Gråberget norr om Gävle

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
kermac
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:21

Gråberget norr om Gävle

Inlägg av kermac »

Såg ett inslag på lokalnyheterna som handlade om en militäranläggning vid Gråberget norr om Gävle.Verkar vara en underjordisk anläggning av jätteformat.Den sades vara plomberad.Låter hursomhelst som ett lockande undersökningsobjekt.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Jag har för mig att det har varit ett oljelager. Ska kolla upp det i det närmaste.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""LowAndSlow""]Jag har för mig att det har varit ett oljelager. Ska kolla upp det i det närmaste.[/quote]

Ska man tro "artikeln" så:

-"Basen bestod av ca 2500 kvadratmeter bergrum där runt 600 soldater tjänstgjorde som kustartillerister. Nu är berget igenmurat och plomberat. Grundvattnet har antagligen fyllt hundratals meter av korridor och utrymmen i bergets inre. Men vad lämnades igentligen kvar nere i sjuksalarna och i logementen? Basen låg på ett område på 20 ha kustremsa. Varför har marken hittils stått orörd? Och varför vet inte någon myndighet någon om nygjorda beton betongfundamenten på området? Frågetecknen kring Gråberget är många."


http://svtplay.se/v/1551944/manga_frage ... _graberget

Edit: Gissar att SVT börjat se spöken efter att dom kanske kontaktat FortV eller Försvarsmakten, och om man frågar dessa två om något, så svarar alla precis som flax och krax (eller vad gamarna i Djungelboken nu hette) -"Vet inte".... :D och då blir det öppet för spekulationer...

/B
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Måste ju säga att dedär nya betongfundamenten ställer en del frågor. FRA kanske behöver nya antenner? ;)
Fast allt kan ju också ha helt självklara tråkiga förklaringar också.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Blandade ihop berget med ett annat norr över.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Discovery
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 05:25
Kontakt:

Inlägg av Discovery »

[quote=""Ragnar Svedje""]Det är väl det här stället
http://www.pixbox.se/alb_show_id774381_page0.html[/quote]


ja, det är det... tack för att du valde att länka till min sida.
Discovery
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 05:25
Kontakt:

Inlägg av Discovery »

[quote=""LowAndSlow""]Jag har för mig att det har varit ett oljelager. Ska kolla upp det i det närmaste.[/quote]



finns ett stort oljelager i Gävle oxå som är insprängt i berget.
Tiias
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 20 jan 2014, 21:34

Inlägg av Tiias »

Hej alla!

Kanske lite sent ute, men måste få fråga lite om gråberget.
Jag var där som hastigast idag och titta lite och allt ja hitta var plomberade saker.. Någon som vet mer om den anläggningen?
Går det att komma in nån stans eller så?
hilledille
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 okt 2013, 14:39

Inlägg av hilledille »

sent omsider svarar jag...nej,det går inte att komma in,dessutom har pumparna därinne varit avslagna i över 2 år så man kan nog räkna med att det är ordentligt vattenfyllt...har frågat en karl på Gävle kommun om detta så
det stämmer nog....man måste pumpa ur allt om det skall användas o det skulle ta VÄLDIGT lång tid enl.honom.....
Skriv svar