Den Övergivna Stugbyn

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
MastorUE
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 16:58
Kontakt:

Den Övergivna Stugbyn

Inlägg av MastorUE »

Igår när jag var ute och cyklade med min dotter så hamnade vi plötsligt i en liten stugby. Den var väldigt tom. Receptionen var stängd och alla 19 stugor inkl. matsalen låg tomma.
Byn byggdes nån gång under 80-talet och verksamheten la ner runt 2003-04. Det verkar som att stugbyn la ner för att några familjer som hyrt stuga där klagat på att tapeterna hängde, kylskåpen läckte, gräset var oklippt och att receptionen bara var öppen om helgerna, och då var den bemannad av barn, typ.
Det verkar som några polacker övernattat där ett tag, då där finns mycket tidningar och godispapper från polen i stugorna. Stugorna har dock börjat mögla inomhus så det är ingen idé att hyra ut längre. Annars har de klarat sig från vandalisering. Inga krossade rutor, inget klotter.
Nu är här väldigt tyst, bara en rådjursfamilj bor kvar på den tomma lekplatsen.

Bilder: http://www.flickr.com/photos/ccastor/se ... 730509266/

Film: http://youtu.be/ab0Zx4gikOk?hd=1
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Snyggt. Och det trodde jag inte jag skulle säga om en glåmig stugby. Du har gjort en tråkig plats stämningsfull.

Hur har du fått till de mjuka åkningarna? Kör du med steadicam?
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Alltid roligt med övergivna stugbyar. Tänk att man satsade så pass stort ändå in på 1980-talet. Någon har haft stora planer. Kan förstå att de växte upp på 50 och 60 talen med dåliga vägar och obekväma bilar. Undrar hur stugbynäringen lever idag? Man hör aldrig någon åka på stugbysemester direkt (förutom fjällen då)
Användarvisningsbild
MastorUE
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 16:58
Kontakt:

Inlägg av MastorUE »

[quote=""Aseabarn""]Snyggt. Och det trodde jag inte jag skulle säga om en glåmig stugby. Du har gjort en tråkig plats stämningsfull.

Hur har du fått till de mjuka åkningarna? Kör du med steadicam?[/quote]

Tack!
Jag filmade faktiskt väldigt skakigt och fult, men jag filmade i 60fps, sen använde jag mig av after effects fuskiga tracker.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Ack, du är så duktig! Jag vill typ äta upp eller rama in det mesta du gör.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Elagabalus""]Undrar hur stugbynäringen lever idag? Man hör aldrig någon åka på stugbysemester direkt (förutom fjällen då)[/quote]

Det finns en del stugbyar kvar fortfarande, till exempel vid Skrea strand i Falkenberg. Men marknadsföringen kanske skiljer sig lite mot förr och termen "stugbysemester" används kanske inte så mycket numera.

Många av "folkhemstidens" stugbyar var inte heller självständiga och affärsdrivande, utan drevs ofta av företag som ville ge anställda möjlighet till en billigare semester. Jag vet inte, men kanske gjorde detta också att de ibland inte hamnade på riktigt "affärsmässiga platser", så när kraven på lönsamhet ökade så fanns kanske inte förutsättningarna riktigt för detta(?)
Användarvisningsbild
MastorUE
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 16:58
Kontakt:

Inlägg av MastorUE »

[quote=""riddar m""]Ack, du är så duktig! Jag vill typ äta upp eller rama in det mesta du gör.[/quote]

Jag säger detsamma till dig.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Osprey""]Det finns en del stugbyar kvar fortfarande, till exempel vid Skrea strand i Falkenberg. Men marknadsföringen kanske skiljer sig lite mot förr och termen "stugbysemester" används kanske inte så mycket numera.

Många av "folkhemstidens" stugbyar var inte heller självständiga och affärsdrivande, utan drevs ofta av företag som ville ge anställda möjlighet till en billigare semester. Jag vet inte, men kanske gjorde detta också att de ibland inte hamnade på riktigt "affärsmässiga platser", så när kraven på lönsamhet ökade så fanns kanske inte förutsättningarna riktigt för detta(?)[/quote]

Jo det finns nog kvar en del. Kanske också runt Siljan. Bönhamn eller Norrfällsviken( minns ej vilken)har många fräscha nya stugor. Säsongen är dock beklagligt kort i Sverige. Egentligen bara en 5-6 veckor av högsäsong. Inte så många ställen det blir riktigt trångt på. Kanske Smögen, Borgholm, Visby,Tylösand och några till. Tog en resa upp mot Junsele i juli förra sommaren och jag kände mig som ensam turist nästan. Både skönt och smula sorgligt. Snart dras turistbyråerna in. Går inte att ha öppet för några få som droppar in varje dag

Personligen skulle jag gärna testa konceptet.
kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

[quote=""Elagabalus""]Jo det finns nog kvar en del. Kanske också runt Siljan. Bönhamn eller Norrfällsviken( minns ej vilken)har många fräscha nya stugor. Säsongen är dock beklagligt kort i Sverige. Egentligen bara en 5-6 veckor av högsäsong. Inte så många ställen det blir riktigt trångt på. Kanske Smögen, Borgholm, Visby,Tylösand och några till. Tog en resa upp mot Junsele i juli förra sommaren och jag kände mig som ensam turist nästan. Både skönt och smula sorgligt. Snart dras turistbyråerna in. Går inte att ha öppet för några få som droppar in varje dag

Personligen skulle jag gärna testa konceptet.[/quote]

Norrfällsvikens stugor var riktigt fina då jag var där för cirka fem år sen. Det kan ju dock ha ändrats ganska mycket. Förfall sker fort. :(
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Re: Den Övergivna Stugbyn

Inlägg av Saddam »

Kommunen har köpt det där här stället och det verkar bli en himla soppa av hela berättelsen. Stugorna skulle användas som flyktingboende och de verkar ha köpt den osedd, riktigt riktigt dyrt dessutom. Nu har en besiktningsman sagt att minst halva stugbyn är obeboelig(konstigt va?) och måste därför renoveras.

Problemet är att man planerade att öppna upp anläggningen bara några veckor efter köp... vilket inte kommer att gå.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar