Omformarstation i Skåne

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Stoneman
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 11 jan 2010, 20:59

Inlägg av Stoneman »

Det råder en viss förvirring kring ordinarie omformarstation och reservupplagsplats.

Om man istället "blandar" dessa, så finns det finns minst 32 st bergrumsanläggningar över hela landet. Utav dessa är minst 7 st bergrum fortfarande i drift och skyddsobjekt.

I Älvsbyn driver en förening en upplagsplats som museum.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Omformarstation cirka var 10:e mil stämmer bra.

Känner vagt att det kan råda en oklarhet kring vad vi egentligen diskuterar.

Dels så finns det alltså ordinarie omformarstationer vid cirka var 10:e mil, några av de är i bergrum.

Sedan har vi nätet av UL / Reservupplagsplatser, dvs vid "oros-tid", alternativa uppställningsplatser av mobila omformarvagn-set. "Omformarstationen i skåne" är en sådan plats.

Det är dessa som enligt uppgift är 54 stycken, och skulle då kunna täcka 540 mil järnväg, troligen de järnvägssträckor som bedömdes viktigast ur totalförsvarssynpunkt.

Av dessa 54 så gissar jag att max 20 st var i bergrum.

/B[/quote]

Mycket logiskt resonemang.
Jag misstänker att östra och västra stambanorna var prio. Norrut fanns inlandsbanan att ta till. Väl skyddad inåt landet.
Här ute på västgötaslätten finns inte så mycket alternativ i berg, och det är ju känt sen tidigare.

Dessutom fanns ju möjlighet att använda ånglok för driften om strömmen rök.... ;)
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""benkar""]De berganläggningar som har gått från att vara reservupplagsplats, till att bli ordinarie omformarstation, är SO med tillträdesförbud, men är nog inte så många, vet en, kan vara ytterligare 1-2 st.

Finns en del listor på olika forum, men sker en uppblandning mellan reservupplagsplatser i berg, och ordinare omformarstationer i berg, så jag står kvar vid min teori om att det funnits ca 20 st reservupplagsplatser i berg.

Om det är ytterligare 5 st, så blir jag bara glad :)

/B[/quote]

Jag har en lista från år 2000 över uppförda UL. Jag har fått den i förtroende så det blir ingen publicering eller vidarebefordran, sorry.
I alla fall så kan jag från den utläsa att det uppfördes 54 UL varav 20 i bergrum. Av dessa har 4 blivit ordinarie omformarstationer. Om en saknas uppgift om nuvarande status. Stämmer rätt bra med Benkars uppgifter (samma lista?).

Om listan är korrekt, vilket jag inte har någon anledning att betvivla, finns det alltså max 16 stycken f.d. UL i berg som är plomberade, sålda eller övergivna.

Utöver dessa finns det, som andra nämnt, motsvarande ordinarie anläggningar och dem har jag ingen koll på. Har bara varit inne i en övergiven sådan och den är ganska välkänd.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Rutger""]Jag har en lista från år 2000 över uppförda UL. Jag har fått den i förtroende så det blir ingen publicering eller vidarebefordran, sorry.
I alla fall så kan jag från den utläsa att det uppfördes 54 UL varav 20 i bergrum. Av dessa har 4 blivit ordinarie omformarstationer. Om en saknas uppgift om nuvarande status. Stämmer rätt bra med Benkars uppgifter (samma lista?).

Om listan är korrekt, vilket jag inte har någon anledning att betvivla, finns det alltså max 16 stycken f.d. UL i berg som är plomberade, sålda eller övergivna.

[/quote]

Har besökt 9 st UL "i berg". Stirrat på 1 st "plomberad", tyckt att 1 st var "för komplicerad ta sig in i", 3 st har varit för långt bort, vet 1 st som är "stängd", 1 st 50% betong/50% berg, numera lager. Utöver det några frågetecken, så 16-20 st UL i berg känns rimligt. Hoppas det dyker upp någon glad överaskning :)

/B
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""benkar""]Hoppas det dyker upp någon glad överaskning :) [/quote]
Vänta 10 år så blir anläggningen jag tänker på också övergiven.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
sökaren
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 jan 2010, 16:46

Inlägg av sökaren »

Någon som vet status för den kända(?) omformarstationen i Skåne? Den har ju varit låst till o frn de senaste åren.... Jag vill dit igen och fotografera nu när jag skaffat ett nytt objektiv. Sen är det ju intressant att följa förfallet.....
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Har inte hört att den ska varit låst de senaste åren. :confused:

Jag var där med Marvel_SWE i November och då gick det att ta sig in via huvudingången, skriver inte mer än så om det. Dörren uppe på toppen in till ventilationsschaktet var däremot låst, ingen mening att ta sig upp där. OBS: gubben som bor i närheten är minst sagt högljud av sig men hur trevlig som helst när man väl upptäcker att inte vill slå ihjäl någon. :D :D :D Är man ärlig och säger att man är fotograf eller utforskare så kommer det att gå bra. Vi hade en trevlig pratstund med denne herre. Slutsats: han är bara högljudd men varken farlig eller otrevlig.
Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
sökaren
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 17 jan 2010, 16:46

Inlägg av sökaren »

Jag var på återbesök idag och usch vad ledsen jag blev!

Så mycket som är saboterat därinne sedan jag var där för 1½ år sedan! Nästan alla betongplattor (gången) är upprivna och kringkastade. I princip allt i rummen på "perrongen" är förstört, utrivet och sabbat..... Jag/vi gick aldrig upp i schaktet vid ventilationstrumman denna gången, så jag vet inte hur det ser ut där uppe eller huruvida det är låst eller ej. Därnere vid huvudingången var det iaf väldigt "fritt fram" att gå rakt in.... Med stövlar, dock.... det står bortåt 10 cm vatten därinne.....
Helylle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 01 jul 2013, 19:59

Inlägg av Helylle »

Jag och Syrgas var här för två veckor sedan. Haft lite mycket att göra, därav den sena uppdateringen. Häftigt ställe, även om mycket är sabbat. Vi klättrade upp hela vägen och dörren där uppe var öppen även den. I vattensamlingen mellan de olika planen låg en ganska färsk död räv. Undrar hur den kommit in? Fallit ner? Här är tre bilder. Hade lite nya fotoprylar som jag använde för första gången, och det var även mitt första försök med ljusmålning. Bild tre är den första blixtbild jag tagit på 10-15 år :eek: . Kort sagt inte så van vid att fota i underjordiska anläggningar. Grymt kul dock.

Bild

Bild

Bild
“An adventure is only an inconvenience rightly considered. An inconvenience is only an adventure wrongly considered.”
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Omformarstation i Skåne

Inlägg av htiawe »

Fina bilder!

ULen utanför Älvsbyn används inte som museum, såvida de inte använder förfallet som ett naturligt museum. :)

När jag var där i somras så var det övergivet och tomt.
Skriv svar