Omformarstation i Skåne

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Bergsprängaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 16:10

Inlägg av Bergsprängaren »

Finns det någon sammanställning över kända platser idag?
Dessa anläggningar bör ligga ganska symetriskt spridda utefter våra järnvägar. Enkelt att plotta ut på en karat och se var det logiskt bör finnas...

[quote=""Grishnac""]Jag slänger in en liten fråga här även om det inte gäller omformare i Skåne....



Är det så att samtliga eller de flesta upplagsplatser är kända av oss eller finns det ännu fler som vi ännu inte vet om?
Jag har fått tips om en som jag inte kände till sedan tidigare och den ligger ju någorlunda i närområdet men med all snö och kyla vet jag inte om det är värt att åka och dokumentera den om det nu redan är fotat och känt.....[/quote]
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Grishnac""]
Är det så att samtliga eller de flesta upplagsplatser är kända av oss eller finns det ännu fler som vi ännu inte vet om?
[/quote]
[quote=""Bergsprängaren""]Finns det någon sammanställning över kända platser idag?
Dessa anläggningar bör ligga ganska symetriskt spridda utefter våra järnvägar. Enkelt att plotta ut på en karat och se var det logiskt bör finnas...[/quote]
Ehhh, vissa är ju fortfarande aktiva på ett eller annat sätt så vi borde inte ens diskutera om att kartlägga alla eller lista upp dem.

De flesta avvecklade omformarstationer(tror jag) är avhandlade på alla de forum där det diskuteras gamla militäranläggningar.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Saddam""]Ehhh, vissa är ju fortfarande aktiva på ett eller annat sätt så vi borde inte ens diskutera om att kartlägga alla eller lista upp dem.

De flesta avvecklade omformarstationer(tror jag) är avhandlade på alla de forum där det diskuteras gamla militäranläggningar.[/quote]

Omformarstationer är omformarstationer och upplagsplatser är upplagsplatser. Och i inget fall militärt, utan en del av totalförsvaret, i det här fallet civil infrastruktur.

Systemet med upplagsplatser (dvs alternatitva uppställningsplatser för omformare/transformatorer baserade på vagnar möjliga flytta längs järnvägen, osv för elmatning till järnvägsnätet i händelse av "krig" avvecklades en bit in på 1990-talet)

Det var bara en mindre del av upplagsplatserna som byggdes fortifikatoriskt skyddade i tex berg.

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Ja begrepp hit och dit men även du har postat en bild på en sådan plats som var SO men saknade foto-förbud... om jag minns rätt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Saddam""]Ja begrepp hit och dit men även du har postat en bild på en sådan plats som var SO men saknade foto-förbud... om jag minns rätt.[/quote]

-"begrepp hit och dit" Ganska så stor skillnad.... :rolleyes:

Reservupplagsplatser/upplagsplatser är som skrivet ett system som avvecklades en bit in på 1990-talet, och kan därmed avhandlas utan problem... Av en stor mängd Reservupplagsplatser/upplagsplatser så fanns/finns en mindre del i bergrum, tex xxxxx.

Vid sidan av det så finns det ett stort antal aktiva omformarstationer längs Sveriges järnvägar, varav några få finns i bergrum, i minst ett fall en Reservupplagsplats/upplagsplats som blev uppgraderad till ordinarie omformarstation, som jag visat på bild, för att visa hur det kunde se ut vid en Reservupplagsplats/upplagsplats vad det gäller el-matning.

Som du skriver, ett Skyddsobjekt med tillträdesförbud, men utan foto/avbildningsförbud, och jag skrev ej var det är :)

SÅ... systemet med Reservupplagsplatser/upplagsplatser kan utan problem diskuteras här...

/B
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Plats redigerad/censurerad. Av säkerhetsskäl då det nu finns olycksrisk
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Omformarstation i Skåne

Inlägg av Grishnac »

Om dom nu är avvecklade eller inte må väl diskuteras men om Benkar har rätt om att dom avvecklades under 90- talet så är dom ju alltså inte aktiva SO och kan behandlas på forumet. Men nu var det inte så att jag var ute efter att diskutera det här bergrummets position eller beskriva det, jag var mest intresserad av om det var en station som besökts tidigare eller inte och dom som har koll borde veta vilken det är om den nu är känd redan - så många finns det inte i mitt närområde.

Min gissning är att om den är känd redan så vet nog aseabarn vilken jag menar - om inte kan det ju vara kul att åka och titta på en orörd reservupplagsplats.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

Min gissning är att om den är känd redan så vet nog aseabarn vilken jag menar - om inte kan det ju vara kul att åka och titta på en orörd reservupplagsplats.[/QUOTE]

Finns det någon i Värmland med omnejd?
SvenHedin
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 09 sep 2009, 13:09

Inlägg av SvenHedin »

Finns några i värmland med.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Grishnac""]Min gissning är att om den är känd redan så vet nog aseabarn vilken jag menar - om inte kan det ju vara kul att åka och titta på en orörd reservupplagsplats.[/quote]

Visst finns det de som gjort sammanställningar. Runt 23 stycken, plus minus 10 tror jag det var ungefär... Själv är jag dock bara en glad amatör. PM?
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Allan
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 20:35

Inlägg av Allan »

[quote=""Aseabarn""]Det där är ingen omformarvagn utan en transformatorvagn.

Omformaren är den runda burken:
Bild

Rätt imponerande saker. Många ton roterande massa... Men de tippade inte ens vid total kortslutning.

Det intressantaste enligt mig är egentligen de tidigaste omformarstationerna - vackra tegelbyggnader med stationära omformare. Har aldrig varit särskilt intresserad av bergrum eller sånt som rullar. :p [/quote]

Hittade lite bilder på en transport av en omformare på en annan sida.
http://www.pixbox.se/alb_show_id1035560_page0.html
Skriv svar