Biograf?

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""mopedhuligan""]Här är en billig fin, även om det inte är en sån du helst vill ha.
http://www.blocket.se/vi/19168575.htm?ca=14_s
Och visst har jag sett cinema paradiso. På egen bio...[/quote]

Åh jösses, den var inte lite snygg! :)

Men som annonsören säger, den passar nog bättre som skåp än projektor. Hade man haft lite större lya hade man gärna ställt upp den som prydnad.

Skulle dock gissa att de "vågade" filmer som visats på den projektorn knappast var värre än de bortklippta scenerna från Cinema Paradiso - som jag inte sett på egen bio men väl den bio som jag då precis fått börja "basa" över...

Som kuriosa kan dessutom nämnas att denna visning kan räknas som mitt första "uppdrag" tillsammans med min numera nästan ständige UE-kompanjon, och den inkluderade också förstås en komplett "inventering" av alla rum i den gamla biografbyggnaden som jag precis fått tillträde till.

Många av dem hade INTE använts på flera år... Vad sägs till exempel om ett nödbelysningssystem av ihopkopplade batterier av mycket ovanligt slag som garanterat inte kollats sedan 80-talet eller tidigare, övervuxna med fukt och batterisyra som även droppat ner på golvet, samt en MASSA udda gamla kopplingar?

Ibland kan även till synes aktiva byggnader ruva på fantastiska hemligheter, och speciellt gamla teatrar och aulor.

Ljuva minnen indeed. :)
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Straycat""]Åh jösses, den var inte lite snygg! :)

Men som annonsören säger, den passar nog bättre som skåp än projektor. Hade man haft lite större lya hade man gärna ställt upp den som prydnad.

Skulle dock gissa att de "vågade" filmer som visats på den projektorn knappast var värre än de bortklippta scenerna från Cinema Paradiso - som jag inte sett på egen bio men väl den bio som jag då precis fått börja "basa" över...

Som kuriosa kan dessutom nämnas att denna visning kan räknas som mitt första "uppdrag" tillsammans med min numera nästan ständige UE-kompanjon, och den inkluderade också förstås en komplett "inventering" av alla rum i den gamla biografbyggnaden som jag precis fått tillträde till.

Många av dem hade INTE använts på flera år... Vad sägs till exempel om ett nödbelysningssystem av ihopkopplade batterier av mycket ovanligt slag som garanterat inte kollats sedan 80-talet eller tidigare, övervuxna med fukt och batterisyra som även droppat ner på golvet, samt en MASSA udda gamla kopplingar?

Ibland kan även till synes aktiva byggnader ruva på fantastiska hemligheter, och speciellt gamla teatrar och aulor.

Ljuva minnen indeed. :) [/quote]

Jag har tagit kontakt med säljaren. Gott om plats har jag ju, annars kan den stå på bion. Det är bara det med frakten. Har du några bilder från den här bion? Låter klart mer spännande än den där jag jobbar, helrenoverad 2001...
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""mopedhuligan""]Jag har tagit kontakt med säljaren. Gott om plats har jag ju, annars kan den stå på bion. Det är bara det med frakten. Har du några bilder från den här bion? Låter klart mer spännande än den där jag jobbar, helrenoverad 2001...[/quote]

Tyvärr var det här innan jag gick runt med en digitalkamera i rockärmen, jag vet dock med säkerhet att jag inte har något från "batterirummet".

Ska rota runt lite och titta, men har jag något är det nog mest från maskinrummet, och även om det var ganska antikt så var det ju långt ifrån öde.

Kul med projektorn, men som du redan konstaterat är frakten alltid ett elände. Bussgods brukar vara billigast, men det är ju stora grejor...
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Nu hittade jag en grej på en rysk sida som helt klart är värd att postas här:

http://englishrussia.com/?p=2060

Riktigt tragiskt att se en så här vacker teater förfalla... smått osannolik interiör!
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Fina bilder. Dit skulle jag åka om jag hade möjlighet.
Bussgods verkar nöja sej med 250:-. Snart har jag förhoppningsvis en gammal projektor.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""mopedhuligan""]Fina bilder. Dit skulle jag åka om jag hade möjlighet.
Bussgods verkar nöja sej med 250:-. Snart har jag förhoppningsvis en gammal projektor.[/quote]

Ja, jag hade också hängt på om möjligheten fanns! Har faktiskt en kontakt i Ryssland (som pratar flytande svenska!) så förhoppningsvis kommer man ta sig dit någon gång. :)
Alla gamla öststatsteatrar jag sett har verkligen varit något alldeles utöver det vanliga (har bara varit i Estland och Ungern dock...). Man får hoppas att min kontakt känner till några övergivna platser också...

Och grattis till projektorn! Som sagt, hade man haft större lya så...

Bussgods regerar. Vi skickade alla våra 35-mm-filmer på det sättet... åh dessa ljuva minnen. :)
Budskap
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:16
Kontakt:

Inlägg av Budskap »

http://www.budskap.pixbox.se UE från Gävle med omnejd
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Sv: Biograf?

Inlägg av wroomlars »

http://web.me.com/lars.eriksson/Gammalt ... us.html#16

Adak, stället ska rivas, du kan säkert få den projektorn med. Träffade ägarn till huset mycket trevlig, dock lite tyst.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Snubblade på den här (länken, inte byggnaden tyvärr):
http://striped.online.fr/friched/inheri ... ndex.html#
Hade inte suttit fel. :eek:
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Cuba
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 18:24

Inlägg av Cuba »

[quote=""riddar m""]Snubblade på den här (länken, inte byggnaden tyvärr):
http://striped.online.fr/friched/inheri ... ndex.html#
Hade inte suttit fel. :eek: [/quote]


Ojojoj, bland det häftigaste jag har sett!
Hmmm, det är ju inte sååå långt till Paris...
Skriv svar