kanontorns bunker i kämpinge

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Mr_Anderson
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 nov 2009, 19:53

Inlägg av Mr_Anderson »

[quote=""Karl XI""]http://cid-0c5dd6323542df52.skydrive.li ... 4rn%202014

Har varit på besök på Mr Andersons Kanonvärn
Tackar för tipset

Har kört förbi här tusentalt ggr utan att lägge märke till det.
Ca 150-200 m sydväst om detta (mot falsterbokanalen) en bit upp från stranden fins ett liknade som är plomberat.

Mot trellborg fins en del till liknande kanonvärn en bit upp på land, men även nere vid kusten. Det fins även några ksp 1 värn som är ombyggt med kanontorn. Alla dessa är idag plomberade.

Mvh Arnberg[/quote]

Hur kom du in i kanontornets nedre del? måste ha varit svårt men jag har ju en extrem spindel fobi så jag ska nog inte bry mig :p
All UE in the world, Unite!
Användarvisningsbild
betongklump
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 19:26
Kontakt:

Inlägg av betongklump »

Skakar liv i en gammal tråd och bidrar med lite fler bilder och info.

Under början av 60-talet moderniserades stridsvagn m/42 och då fick försvaret plötsligt runt 225 stridsvagntorn kaliber 7,5 cm över. Istället för att bara skrota dem placerade man ut dem som värnkanoner. Många av dem placerades i befintliga kustvärn av olika slag som byggdes om och i vissa fall fick ett skyddsrum en liten bit ifrån värnet. Skyddsrummet fick då samma numrering som kustvärnet med fast med ett A efter. Övriga torn placerades i helt nya värn med sammanbyggt kupolskyddsrum typ Sk 10, som i detta fall. Dessa värn brukar ha en numrering på 2000.

Att detta värn inte har plomberats när i stort sett alla stridsvagntorn systematiskt skrotades är märkligt, men vad som kanske är ännu mer märkligt är att skyddsrummet faktiskt är helt eller delvis raserat. Längst in i gången där skyddsrummet ska ligga ser man två stora betongplattor och eftersom de inte räcker hela vägen upp har jord har rasat in. Detta kanske har varit ett initiativ av markägaren som helt enkelt inte velat ha en betongbulle på sin annars helt inrutade åker, medan resten av värnet har fått vara kvar.

Ännu fler bilder...


Bild Bild Bild
Bild Bild Bild
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Färsk information:
bunkern är numera plomberad med betong :(

Vittnen:
syrgas samt undertecknad
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar