Bergverkstad för kruttillverkning

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Bergverkstad för kruttillverkning

Inlägg av MrJ »

Insidan är mycket välbevarad, dock rensad på det mesta i maskinväg. Inget klotter eller sönderslaget förutom spår efter utflytten.
Det är stort, gissningsvis runt 4000kvm eller mer.
Senast redigerad av 1 MrJ, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Liten korrigering
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Bergverkstad för kruttillverkning

Inlägg av MrJ »

Här kommer ett gäng bilder från en inspektion tillsammans med mina UE-vänner i stor bergverkstad.
Anläggningen producerade nitrocellulosa-krut för granater och minor under andra världskriget.
Maskiner och dylikt är till stor del utrensade, men en del inventarier finns kvar. Här har tiden stått absolut still!

Länk till album: http://www.pixbox.se/alb1139091

Länk till video: http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=video&file=Bergverksta.wmv Filmat av MrW
Senast redigerad av 5 MrJ, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Länk till video tillagd
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

var mig en intressant trip. ska väll hinna gå igenom mina egna bilder från den under morgondagen. känner jag är i behöv av några lediga dagar för att få ordning på bilderna från alla trippar och få upp dom på pixbox=)
Användarvisningsbild
MissE
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 21:13
Kontakt:

Inlägg av MissE »

[quote=""Mr H""]var mig en intressant trip. ska väll hinna gå igenom mina egna bilder från den under morgondagen. känner jag är i behöv av några lediga dagar för att få ordning på bilderna från alla trippar och få upp dom på pixbox=)[/quote]

Så mycket som du tog under trippen så lär du behöva en vecka att få ihop det ;)
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

ja plus att jag inte fått upp nån bild från nått av ställena vi varit på än=)
Användarvisningsbild
Mrw
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 13:32

Inlägg av Mrw »

Här kommer det en liten film också =)

http://www.yourfilehost.com/media.php?c ... erksta.wmv

Vill bara påpeka att det var första gången vi filmade och klippte en film, så det är inte så proffsigt. Men vi tänkte fortsätta med lite filmer =)

Så Skriv och berätta vad ni tyckte till fördel för framtida objekt
Senast redigerad av 2 Mrw, redigerad totalt 0 gång.
Frazdrik
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 17:09

Inlägg av Frazdrik »

Jag gillade era bilder. Och det var kreativt och skoj att få se en film! Såg lite farligt ut där nere.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Hur många såna här krutberg byggde man i Sverige under kriget egentligen? jag kan räkna upp 4-5 berg med den bakgrunden utan att egentligen ha letat. Känt är ju Baslandia.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Hur många såna här krutberg byggde man i Sverige under kriget egentligen? jag kan räkna upp 4-5 berg med den bakgrunden utan att egentligen ha letat. Känt är ju Baslandia.[/quote]

I tex Baslandia och på Ammo island, samt ett berg i Dalarna, osv osv så hade man "ammunitionsfabriker" för olika kalibrar och ändamål.

Vad det gäller tillverkning av krutet som sådant, en betydligt "snuskigare" process, så fanns det inte så många anläggningar.

/B
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""benkar""]I tex Baslandia och på Ammo island, samt ett berg i Dalarna, osv osv så hade man "ammunitionsfabriker" för olika kalibrar och ändamål.

Vad det gäller tillverkning av krutet som sådant, en betydligt "snuskigare" process, så fanns det inte så många anläggningar.

/B[/quote]

Det är sant. Det var ju egentligen de förra jag tänkte på.
Skriv svar