ulf Lundell...
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""mopedhuligan""]Det är en Victoria 5, en av de allra vanligaste i sverige. Om du vill ha en egen så kommer filmstäderna skrota ut hundratals i år. Det verkar som att min närmaste filmstad tänker betala för att bli av med dem. Sju st bara där. Jag antar att det är Cinemeccanica-märket du gillar, det brukar sitta där.[/quote]

Att gå från att älska tekniken till att släpa hem ett sådant moster är ett lite väl stort steg för min del. Har inte plats för det helt enkelt..
Skriv svar