Vad är det för anläggning i Kramfors?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
BrickTamland
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 20:02

Sv: Vad är det för anläggning i Kramfors?

Inlägg av BrickTamland »

Ja, jag såg att jag var lite slarvig när jag satte punkten... ville mest markera vägen.
Ingången borde finnas i triangeln gläntan-hygget-bergsklacken. Har för mig att den låg i skydd av en bergskant.
Det är ju så vitt jag minns inte nån diskret dörr, utan av typen "hytt med sluttande baksida". :)
Jaja, jag ska också lägga upp en url till en fin bildsida här. Bara jag hade tid att ta några bilder!
Projector
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 00:27

Inlägg av Projector »

Har för mig det är en bom på vägen mot övningsområdet vid soptippen.
Annars är det nog en intressant väg att ta sig dit genom.
Användarvisningsbild
BrickTamland
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 23 sep 2010, 20:02

Sv: Vad är det för anläggning i Kramfors?

Inlägg av BrickTamland »

Kan nog stämma.. Vet inte vad som finns kvar av amröj/räman/brandmannautbildning på Sandö, men övningsområdet kanske fortfarande används av Räddningstjänsten.

Hursomhelst följer man stigen från vändplanen, längs kraftledningsgatan och sen vidare in i skogen. Sen minns jag inte så noga, men jättelångt var det inte.
Jaja, jag ska också lägga upp en url till en fin bildsida här. Bara jag hade tid att ta några bilder!
Projector
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 09 dec 2011, 00:27

Inlägg av Projector »

Var här i helgen med brorsan och hans tjej.
Där vi spanat med googlemaps vid de öppna ytorna..
Där såg det ut att vara schaktat. Fanns rätt mycket snö kvar dock på sina ställen.. Det var mest snö vid "triangel-gläntan". Därför blev det minst sökt där. Måste nog återkomma senare :)

Men man ska nog inte känna sig allt för dum för att ta sig dit.
Vid återvändsgränden så fanns det en informationstavla över Högbergets övningsfält.

Vilket som så traskade vi till vägen som är bortretuscherat på eniros karta men finns på googlemaps.

Det enda vi kunde hitta där var en GSM mast. Annars inget spännande.
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""Elagabalus""]Fotoförbud? :) [/quote]

Det som kan hända är att du eventuellt blir avhyst från platsen, det är inte värre. Att sen sprida bilderna är emellertid inte helt okej och är även det ett brott som är desto enklare att spåra än vad ett enskilt foto är. Men det räcker med att ladda upp bilden på valfri uppladdningssida och påstå att man hittat bilden på internet för att avskriva sig allt ansvar.

Skulle gärna se lite bilder. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tog mig lite håglöst upp mot Peuravara mest för att få bilder. På toppen är det Gunnebostängsel som jag inte hade lust att forcera. Här lite bilder från omgivningarna i alla fall
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 4 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Tog bort lite text och ett par bilder
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tillägg: ville bara säga att det fanns inget som tydde på att det skulle vara SO idag. Inga skyltar med fotoförbud. Inga skyltar mot "trespassing". Helt fritt att röra sig i området förutom när det övas. Plockar ändå bort ett par bilder och justerar texten en aning då det finns ett inhägnat område. Men inte heller där stod några som helst skyltar. Gåtan får leva vidare....
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Tillägg: ville bara säga att det fanns inget som tydde på att det skulle vara SO idag. Inga skyltar med fotoförbud. Inga skyltar mot "trespassing". Helt fritt att röra sig i området förutom när det övas. Plockar ändå bort ett par bilder och justerar texten en aning då det finns ett inhägnat område. Men inte heller där stod några som helst skyltar. Gåtan får leva vidare....[/quote]

Är där inte skyltat så gäller ju samma sak som på andra platser och övningsfält - alltså fritt tillträde mellan övningar och inget fotoförbud.
Jag har själv varit på Älvdalens skjutfält och sprungit en hel del och även tagit bilder (långt innan denna hobby började) utan att det skulle ha varit några problem.
Så fota på du bara tills någon säger något annat eller tills du hittar en skylt.

EDIT// Eller va fan - ring numret på skylten till MSB och fråga dom rätt ut om du får gå in och fota därinne, du kan inte få mer än ett nej.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Grishnac""]Är där inte skyltat så gäller ju samma sak som på andra platser och övningsfält - alltså fritt tillträde mellan övningar och inget fotoförbud.
. . . [/quote]
Ja det är så på många övningsfält. Dock rör man sig där på egen risk, kan finnas sprängämnen, ammunition och annat otrevligt kvar på området så man bör titta vart man trampar. Och man bör absolut inte plocka upp saker som ser farliga ut.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Saddam""]Ja det är så på många övningsfält. Dock rör man sig där på egen risk, kan finnas sprängämnen, ammunition och annat otrevligt kvar på området så man bör titta vart man trampar. Och man bör absolut inte plocka upp saker som ser farliga ut.[/quote]

Inte så stor fara här om det är räddningstjänsten som övar.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar