Omformarstation i Skåne

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Mer Underbart vackra tingestar.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

[quote=""CB Milton""]Som jag misstänkte körde man från Öxnered via Ängebacken till Uddevalla...[/quote]

Det borde ju vara enklast ja eftersom järnvägen har den sträckningen. :D

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

[quote=""SvenHedin""]Finns några i värmland med.[/quote]

Är det någon du kan berätta om, så vida det inte är SO förstås.
Användarvisningsbild
Stoneman
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:59

Inlägg av Stoneman »

[quote=""benkar""]

Det var bara en mindre del av upplagsplatserna som byggdes fortifikatoriskt skyddade i tex berg.

/B[/quote]

Minst ett 30tal upl byggdes i bergrum runt om i vårt avlånga land. Vissa är plomberade, andra används ännu och andra kan vi beskåda och dokumentera till eftervärlden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Inlägg av Urbankillen »

Någon som vet om den stationen i skåne som visas och disskuteras på ett flertal ställen i denna tråd går att besöka fortfarande? Hörde att den numera är låst, någon som vet hur läget är? Har nämligen långt dit så vill gärna veta innan man ger sig av på långrunda i bilen. :)

Andra tips på sevärdheter i skåne förutom dom vanligaste? PMa gärna. :rolleyes:
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""Urbankillen""]Någon som vet om den stationen i skåne som visas och disskuteras på ett flertal ställen i denna tråd går att besöka fortfarande? Hörde att den numera är låst, någon som vet hur läget är? Har nämligen långt dit så vill gärna veta innan man ger sig av på långrunda i bilen. :) [/quote]

Går fortfarande att komma in, men det är inte rekommenderat pga olycksrisk. Fungerande elledningar och lampor i mängder av vatten är ingen bra blandning...
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Urbankillen
Inlägg: 151
Blev medlem: mån 14 feb 2011, 23:27

Sv: Omformarstation i Skåne

Inlägg av Urbankillen »

Jag pmar dig zeahawk
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Stoneman""]Minst ett 30tal upl byggdes i bergrum runt om i vårt avlånga land. Vissa är plomberade, andra används ännu och andra kan vi beskåda och dokumentera till eftervärlden.[/quote]

Jag är allt annat än "Doktor UL", men min tolkning är att det byggdes totalt 54 st så kallade "Skyddade Upplagsplatser", dvs reservplatser för uppställning av omformarvagnar.

Dessa skydd var då i olika form:

1. Skydd i form av hus i trä eller plåt.

2. Splitterskyddade hus i betong.

3. Splitterskyddade i berg.

4. Fullträffskyddade i berg.

Är då punkt 3-4 som är intressant för oss som gillar bergrum :D

Min gissning kring dessa i berg är max 20 st, av vilka x antal har gått från "reservupplagsplats" till "ordinarie omformarstation".

Med tanke på hur stor "ruin-scenen" i Sverige är, en utforskare i nästan varje litet hörn av landet, så borde det ha dykt upp betydligt fler publika diskussioner om UL, än de max 20 st berg som redan är avhandlade?

Men, jag kan ha fel, blir gladeligen positivt överaskad om det dyker upp en ny UL i berg att föreviga :)

/B
Skriv svar