Skyddsrum för observationsplats TYP 1 / 73 (Sammanfogade trådar)

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Fullbumpa
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 18:40

Inlägg av Fullbumpa »

Svaret på trådens första inlägg är kanske "Skyddsrum för o-plats 1/73" (menas 1973) enl. Civilförsvarsstyrelsens ritningar. Kan detta stämma med när anläggningen sannolikt byggdes?
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Saddam""]SK borde stå för SKyddsrum kom jag på nu, alla skyddsrum är ju inte kupolformade.[/quote]

Faktum är att SK faktiskt står för skyddskupol. Det är den rätta benämningen på skyddsrum med den bokstavskombinationen.
Användarvisningsbild
betongklump
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 19:26
Kontakt:

Inlägg av betongklump »

[quote=""baaz""]Faktum är att SK faktiskt står för skyddskupol. Det är den rätta benämningen på skyddsrum med den bokstavskombinationen.[/quote]

Vad grundar du det på?
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""betongklump""]Vad grundar du det på?[/quote]

Hade det långt bak i minnet men var inte säker. Dock så är det ett faktum att det allsmäktiga internet även hyser sidor med ren militäraria, så en enkel sökning ledde mig till det svaret.

Alltså inget eget påhitt, om det var din fundering?
Fullbumpa
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 08 okt 2009, 18:40

Inlägg av Fullbumpa »

Tror själv sk står för Skyddsrum. Jämför tex sk16 som har en valvkonstruktion istället för kupolform.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""Fullbumpa""]Tror själv sk står för Skyddsrum. Jämför tex sk16 som har en valvkonstruktion istället för kupolform.[/quote]

Det var min tanke också eftersom det är det mest logiska, men tydligen så var det inte så enkelt. Ska se om jag hittar källan igen.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Nu hittar jag självklart inte källan längre. Gör man däremot en sökning på andra forum, tex SoldF, Fortforum etc. får man samma svar där som jag gett.

Jag tänker dock inte ta en diskussion om detta ämne, det står var och en fritt att kalla ett "sk" för vad denne vill. Jag har gett min förklaring till förkortningen och den står jag för.
Användarvisningsbild
betongklump
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 19:26
Kontakt:

Inlägg av betongklump »

I en del böcker som avhandlar ämnet skyddsrum förkortas de i regel "Sk" vare sig kupol eller ej. Både modelltyp och enskild numrering.
Men å andra sidan är det sällan någon logik i försvarsmaktens system :)

Bild
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""betongklump""]
Men å andra sidan är det sällan någon logik i försvarsmaktens system :)
[/quote]
...allt för att förvirra och vilseleda Ivan. :D Nummersystem där man hoppar över någon siffra, man numrerar i "fel ordning" eller lite hur som helst, använder samma siffra flera gånger, byter namn på anläggningar, använder namn som använts tidigare någon annanstans o.s.v...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Modellen heter Skyddsrum för observationsplats TYP 1 / 73 bara så ni vet... ;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar