Biograf?

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Nikurasu
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 14:59
Kontakt:

Inlägg av Nikurasu »

Dom ska riva det gamla palladiumhuset i Hofors, däremot så vet jag inte hur mycket av inredningen som finns kvar.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Tackar tackar. Håller med intresse utkik efter bilder från torshälla. Inte så långt för mej, är intresserad av en titt om det skulle gå.
Cuba
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 18:24

Inlägg av Cuba »

[quote=""mopedhuligan""]Tackar tackar. Håller med intresse utkik efter bilder från torshälla. Inte så långt för mej, är intresserad av en titt om det skulle gå.[/quote]

Låter som att jag får kolla upp det här med nycklar dit alltså....
Ska kolla med grannen om det finns nån ny fastighetsskötare eller motsvarande. Den före detta packade och drog för nåt år sen, vet inte om det finns nån ny. Det är alltså min hyresvärd som är ägare till bion också.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Cuba""]Låter som att jag får kolla upp det här med nycklar dit alltså....
Ska kolla med grannen om det finns nån ny fastighetsskötare eller motsvarande. Den före detta packade och drog för nåt år sen, vet inte om det finns nån ny. Det är alltså min hyresvärd som är ägare till bion också.[/quote]

Fantastiskt. Hoppas tekniken är riktigt gammal. Finns nästan inget så vackert som en projektor från 20-30tal...Och dom användes långt in i modern tid eftersom dom är oförstörbara.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Sorry att jag varit tyst - har varit ute på "turné" och haft folk runt mig nästan 24/7 så jag har inte hunnit skriva så mycket på forumet.

Fick dock en helt OSLAGBAR UE-upplevelse under resan, men den hör till ett annat ämne som ska behandlas i en annan tråd... ;)

(När tiden finns...)

Men - för att återgå till ämnet "biograf" - den där i Pite kanske man hinner kolla in någon gång, om den inte rivits än, bra tips!

Jag VET att jag sett väldigt intressanta bilder från Sandträsks sanatoriums biograf uppifrån maskinrummet. Projektorerna stod kvar i princip orörda som jag kommer ihåg det, och även ett spolbord och som det verkade även en massa film och lite posters! (Tycker det är skumt att de lämnat flera akter 35mm-film där, men det verkade faktiskt så!)

Ska leta vidare, återkommer givetvis om jag hittar bilderna igen.

Jag har också kört film en hel del, så jag tycker det är väldigt spännande med gamla projektorer och maskinrum... hade varit väldigt nice att utforska något sånt någon gång!

Förövrigt så har ju Astoria/Sandrews lagt ner en hel del biografer i Sverige - vad som hänt med alla dessa kan ju vara värt att kollas upp. Den i Luleå står tom (med all inredning kvar) och det står att man kan hyra den för konferenser och dylikt, men jag tror inte det händer mycket där.

Dock är den inrymd i en för övrigt aktiv byggnad, så övergiven kan man inte kalla den precis. Men just biografdöden i Sverige är ett riktigt tragiskt kapitel...
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Straycat""] Projektorerna stod kvar i princip orörda som jag kommer ihåg det, och även ett spolbord och som det verkade även en massa film och lite posters! (Tycker det är skumt att de lämnat flera akter 35mm-film där, men det verkade faktiskt så!)[/quote]

Bion jag jobbar på har en del gammal film liggande från tiden innan den stängdes och startade igen. Det är trailrar och snuttar ur en film som påminner om hajen fast med lägre budget. och reklam och sånt. Projektorerna verkar också gärna bli kvar. Det ryktas att ett köpcentrum i Norrköping som varit bio har maskinrummet kvar. Det är väl inget vidare värde i det.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""mopedhuligan""]Bion jag jobbar på har en del gammal film liggande från tiden innan den stängdes och startade igen. Det är trailrar och snuttar ur en film som påminner om hajen fast med lägre budget. och reklam och sånt. Projektorerna verkar också gärna bli kvar. Det ryktas att ett köpcentrum i Norrköping som varit bio har maskinrummet kvar. Det är väl inget vidare värde i det.[/quote]

Jo, men just det här verkade vara en hel akt som nån visserligen (förstås! SUCK! :mad :) hade "lekt" lite med, men bobinen var nästan full i alla fall...

TUSAN också att jag inte hittar bilderna bara, tror att personen i fråga har tagit ner dem... Om jag inte missminner mig var det Pixbox eller Flickr... man får hoppas den som postade råkar hitta hit!

Nä, är nog inget värde i gamla biogrejor. Men OM jag skulle snubbla över två projektorer (och speciellt om de råkade vara av märket Zeiss Ikon, eftersom det är sådana jag jobbat mest med!) som man antingen fick loss för en billig penning eller fick till skänks om stället ändå skulle rivas (eller dylikt) så skulle jag nappa direkt. (Jo, ett problem skulle onekligen vara lagringen, med tanke på alla slutsteg och likströmsriktare, men det får bli ett senare problem... ;) )

Har lärt mig att de flesta drömmar som jag haft har gått käpprätt åt nedervåningen till, men just att få inreda en gammal biograf (eller ta över, om den låg på rätt ställe!) är en grej som jag vägrar att släppa, den har funnits där i 18 år!
Kommer dock vänta tills läget är rätt, vilket inte är just i dag (inte bara med tanke på alla döende biografer utan även personliga skäl, that is).

Förresten, ett filmtips för er som gillar gamla biografer och förfallna byggnader (och som jag antar att mopedhuligan kanske redan har sett eftersom den ganska ofta brukar visas i cineastsammanhang) är Cinema Paradiso. Må vara soundstage, men stämningen är underbar i alla fall...
Cuba
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 18:24

Inlägg av Cuba »

Moppehuliganen: Du har PM!
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Straycat""]J
Nä, är nog inget värde i gamla biogrejor. Men OM jag skulle snubbla över två projektorer (och speciellt om de råkade vara av märket Zeiss Ikon, eftersom det är sådana jag jobbat mest med!) som man antingen fick loss för en billig penning eller fick till skänks om stället ändå skulle rivas (eller dylikt) så skulle jag nappa direkt.

Förresten, ett filmtips för er som gillar gamla biografer och förfallna byggnader (och som jag antar att mopedhuligan kanske redan har sett eftersom den ganska ofta brukar visas i cineastsammanhang) är Cinema Paradiso. Må vara soundstage, men stämningen är underbar i alla fall...[/quote]

Här är en billig fin, även om det inte är en sån du helst vill ha.
http://www.blocket.se/vi/19168575.htm?ca=14_s
Och visst har jag sett cinema paradiso. På egen bio...
Cuba
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 18:24

Inlägg av Cuba »

Enligt temat "man har inte roligare än man gör sig"!
Affischtavlan utanför Sagabion i T-town en kall vårdag. Det dracks sprit och gjordes ett tillslag under natten, av okända människor. Förövarna är fortfarande oidentifierade... :rolleyes:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar