Bergrum hittat - vill utforska mer. Fd Lfc N32

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
dev/null
Inlägg: 128
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 20:29

Inlägg av dev/null »

[quote=""Grishnac""]LFC N32 hette ju tydligen Smygen så det är väl inte samma som N3 då?[/quote]

Enligt mer insatta källor låg LGC ÖN34 Smygen i Luleå.

Efter att ha kollat på "Blair Witch"-filmerna så får jag mer känslan av att detta är en gammal HC/DC, men som sagt bilderna var ju inte helt knivskarpa ;)

Hursomhelst kan jag bara gratulera till ett läckert fynd!

Se nu bara till att återvända med rejäla ficklampor och riktig kamera.
:)
______________
devnull.pixbox.se
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Bergrum hittat - vill utforska mer. Fd Lfc N3

Inlägg av Grishnac »

Nu är det många uppgifter, N32 skulle ju heta Smygen - men dev menar att N34 heter smnygen? Alltså kan ändå N32 vara den här men med ett annat namn?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
tant-agda
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 15:32

Inlägg av tant-agda »

Ni kan inte förstå hur avundsjuk jag känner mig just nu, när det nyss gick upp för mig att det är Humlan som står öppen. Jag var ju där uppe i stan - och till och med besökte ingången till bergrummet - för bara ett par dagar sedan. Snopet va ?? :mad:

Var då innanför den första gallerporten som stod öppen, men det gick inte att komma längre än så.

Verkar ju också finnas fler utrymmen i samma berg. Någon som har lite koll? :)
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""dev/null""]Enligt mer insatta källor låg LGC ÖN34 Smygen i Luleå.

Efter att ha kollat på "Blair Witch"-filmerna så får jag mer känslan av att detta är en gammal HC/DC, men som sagt bilderna var ju inte helt knivskarpa ;)

Hursomhelst kan jag bara gratulera till ett läckert fynd!

Se nu bara till att återvända med rejäla ficklampor och riktig kamera.
:) [/quote]

Det har fallit bort en 2a i rubriken, slarvigt av mig.

Det är faktiskt så att både LGC ÖN34 och Lfc N32/LGC L42 hette Smygen.

Vad jag har hört så är fd. HC Östersund i civil ägo och används. Men det är inget jag har kunnat bekräfta.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
pomada
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:27

Inlägg av pomada »

[quote=""tant-agda""]Ni kan inte förstå hur avundsjuk jag känner mig just nu, när det nyss gick upp för mig att det är Humlan som står öppen. Jag var ju där uppe i stan - och till och med besökte ingången till bergrummet - för bara ett par dagar sedan. Snopet va ?? :mad: [/quote]

Nej, det är inte Humlan. Den ligger i en annan del av berget.
vbal
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 01:07

Inlägg av vbal »

Vad jag förstår är det inte hummlan vi varit inne i. Hummlan ligger i en annan del av berget. Om jag greppat det hela rätt har en viss lokalkändig vid namn Bert Sjödin köpt delar av gammla hummlan där han odlar någon exklusiv japansk svamp. Andra delar av humlan används som replokal.

Stället vi har hittat är INTE aktivt. Det är verkligen lämnat som det var, känns ungefär som att gå runt i ett sjunket skepp, utan allt vatten.

Däremot ligger en aktiv typ vattenreserv eller liknande vägg i vägg, men tror inte detta är privat utan snarare kommunalt.

Finns det en ingång till resterna av Hummlan som står kvar sedan den annvändes? Ingågarna vid frösö zoo är ju ordentligt plomberade. Tror för övrigt att den lilla ingången, den närmast Frösö Zoo är den där Bert håller till med sina svampar.
tant-agda
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 15:32

Inlägg av tant-agda »

Nu hänger jag inte riktigt med. Ni menar alltså bergrummet i närheten av Gustavsbergsbacken?
Däremot ligger en aktiv typ vattenreserv eller liknande vägg i vägg, men tror inte detta är privat utan snarare kommunalt.
Inte telias (?) anläggning du menar?
Finns det en ingång till resterna av Hummlan som står kvar sedan den annvändes?
Tror inte Humlan är plomberad. Kanske har blandat ihop namnen, men jag pratar om portarna till vänster i backen upp mot Frösö zoo. Där finns tre ingångar. En till vänster med något som jag tror är fläktdrag. Verkade hyfsat aktiv. Ytterligare en ingång till höger om den andra, med en gallergrind (denna grind som stod öppen) som innanför sig döljer ytterligare två portar.
Användarvisningsbild
pomada
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:27

Inlägg av pomada »

Jag har kollat förut och kunde inte komma in i humlan. De inre dörrarna var låsta.
Den lilla ingången leder till replokaler för stadens musiker.

De kom för övrigt nyss och låste portarna till det rum vi talar om. Dessvärre med mig kvar där inne, men det löste sig efter några nervösa minuter...
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""pomada""]Jag har kollat förut och kunde inte komma in i humlan. De inre dörrarna var låsta.
Den lilla ingången leder till replokaler för stadens musiker.

De kom för övrigt nyss och låste portarna till det rum vi talar om. Dessvärre med mig kvar där inne, men det löste sig efter några nervösa minuter...[/quote]

Berätta mer.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
pomada
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:27

Inlägg av pomada »

[quote=""mopedhuligan""]Berätta mer.[/quote]

Jag skulle precis gå en runda till för att ta några kompletterande bilder när jag hörde röster och skrammel från gallret vid utgången. Jag smög upp på övervåningen, släckte lampan och höll andan tills rösterna tystnat.
När jag gick tillbaka till utgången var hänglåset prydligt låst och dörren fast som berget. Gick inte att öppna.
Jag började fundera på vad i herrans namn jag skulle göra. "Finns det en alternativ utgång?" "Ska jag ropa på någon?"

Efter lite klurande hittade jag dock en väg ut, men jag håller tyst om den så länge.
Skriv svar