Omformarstation i Skåne

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Omformarstation i Skåne

Inlägg av JackFrost »

Helgens utflykt till en omformarstation (eller reservupplagsplats som det väl egentligen heter) i Skåne blev mycket lyckad! Berrummet var helt befriat från klotter, vandalisering och kopparstölder. Stället såg ut att ha varit övergivet i ett halv sekel, men enligt tillsynsprotokollet (se fotot!) så var någon där senast -92. I skogen ovanför nödutgången/vetilationsschaktet fanns ett litet hus som förmodligen fungerat som förläggning för personalen. Någon annan som varit där eller vet något om stället?

Bilder:
http://www.23hq.com/Telluria/album/6705907
Senast redigerad av 1 JackFrost, redigerad totalt 0 gånger.
...where angels fear to tread.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Det är ett ganska känt ställe men den har inte diskuterats på detta forum förut.
Fick nyligen en vägbeskrivning dit efter många om och med... äntligen!

Hoppas stället förblir halvhemligt, tyvärr har tjuvar varit framme. Det fanns en stor stålrörskonstruktion framför inslaget för ett tag sedan som höll uppe maskeringsnätet men någon ville ha den... :mad:
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

[quote=""Saddam""]Det är ett ganska känt ställe men den har inte diskuterats på detta forum förut.
Fick nyligen en vägbeskrivning dit efter många om och med... äntligen!

Hoppas stället förblir halvhemligt, tyvärr har tjuvar varit framme. Det fanns en stor stålrörskonstruktion framför inslaget för ett tag sedan som höll uppe maskeringsnätet men någon ville ha den... :mad: [/quote]
Hittade ingen info om det här i forumet, orkade inte leta igenom FB... Borde vara rätt välkänt, jag upptäckte det av en slump när jag åkte förbi. Konstigt att sno rören men inte tjocka kopparkablar!
...where angels fear to tread.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""JackFrost""]Hittade ingen info om det här i forumet, orkade inte leta igenom FB... Borde vara rätt välkänt, jag upptäckte det av en slump när jag åkte förbi. Konstigt att sno rören men inte tjocka kopparkablar![/quote]

Ja, lite skumt att någon bemödat sig sno stålställningen, men den går antagligen använda som byggställning om man ska renovera ett hus.

Fanns, vid sidan av det, tidigare, en hel del riktigt feta kopparkablar upphängda på väggen inne i tunneln, dom är nu enligt uppgift stulna.

Rätt många som har svårt för det här med mitt/ditt :(

Men, summa sumarum... Jag har IOFS redan fått mina bilder, och ska väl framkalla dom förr eller senare (legat lågt med tanke på ev. uppmärksamhet) och med hänsyn till ägaren och andra "Ruinturister" så kanske klokt att fortsätta undvika att "outa" stället publikt, inte för att jag tror att några medlemmar på 28ds skulle förstöra denna vackra och orörda plats, men skulle ju vara trist om "Målarpatrullen" från tex Malmö snokar runt här och efter det tar sig en utflykt norrut....

/B
Senast redigerad av 4 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Syftningsfel
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Vet inte så mycket mer än att jag haft planer på att ta mig dit ett antal gånger men ändå aldrig blivit av. Fint att se att det håller sig. Håller annars med Benkar. Skåne är dessvärre fullt av dessa konstnärer.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""JackFrost""]jag upptäckte det av en slump när jag åkte förbi[/quote]
Ofan :) jag som letat, funderat och frågat runt en massa innan jag fick tag på en vägbeskrvning... lyckans ost!
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

[quote=""Saddam""]Ofan :) jag som letat, funderat och frågat runt en massa innan jag fick tag på en vägbeskrvning... lyckans ost![/quote]

Eh, ja, inte helt lätt att upptäcka av en slump, som Benkar också påpekat. Kompisarna som jag var där med kunde inte heller förstå hur i helvete jag gissat mig till att där fanns något intressant. Jag ägnar nog sjukt mycket av min uppmärksamhet att leta efter intressanta objekt...
...where angels fear to tread.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Ändå roligt att se att det fortfarande är så pass intakt som det är. Får som sagt hoppas att det dröjer ett tag innan det blir ommålat på platsen.
sven pa landet
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 23 jan 2009, 18:24
Kontakt:

Inlägg av sven pa landet »

Bilder på stället, med rör/kammoställningen, som det såg ut våren 2007.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JackFrost
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:46
Kontakt:

Inlägg av JackFrost »

[quote=""sven pa landet""]Bilder på stället, med rör/kammoställningen, som det såg ut våren 2007.[/quote]
Oj! Tråkigt att man kom för sent för att få se det. Vilket projekt att montera ner och sno det!
...where angels fear to tread.
Skriv svar