Civilt skyddsrum i ett bostadsområde(?)

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

En annan variant på skyddsrum är sådana mindre som uppförts på eget initiativ av (ofta välbeställda) villaägare som tyckt att det var för långt till det skyddsrum de själva skulle ta sig till vid anfall. Jag känner till iallafall tre sådana här ute i Bromma. De är oftast rätt små, ca 50 personer max.

Var på en fest och stod och minglade i deras trädgård. Det stack upp ventiler ur deras lilla bergknalle i trädgården ... visade sig att dom hade ett skyddsrum i trädgården som tidigare ägaren och grannar låtit bygga tillsammans under kriget. Senare hade man hamstrat bensin därinne, vilket exploderat och kastat ståldörren tvärs över gatan. Plötsligt fanns det något intressant att mingelsnacka om :)
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Civilt skyddsrum i ett bostadsområde(?)

Inlägg av rhdf »

Förr kunde man ju få bidrag för att bygga skyddsrum. Det klassiska var ju att man byggde sitt garage som skyddsrum och sen bara klädde in det med träpanel för att matcha huset.
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""rhdf""]Förr kunde man ju få bidrag för att bygga skyddsrum. Det klassiska var ju att man byggde sitt garage som skyddsrum och sen bara klädde in det med träpanel för att matcha huset.[/quote]
Stämmer. Förtydligande: de jag nämnde byggdes på 40-talet, dvs under kriget. Har de såna där nya skyddsrymsskyltar - blå pil på orange botten - så är de troligen modernare. De hembyggda skyddsrummen från 40-talet står inte emot dagens bomber, och tydligen klarade en del inte ens de krav som ställdes på 40-talet vad gäller gasskydd odyl. Så de gör sig väl bäst som vinkällare nuförtiden.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Stoneman""]Nu är den plomberad och överfylld med jord. Hoppas någon tog några bilder innan den plomberades?[/quote]
Vi tänker på två vitt skilda skyddsrum, den som jag tänker på såg jag senast idag. Har glömt bort den här tråden, ska ta lite bilder någon dag så att ni får se hur den ser ut.
[quote=""rhdf""]Förr kunde man ju få bidrag för att bygga skyddsrum. Det klassiska var ju att man byggde sitt garage som skyddsrum och sen bara klädde in det med träpanel för att matcha huset.[/quote]
Känner till flera sådana, dock är långt ifrån alla "klädda" utan har nakna betongväggar även på utsidan. Rejäla väggar har de i alla fall, har dock aldrig sett luftrening i dessa... märkligt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Bild
Dags att lägga upp de utlovade bilderna. Halvdana bilder tagna med mobiltelefonen
Jag kan bättre men hade ingen ork den dagen. [länk]

Notera att det är bilder på två likadana skyddsrum som ligger 240 m från varandra.
Båda har skylten "skyddsrum" uppe samt numrerade "1" och "2". Området består
utav hyreshus på två våningar samt radhuslängor.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ang privatbyggda. Fam Gylling lät 1939 bygga ett skyddsrum vid villan. Skulle enligt sonen klara en fullträff av en 500 kg bomb. Låter mkt. Tror knappt bomberna var så stora då . Men skyddsrummet står kvar
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Ang privatbyggda. Fam Gylling lät 1939 bygga ett skyddsrum vid villan. Skulle enligt sonen klara en fullträff av en 500 kg bomb. Låter mkt. Tror knappt bomberna var så stora då . Men skyddsrummet står kvar[/quote]

Nej då, 500kg är ganska exakt en 1/4 av vad den engelska Avro Manchester
klarar att lyfta med.
Heinkel 111 lastade mer än 12 ton.
Bägge fanns 1939.

JP
Senast redigerad av 3 jpkrax, redigerad totalt 0 gång.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jpkrax""]Nej då, 500kg är ganska exakt en 1/4 av vad den engelska Avro Manchester
klarar att lyfta med.
Heinkel 111 lastade mer än 12 ton.
Bägge fanns 1939.

JP[/quote]

Hinner inte googla men kunde HE 111 verkligen lasta så mkt? Typ 6 Volvo V70 i lasten ( om de rymdes ). HE 111 kunde väl iofs, med möda vara bärare av en V1 men den kunde inte väga så mkt

Tänkte mer på bomber. Kanske fanns det 500 kg bomber 1939 men annars var de mindre än man kunde tro början av WWII. En 500 kg var knappast vardagsmat
----------------
Edit. Maxlasten var ca 4 ton. 12 ton var t o t al-vikten. Står att det det kunde utsträckas till en startvikt på 14 ton. Kanske operatationer som Stalingrad etc. I sa fall en last på 6 ton. Inte illa det
Senast redigerad av 2 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Elagabalus""]. . . en 500 kg bomb. Låter mkt. Tror knappt bomberna var så stora då . . .[/quote]
De fanns riktigt tunga bomber under kriget men dom kom ganska sent och användes inte i samma utsträckning som de mindre, lite läsning:
[ wikipedia - Blockbuster bomb ]
[quote=""jpkrax""]Nej då, 500kg är ganska exakt en 1/4 av vad den engelska Avro Manchester
klarar att lyfta med . . .[/quote]
[quote=""Elagabalus""]. . . Tänkte mer på bomber. Kanske fanns det 500 kg bomber 1939 men annars var de mindre än man kunde tro början av WWII. En 500 kg var knappast vardagsmat . . .[/quote]
Bild på Avro Lancaster med en 1,8 ton tung "Blockbuster" under buken.
[ länk ]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jo - Men 1939 skulle jag tro att många flygbomber låg på mellan 50 och 100 kg bara. Man flög ännu med biplan i vissa flygvapen. Flygplan var ganska klena 1939. Skulle man sänka slagskepp fanns det säkert tyngre att plocka fram.

Blockbuster i all ära men värre var Tallboy som bla vände Tirpitz. Vägde nästan 3x mer

Grand Slam (10 ton) var nog WW II:s kraftigaste icke nukleära vapen. Knackade hål på några av de kraftigaste u-båtsbunkrarnas tak. Gick ner 30-40 m i marken och skapade ett slags jordskred. När man bombade järnvägsakvedukten i Bielefeldt tror jag inte ens man träffade. Räckte att vara nära. Rasade ändå. Bara 42 Grand slam tillverkades.

"Grand Slam-bomberna kunde endast bäras av specialbyggda Avro Lancaster-bombplan från 617:e skvadronen (Dambusters) och endast en bomb per flygplan. Med början i mars 1945 anfölls och förstördes järnvägsbroarna i Bielefeld, Arnsberg, Arbergen, Nienburg och Bremen samt ubåtsbunkrarna i Farge och Hamburg med Grand Slam-bomber.

Efter kriget var Grand Slam-bomberna tänkta att användas som konventionella alternativ till kärnvapen och bombplanet Handley Page Victor designade
Senast redigerad av 3 Elagabalus, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar