Ledningscentral Kalmar

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Tor-Urban
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 08 nov 2009, 20:54

Ledningscentral Kalmar

Inlägg av Tor-Urban »

Hej första bildposten här i forumet kommer från när jag och några kompisar utforskade en ledningscentral i Kalmar. Den är ganska så känd på flashback men jag har inte hittat något om den här på forumet.

Bygget är i två våningar. Gjord av betong och nedgrävd i marken.

Bild

Flera bilder
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Inte för att vara petig, men det var ingen HC. Kalmar hade endast en LC. Dock var det kul att få se lite bilder från vad som finns kvar av just denna LC, som för övrigt hade FAR-koden Henrik.

Välkommen till forumet för övrigt. Ska bli kul att se bilder från kommande upptäckter.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Det är inte LGCn till och med?
Användarvisningsbild
MrJ
Inlägg: 395
Blev medlem: ons 21 okt 2009, 18:20

Inlägg av MrJ »

Den skulle ju om inte annat bli ett riktigt sjysst studentkollektiv :D

Ockupera den och se vad kommunen säger ;)
Spår av det förflutna - Bortglömt, övergivet och kalla kriget.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Det är inte LGCn till och med?[/quote]

Skulle våga påstå det.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""LowAndSlow""]Skulle våga påstå det.[/quote]

Låg inte Ljusen i berg?
Användarvisningsbild
crc556
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 16:13

Inlägg av crc556 »

Var nere i LGC Ljusnen i helgen, och möttes av en otrevlig syn. Några hade gått bärsäkragång där nere. ALLA toaletter var sönderslagna, allt var vält, väggar sönderslagna, saker nerryckta från väggarna... riktigt tråkigt att se ! :(
Vi lär väl snart se någon form av plombering antar jag. Ska försöka få upp lite bilder på stället som det såg ut när det var orört.
Don't touch!
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""crc556""]Var nere i LGC Ljusnen i helgen, och möttes av en otrevlig syn. Några hade gått bärsäkragång där nere. ALLA toaletter var sönderslagna, allt var vält, väggar sönderslagna, saker nerryckta från väggarna... riktigt tråkigt att se ! :(
Vi lär väl snart se någon form av plombering antar jag. Ska försöka få upp lite bilder på stället som det såg ut när det var orört.[/quote]

Tråkigt att det blivit så. Har medvetet låtit bli att lägga upp mina bilder därifrån just pga dess läge och relativa fräschhet. Men så blir det väl när ryktet kommer ut på byn.
Plombering blir nog svårt då en mobiloperatör använder delar av anläggningen får driften av masten på toppen av anläggningen. Skulle gå att plombera efter den delen, då får man ett mindre rum efter stötvågsporten.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
draken
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 13:02

Sv: Ledningscentral Kalmar

Inlägg av draken »

Nämnda bunker var även reservstabsplats för marinen.
Användarvisningsbild
crc556
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 16:13

Inlägg av crc556 »

[quote=""draken""]Nämnda bunker var även reservstabsplats för marinen.[/quote]

Även hemvärnet huserade i den ett tag.
Don't touch!
Skriv svar