HC/LC Kävlinge

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Bergsprängaren
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 29 dec 2008, 16:10

HC/LC Kävlinge

Inlägg av Bergsprängaren »

Är det någon som vet om HC/LC Kävlinge fortfarande är i bruk eller plomberad och var den låg/ligger?
Användarvisningsbild
Kodde
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:37

Inlägg av Kodde »

Menar du Kävlinge kommun? I närheten av Barsebäcks nedlagda kärnkraftverk borde det ligga någon bunker i närheten i händelse av härdsmälta.
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

Har hört rykten om ngt i Stävies utkant men kunde inte hitta något mer än rör med lock... tips på vad?...men ska dit igen

http://forumbilder.se/images/8f8201284420P3ccc.jpg
Senast redigerad av 2 onord, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Bunkerbus
Inlägg: 226
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 15:44
Kontakt:

Inlägg av Bunkerbus »

Den är stor, den är fin och delades med Eslövs kommun då det begav sig, jag har varit i den och kan lägga upp bilder på den(om jag hittar dom), men tänker inte säga vart den ligger.
Senast redigerad av 1 Bunkerbus, redigerad totalt 0 gånger.
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""Bunkerbus""]Den är stor, den är fin och delades med Eslövs kommun då det begav sig, jag har varit i den och kan lägga upp bilder på den(om jag hittar dom), men tänker inte säga vart den ligger.[/quote]

Uppskattas!! :)

Och ngn som har en aning om vad det var för ngt som jag stötte på?
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""onord""]Har hört rykten om ngt i Stävies utkant men kunde inte hitta något mer än rör med lock... tips på vad?...men ska dit igen

http://forumbilder.se/images/8f8201284420P3ccc.jpg[/quote]

Skydd för sk observationsrör. Brukar vanligtvis användas vid övervakning av tex grundvattennivå. Inget mer exalterande än så tyvärr. :o
LÄNK scrolla längst ned på sidan.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

Thanx och jo.. ryktet talade om ngt stort underjordiskt men som kunde ha med vatten att göra.. men detta var inte det jag trodde med ordentliga tätningar och låsskruv :)
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Sv: HC/LC Kävlinge

Inlägg av Schlajmen »

Såna där rör brukar också finnas vid beredskapslager i berg ,fast ofta av modellen större.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Schlajmen""]Såna där rör brukar också finnas vid beredskapslager i berg ,fast ofta av modellen större.[/quote]

Jupp, helt korrekt.
Är inte fel att pegla grundvattennivån i de fallen.. ;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar