Tyfors

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""LINK82""]Har själva varit vid husen som ligger vid folkracebanan.
Hur länge sedan var det som dom plomberade berganläggningen ?
Bilderna som benkar har tagit är väl inte så gamla, eller ?[/quote]

Nej dom är inte gamla, men en nyckel bryter upp dörrar enklare än kofot ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Lemuren
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 aug 2009, 15:22

Inlägg av Lemuren »

Vet någon om fastigheterna där krutet packades fortfarande ägs av försvarsmakten eller staten, eller vem som äger dem?
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Sv: Tyfors

Inlägg av moraldk »

Underbart...måste dit snart..! :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Lemuren""]Vet någon om fastigheterna där krutet packades fortfarande ägs av försvarsmakten eller staten, eller vem som äger dem?[/quote]
Det hade inte sett ut sådär om försvarsmakten ägt stället. Markägaren bör ha fått tillbaka marken då den "sanerades" på 80-talet.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""Grishnac""]Nej dom är inte gamla, men en nyckel bryter upp dörrar enklare än kofot ;) [/quote]

Bra uttryckt!
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Lemuren""]Vet någon om fastigheterna där krutet packades fortfarande ägs av försvarsmakten eller staten, eller vem som äger dem?[/quote]

Om jag inte är helt felinformerad så är det Bergvik Skog Väst AB som är fastighetsägare. Om anläggningarna på/under marken är en del av fastigheten (fastighetstillbehör) eller har en annan ägare ("byggnad på ofri grund") vet jag inte....
Senast redigerad av 1 Ragnar Svedje, redigerad totalt 0 gånger.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Sv: Tyfors

Inlägg av moraldk »

Jag har precis tittat på inslaget om Tyfors på SVT play.
Jag har en fundering angående det stängda bergrummet som kanske nån kan hjälpa mig med?!
Grishnac, du sa att det går att ta sig in vid betongplattorna, men det är ett fall på 5 m ner. Skulle det gå att fira ner sig med rep?
På Bengkars bilder från bergrummet så lyser det i taket? Är skickat sådant på anläggningen att det finns fungerande elektricitet där?
I inslaget på SVT play får man se oerhört intressanta bilder som Bengkar ej fotat. Har Bengkar fått access med nyckel till en viss del av anläggningen, men genom att gräva sig in i tv programmet kom dom åt en annan del av anläggingen?

Detta är mina funderingar, vore tacksam om ngn kunde bringa mig lite klarhet i detta.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""moraldk""]Jag har precis tittat på inslaget om Tyfors på SVT play.
Jag har en fundering angående det stängda bergrummet som kanske nån kan hjälpa mig med?!
Grishnac, du sa att det går att ta sig in vid betongplattorna, men det är ett fall på 5 m ner. Skulle det gå att fira ner sig med rep?
På Bengkars bilder från bergrummet så lyser det i taket? Är skickat sådant på anläggningen att det finns fungerande elektricitet där?
I inslaget på SVT play får man se oerhört intressanta bilder som Bengkar ej fotat. Har Bengkar fått access med nyckel till en viss del av anläggningen, men genom att gräva sig in i tv programmet kom dom åt en annan del av anläggingen?

Detta är mina funderingar, vore tacksam om ngn kunde bringa mig lite klarhet i detta.
Tack på förhand.[/quote]

Svårt att säga, det borde finnas ström för ett larm stod och tjöt när vi var där och verkade stå på för jämnan på något vis. Men det var ju ett tag sedan vi var där nu så saker och ting kan ju ha ändrat sig.

Man kan nog garanterat fira sig ner med rep om man är lite modig, men det är ingen säker miljö att röra sig i därnere så var försiktiga och lämna gärna någon uppe ifall att något händer.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Svaret på all förvirring är enkel, anläggningen är delad i två bitar. Den ena är låste med dörr och har alltså ström och mycket möjligt även larm. Sedan den del som SVT var in har varit helt stängd och legat vilande i många år.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""kristofer""]Svaret på all förvirring är enkel, anläggningen är delad i två bitar. Den ena är låste med dörr och har alltså ström och mycket möjligt även larm. Sedan den del som SVT var in har varit helt stängd och legat vilande i många år.[/quote]

Då är det nog den delen som man kan komma åt under rasmassorna som SVT har varit inne i tror jag.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar