Det allmänna skyddsrummet i Kramfors

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""benkar""]...möjligen explosiva gaser i personalens magar efter att ha ätit för mycket dåligt kokt ärtsoppa... :D

/B[/quote]

Så det är därför de byggde gasfång? Ingen gas skulle komma ut? :p
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

På tal om skyddsrum. De verkar inte längre ha någon prioritet i Sverige. Tog denna bild nyss på Hötorgets T-banestation. Med svårighet kan man gissa att det är nedgången till skydsrummet. För 10 år sedan har skylten glänst...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Elagabalus""]På tal om skyddsrum. De verkar inte längre ha någon prioritet i Sverige. Tog denna bild nyss på Hötorgets T-banestation. Med svårighet kan man gissa att det är nedgången till skydsrummet. För 10 år sedan har skylten glänst...[/quote]

Det finns några mysiga skyddsrum i anslutning till den stationen.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Det finns några mysiga skyddsrum i anslutning till den stationen.[/quote]

Nu lämnar vi Kramfors för ett tag. Kan tänka mig det finns en del T-banestationer som har skyddsrum. Under 60-70 talen när de flesta stationer byggdes dröp Sverige av pengar och skräcken för atomkrig var stor. Station Universitet tex misstänker jag har ett megastort skyddsrum pga vissa dörrar
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Nu lämnar vi Kramfors för ett tag. Kan tänka mig det finns en del T-banestationer som har skyddsrum. Under 60-70 talen när de flesta stationer byggdes dröp Sverige av pengar och skräcken för atomkrig var stor. Station Universitet tex misstänker jag har ett megastort skyddsrum pga vissa dörrar[/quote]

Hrm, gör det men försök med en ny tråd då ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Hrm, gör det men försök med en ny tråd då ;) [/quote]

Finns det n å g o n plats du inte UE:at på ? :) Imponerande kunskapsbas minst sagt
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Elagabalus""]Finns det n å g o n plats du inte UE:at på ? :) Imponerande kunskapsbas minst sagt[/quote]

Jo faktiskt en hel del i den kungliga huvudstaden, men jag är ju inte så förtvivlat jätteintresserad av Tariq, akay och duvornas palats och allt vad dom heter. Däremot finns en hel del jag gärna skulle titta på i den staden ovan jord. Har hunnit med några grejor där men inget av det "tyngre" tyvärr.

Men jo det har blivit en hel del, en kombination av att jag faktiskt tycker om att köra bil och gärna gör det på ensliga vägar allena......något måste man ju göra när man sträcker på benen... ;-)

EDIT// Men det har ju sina nackdelar, numera innebär en snabb titt på något nytt ungefär 2000:- bensin, 400:- mat och ett par dagars planering.....för allt inom räckhåll har man ju redan betat av....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Förstår att det blir lite jobbigt när man betat av så stora områden. Det är naturligtvis tråkigt att landsbygden avfolkas men nya objekt lär anlända lite då och då. Någon flyttar. En lokal industri läggs ner. Ingen tar över. Inom ett par år kan fastigheten vara ett UE-objekt.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Visst var det snyggare förut? Se bild på första sidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fikman
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 15 mar 2010, 18:55

Inlägg av Fikman »

[quote=""Elagabalus""]Nu lämnar vi Kramfors för ett tag. Kan tänka mig det finns en del T-banestationer som har skyddsrum. Under 60-70 talen när de flesta stationer byggdes dröp Sverige av pengar och skräcken för atomkrig var stor. Station Universitet tex misstänker jag har ett megastort skyddsrum pga vissa dörrar[/quote]

HAr sett en film under skolåren, typ 84-85 nån svensk informationsfilm om när kriget kommer och där får man se från nån av sthlms tunellbanestioner att en hel kortvägg rullas undan och döljer ett skydsrum
Skriv svar