Norrlands Ullared

Campingar, bassänger (inomhus/utomhus), spa'n, teatrar, nöjesparker etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Norrlands Ullared

Inlägg av Elagabalus »

När man kör lite planlöst genom södra Norrland och ser en halvt övervuxen skylt på ett gärde och sedan noterar groteskt överdimensionerade p-ytor drar man i handbromsen.

Ännu huserar en livsmedelsbutik här men de största ytorna är tomma. En gång gick det busslaster med köpsugna hit. Framtiden ser dyster ut. Nya köpcentrum växer fram näramare kusten
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Spännande ställe, hittade det på kartan och förundras över att man valde att bygga nåt där, det känns som om det ligger rätt avsides.
Iofs det gör ju Ullared också om man bara skulle utgå från läget.

Fanns det nåt igång där eller?
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Norrlands Ullared

Inlägg av htiawe »

Deras dagar är verkligen räknade.. trevliga bilder!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Som jag skrev. Konsum har en butik och det är lite auktioner. Annars öde. La upp det på Fejan och fick massor av info. Speciellt av en eller flera som arbetat där. Fanns en större lekplats i snåren jag missade helt
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Citerar från de intressanta svar jag fick. Fejan kan vara duktigt på hugget ibland ;)

"Fast störst var det i början på nittiotalet...Den första stora lågprisbutiken i kommunen byggdes i just dom lokalerna som visas!
Men innan det byggdes så fanns det redan klädbutik, skobutik, presentaffär, restaurang/café, leksaks å fiskeaffär mm i de små byggnaderna runt om!
När lågprisbutiken byggdes, så flyttade några av de andra butikerna in under samma tak och gjorde plats för andra butiker..typ virke, radio/tv affär mm.
Variant köpcenter var stort på den tiden...Måndag- Torsdag så gick det ca 4-5 busslaster per DAG dit från Sundsvall, Gävle och Dalarna!
När E Center byggdes några år senare mer centralt, bredvid E4:an så ökade konkurrensen och fler och fler butiker valde att antingen flytta in till stan lr slå igen!!
Under åren är det många som har försökt sej på verksamheten där, men köpkraften har inte varit stor nog...
Faktiskt väldigt Sorgligt...Jätte fina lokaler, och jag har själv jobbat i 4 av dom butiker som har passerat där under åren!!
Nu...åker jag strax dit och fyller på med lite provianter, eftersom jag tycker man kan gynna den enda stackars butik som finns kvar...Konsum"

Lite mer:
"Direkt när man svänger in så till höger låg det en liten pöl med inplanerad fisk, en jättestor grillpaviljong för uthyrning och lite mer rakt fram, ett stort gammalt timmrat hus med kulturvärde...men det brändes ner av nå mindre begåvade folk!"
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

Haha jösses, här brukar jag tömma postlådan sen inte så långt tillbaka. :D Det första som slog mig var att "Vad sjutton gör den här byaffären här ute mitt ute i ingenstans"? I varianthuset så finner man Konsum, en loppis samt ett litet café som stänger kl16. Utanför finns en auktion som vissa dagar fyller hela parkeringen med bilar. Oavsett så har det varit betydligt mer där än vad det är idag, det finns ju en liten sjö där brevid med liten utkiksbrygga man kan gå ut på. Av rena säkerhetsskäl så har jag däremot låtit bli.

Var bara tvungen att göra mig hörd. Vad gäller tiden för den här posten så kan jag bara säga att jag har semester och inte ställer klockan för morgondagen. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja det går nog att hitta fler spår i terrängen. Såg en övergiven villa tvärsöver vägen också
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Ja det går nog att hitta fler spår i terrängen. Såg en övergiven villa tvärsöver vägen också[/quote]

Den villan är nedbrunnen, är bara skrot där för tillfället. :/
Skriv svar