Det allmänna skyddsrummet i Kramfors

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Saddam""]Wikipedia: Inslag = "Det ställe där man börjar drivningen av en bergtunnel"[/quote]

Tack! Helt nytt ord för mig
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Saddam""]Wikipedia: Inslag = "Det ställe där man börjar drivningen av en bergtunnel"[/quote]

Helt korrekt :)

Sedan så är det kanske en del av oss som lite slarvigt/slentrianmässigt använder uttrycket "inslag" i ett aningens vidare begrepp när det gäller färdigställda anläggningar, som tex:

* Utsprängningen i berget som leder till ingången i berget.

* Portalen/ingången till berget, ofta förstärkt med betong.

Utan att jag vet varför, benämningen "inslag" används då det gäller olika former av bergtunnlar som inte är genomgående, dvs ingångar till olika former av anläggningar i berg, men när det gäller tex tågtunnlar som går hela vägen genom berget, så säger man istället "tunnelmynning", hmmm (kliar mig i huvudet)

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Helt korrekt :)



Utan att jag vet varför, benämningen "inslag" används då det gäller olika former av bergtunnlar som inte är genomgående, dvs ingångar till olika former av anläggningar i berg,
/B[/quote]

Så egentligen passar det inte riktigt in på skyddsrummet? För tunneln är genomgående. Men på mitten ligger ett skyddsrum så kanske rätt ändå?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Så egentligen passar det inte riktigt in på skyddsrummet? För tunneln är genomgående. Men på mitten ligger ett skyddsrum så kanske rätt ändå?[/quote]

Är det vad som helst annat än tex tågtunnel, så är det ett "inslag" :)

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Är det vad som helst annat än tex tågtunnel, så är det ett "inslag" :)

/B[/quote]

I trust you :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Det allmänna skyddsrummet i Kramfors

Inlägg av Grishnac »

Dessutom har de flesta nyare skyddsrum en genomgående tunnel som är avsedd att avleda en stötvåg, det är egentligen en tunnel rakt genom berget som sedan ingångarna till själva skyddsrummen mynnar till vinkelrätt. Så att en eventuell missil skall gå rakt igenom, något man lärde sig efter Kuwaitkriget.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]Dessutom har de flesta nyare skyddsrum en genomgående tunnel som är avsedd att avleda en stötvåg, det är egentligen en tunnel rakt genom berget som sedan ingångarna till själva skyddsrummen mynnar till vinkelrätt. Så att en eventuell missil skall gå rakt igenom, något man lärde sig efter Kuwaitkriget.[/quote]

Osäker kring "nyare/gammalt", besökte nyligen en Svensk anläggning, byggd på 50-talet, IOFS bara betong, där 2 st. ingångar leder till/möts i en genomgående "tunnel", och ingången till anläggningen i sig ligger vinkelrätt till/mot tunneln i fråga.

Vet inte varför det "tänket" fanns där och då, kanske att anläggningar i betong behövde den "moderna" konstruktionen för att klara dåtida bomber, medans samtida konstruktioner i berg, nöjde sig med gammeldags stötvågstunnel.

Känner att jag måste djupdyka än mer kring vissa områden :eek:

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""benkar""]Osäker kring "nyare/gammalt", besökte nyligen en Svensk anläggning, byggd på 50-talet, IOFS bara betong, där 2 st. ingångar leder till/möts i en genomgående "tunnel", och ingången till anläggningen i sig ligger vinkelrätt till/mot tunneln i fråga.

Vet inte varför det "tänket" fanns där och då, kanske att anläggningar i betong behövde den "moderna" konstruktionen för att klara dåtida bomber, medans samtida konstruktioner i berg, nöjde sig med gammeldags stötvågstunnel.

Känner att jag måste djupdyka än mer kring vissa områden :eek:

/B[/quote]

Kan det vara en anläggning där det som fanns inuti kanske också var explosivt? Jag har också stött på samma konstruktion på äldre anläggningar men dessa har varit typen ammunitionsfabriker och kanske skall stoppa en stötvåg inifrån snarare än utifrån?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Grishnac""]Kan det vara en anläggning där det som fanns inuti kanske också var explosivt? Jag har också stött på samma konstruktion på äldre anläggningar men dessa har varit typen ammunitionsfabriker och kanske skall stoppa en stötvåg inifrån snarare än utifrån?[/quote]

Anläggningen jag beskriver/hänvisar till var en ledningscentral utan något explosivt innehåll :) (Annat än dieseltank för reservkraft och möjligen explosiva gaser i personalens magar efter att ha ätit för mycket dåligt kokt ärtsoppa... :D )

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""benkar""]möjligen explosiva gaser i personalens magar efter att ha ätit för mycket dåligt kokt ärtsoppa... :D
/B[/quote]

Icke att förakta!
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar