Tyfors

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Erik
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 21 feb 2009, 15:29

Inlägg av Erik »

Har sj varit in i delen där det är olarmat där svt var in. Var inte så krångligt att ta sig in då iaf
Discovery
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 05:25
Kontakt:

Inlägg av Discovery »

[quote=""Erik""]Har sj varit in i delen där det är olarmat där svt var in. Var inte så krångligt att ta sig in då iaf[/quote]



Nä, det var ganska lätt:

http://www.pixbox.se/alb1207778
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Här finns några enstaka nya bilder ifrån ett kort återbesök under gårdagen:

http://www.faniskogen.sceneofdecay.com
PsychoMania
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 17 okt 2010, 06:13

Sv: Tyfors

Inlägg av PsychoMania »

Jag & en polare gjorde ett besök i berget igår utan problem.
Blev dock lite undrande när larmdosan på "stora ingången" stod och tjöt för fullt och ville att man skulle knappa in en kod :-/
Någon nämnde att anläggningen är uppdelad i två olika "sektioner".
Har även sett kort på när delar av anläggningen är upptänd, gissar på att det är denna del som är larmad?
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

Om jag har fattat rätt så har allt hängt ihop innan, men när Bofors började att använda syra förrådet som lager av krigsmatriel så delades anläggningen. Det finns en ganska "ointressant" bild från larmade delen i den HÄR artiklen.
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

Ställer mig frågande till varför Bofors skulle lagra materiel uppe i skogen?
Bofors är en krigsmaterieltillverkare varför skulle de ha ett mellanlager långt uppe i skogen?
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

Enligt uppgifter så är hade dem lagring av "krigsmatriel" som skulle destrueras.
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

Hur är läget kring fabriken idag?
Står alla byggnader kvar, alltså dom ovan jord? Fortfarande i samma fina ovandaliseriade och oklottrade skick? Värt ett foto-besök?

Bergrummet som svt besökte som även detta skall tillhöra fabriken men ligga på något annat ställe, hur är läget med detta idag? Förstår inte hur en del i denna tråd har besökt det, när svt hade en hjullastare med sig för att göra besöket? Jag brukar iallafall inte ha detta med mig när jag är ute o fota? :confused: Men visst, det finns ju spade, men så mycket tålamod har inte en annan :(
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Urbankillen""]Hur är läget kring fabriken idag?
Står alla byggnader kvar, alltså dom ovan jord? Fortfarande i samma fina ovandaliseriade och oklottrade skick? Värt ett foto-besök?

Bergrummet som svt besökte som även detta skall tillhöra fabriken men ligga på något annat ställe, hur är läget med detta idag? Förstår inte hur en del i denna tråd har besökt det, när svt hade en hjullastare med sig för att göra besöket? Jag brukar iallafall inte ha detta med mig när jag är ute o fota? :confused: Men visst, det finns ju spade, men så mycket tålamod har inte en annan :( [/quote]

Fabriksbyggnaderna ovan jord ligger kvar oförändrat. Åk dit innan det blir snö, annars lär du vänta tills våren. Om det nu blir snö... Bergrummen har jag inte besökt...

Har du sett denna intressanta sida: http://www.antus.org/bunker/Tyfors.htm
Senast redigerad av 1 Topcom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Urbankillen""]Hur är läget kring fabriken idag?
Står alla byggnader kvar, alltså dom ovan jord? Fortfarande i samma fina ovandaliseriade och oklottrade skick? Värt ett foto-besök?

Bergrummet som svt besökte som även detta skall tillhöra fabriken men ligga på något annat ställe. [/quote]

haha, jag och 2 polare grävde i 4 timmar för att komma in i ett 2500kvm stort bergrum, och det var värt varenda svettdroppe.


Justerat inlägg..

Diskussioner om åverkan i form av tex inbrott/grävande (dvs orsaka skadegörelse på eventuella "plomberingar") känns inte OK som publik diskussion på 28ds.

Har raderat text om spadar, grävhjälp och önskemål om kordinater.

/benkar -Moderator
Senast redigerad av 4 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar