Det allmänna skyddsrummet i Kramfors

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Det allmänna skyddsrummet i Kramfors

Inlägg av Elagabalus »

Den här ingången är tyvärr borta nu. Men skyddsrummmet under Babelsberg är kvar och det finns en ingång från andra sidan berget vid Hemköp.

Det lustiga med detta är ingen verkar minnas när det byggdes. Kollade med en journalist på ÅT och det mesta tydde på ett WWI skyddsrum (enligt en grånad tjänsteman på kommunen). Tidigt tycker jag. Och då, mellan, 1914-1918 var väl Kramfors mer en by? Nyland lite norr om var mer centralort då.

Så jag undrar varför man slog på stort? Bombplan och kvartersbomber låg långt fram i tiden. Stora krigsfartyg kunde förstås tänkas gå upp i älven jämna Kramfors med marken. Men Kramfors....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Vilket magnifikt inslag, synd att det är borta, med det går alltså att komma in från andra sidan? Eller är det aktivt och normalt sett låst?
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""kristofer""]Vilket magnifikt inslag, synd att det är borta, med det går alltså att komma in från andra sidan? Eller är det aktivt och normalt sett låst?[/quote]

Det är inte mycket jag vet. Gången har jag noterat men det är först nu i samband med sprängningar för tåg/busscenter som texten blivit synlig. Tror den var förspikad eller så dolde växtlighet den.

Jag tror knappast skyddsrummet varit aktivt på den här sidan 1945. Allt borde vara kvar förutom de 10-15 meter som sprängts bort. Det skall finnas en ingång på andra sidan berget vid Hemköp. Troligen ordentligt låst. Det är i alla fall inte "offentligt" längre. La ut en tråd om detta på den tiden jag besökte FB. Ingen visste speciellt mycket förutom att någon begärt tillstånd att öppna pub/restaurang där men att det blev inget av.

Frågan kvarstår: varför bygga ett offentligt skyddsrum i ett litet bysamhälle?

K a n ju vara något som samlats in till eller något rik brukspatron som låtit bygga det. Där jag bor finns faktiskt ett kraftigt privat skyddsrum vid en gammal patriciervilla. Uppfört 1939 av han som lanserade Sony i Sverige. Skulle tåla en fullträff av dåtidens kraftigaste flygbomg. En 500 kilos. Fanns plats för hans familj och resten av de som bodde på gatan. Finansierat helt av privata medel
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""CB Milton""]Tänk på att Kramfors hade sågverk och sulfitbruk fram till slutet av 1970-talet. Och då var invånarantalet betydligt mer än nu.[/quote]

Jo det är sant förstås. Men saken är att det mesta tyder på att det är från tiden kring första världskriget. Fanns inga noteringar alls på kommunkontoret. Men en tjänsteman hade gjort lite egna efterforskningar och dessutom pratat med äldre personer från Kramfors och det verkar vara så gammalt.

De "spränggubbar" jag pratade med sa dessutom att själva skyddsrummet var ganska litet. Ungefär som för "kommunledningen". Sedan tycker jag typsnittet känns lite gammalt. Gissar bara på det

Allt detta får mig att gissa på något privat från början. Man samlade ju till pansarskepp och allt möjligt. Kan ha varit något lokalt i nejden. Och nog är det konstigt att alla spår verkar vara borta?

Edit

På tal om invånarantal. Saab hade en stor fabrik som gjorde delar till personbilarna. Tror det var uppåt 1000 arbetstillfällen. Den försvann också någonstans 1970-1990. Tala om slag mot mot bygden
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Den här ingången är tyvärr borta nu. Men skyddsrummmet under Babelsberg är kvar och det finns en ingång från andra sidan berget vid Hemköp.

Det lustiga med detta är ingen verkar minnas när det byggdes. Kollade med en journalist på ÅT och det mesta tydde på ett WWI skyddsrum (enligt en grånad tjänsteman på kommunen). Tidigt tycker jag. Och då, mellan, 1914-1918 var väl Kramfors mer en by? Nyland lite norr om var mer centralort då.

Så jag undrar varför man slog på stort? Bombplan och kvartersbomber låg långt fram i tiden. Stora krigsfartyg kunde förstås tänkas gå upp i älven jämna Kramfors med marken. Men Kramfors....[/quote]

Kan bara säga.... Kungligt vackert inslag!

Måste bara få fråga/få bekräftat, helt borta nu? :(

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja tyvärr. Man har sprängt bort en bra bit av bergssidan för att få plats med en busshållplats precis bredvid nya resecentrat. Kanske finns en liknande skylt på andra sidan berget? Skall kolla vid tillfälle. Här är en annan bild på ingången.

Se även denna artikel. Lite mer info. Klicka på översta bilden och notera skillnaden mot min bild......

http://allehanda.se/start/kramfors/1.1149245
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

aldrig sett en inslag med liknande skylt, riktigt fint för en typografinörd som mej själv, trist öde :mad:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""rjd2""]aldrig sett en inslag med liknande skylt, riktigt fint för en typografinörd som mej själv, trist öde :mad: [/quote]

Jag gillade också typsnittet. Kan det månne ge en ledtråd till åldern?

"Inslag". Är det beteckningen för en del av ett "objekt"? Eller är det bara ett annat ord?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]
"Inslag". Är det beteckningen för en del av ett "objekt"? Eller är det bara ett annat ord?[/quote]
Wikipedia: Inslag = "Det ställe där man börjar drivningen av en bergtunnel"
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar