Turisthotellet

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Turisthotellet

Inlägg av insern »

Nu skrivs det sista (?) kapitlet i det en gång så fina turisthotellets historia. En rivning verkar vara ofrånkomlig, men det var länge sedan som det eventuellt var möjligt att putsa upp något av hotellets forna glans - idag är det mest ett fallfärdigt ruckel kvar. Synd att byggnaden inte tycks gå att rädda, men detta är det klassiska exemplet på hur man kan köpa en byggnad som man egentligen inte vill ha, för att låta den förfalla, så att enbart rivning återstår, så att man kan komma åt den värdefulla tomtmarken.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.855 ... re-rivning
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

Riktigt läcker byggnad :D bara synd att inget har gjort tidigare för att rädda den. :mad:
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Sällan har rivning varit ett så riktigt beslut. Kan sannolikt ordna en utflykt före slutet kommer.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Kan man åtminstone hoppas på en design som håller i 100 nya år!

Bygger man ""trendiga"" bolådor lådor här så bussar jag hunden på arkitekten och monterar upp så mycket snickarglädje att jag förmodligen får livstid för egenmäktigt-förfarande.

Finns det några planskisser att se någonstans?

EDIT;

Jag förhastade mig en smula, ursäkta.
Har kollat skisserna och läst lite mer nu, verkar ok for now - men jag matar inte hunden ännu!
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Jo, det verkar lovande: Planen verkar vara att få den nya fastigheten att smälta in i omgivningen och även bevara vissa designelement från det gamla turisthotellet. Att släppa in en elefant i denna känsliga porslinsbutik är det nog ingen, inlusive fastighetsägaren, som vill - utan samtliga är förhoppningsvis väl medvetna om den känsliga miljön. Skulle verkligheten visa sig annorlunda, sätter även jag hunden på svältdiet... :D
Jag hänger mycket gärna med på en utflykt innan man knuffar omkull fastigheten!
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""fredrik""]Kan man åtminstone hoppas på en design som håller i 100 nya år!

Bygger man ""trendiga"" bolådor lådor här så bussar jag hunden på arkitekten och monterar upp så mycket snickarglädje att jag förmodligen får livstid för egenmäktigt-förfarande.

Finns det några planskisser att se någonstans?

EDIT;

Jag förhastade mig en smula, ursäkta.
Har kollat skisserna och läst lite mer nu, verkar ok for now - men jag matar inte hunden ännu![/quote]

Det som byggs ligger väldigt nära hur det ser ut nu.
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

[quote=""jornmark""]Sällan har rivning varit ett så riktigt beslut. Kan sannolikt ordna en utflykt före slutet kommer.[/quote]

Det låter väldigt intressant! Är definitivt intresserad!
Användarvisningsbild
Fredriksson
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:18
Kontakt:

Inlägg av Fredriksson »

Jag hänger gärna på och kollar in hotellet :)
Användarvisningsbild
dhx
Inlägg: 170
Blev medlem: lör 07 aug 2010, 09:39

Inlägg av dhx »

Jag är också intresserad av att hänga med.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Jag är intresserad av besök! Det har länge stått på listan.

Min kristallkula förutspår att den nya byggnaden blir en arkitektoniskt högtstående glaslåda. Det är ju så man får hus att "smälta in" idag, i bästa fall.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar