F 8 Barkaby

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

rascaLie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 07:05

Inlägg av rascaLie »

Aktivitet är inget att ta fel på. Halv 10 en söndag tycker man inte att det ska röra sig speciellt mycket men en rusande svart saab med helljus bevisade oss motsatsen då vi låg som sillar stilla i gräset och gömde oss.

Även hundvisselpipan efteråt gjorde sitt kan jag lova.

Den även tidigarenämda "bundern" med outforskade gångar i dungen efter den nu nerlagna flygklubben som vi tänkte kika mer på var helt jämnad med marken. Mitt i ingenstans har en stor grävmaskin gått vilt av någon anledning vilket bara kan betyda att något har funnits där som nu är igen grävt till 100%.

Och dem som säger att det inte går att komma ner så. Ingen som sett dem gigantiska lufttrummorna som kommer upp ovan mark med luckor på ca 1x1m 6st i rad?

Död tråd förvisso men :)

/
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""rascaLie""]Aktivitet är inget att ta fel på. Halv 10 en söndag tycker man inte att det ska röra sig speciellt mycket men en rusande svart saab med helljus bevisade oss motsatsen då vi låg som sillar stilla i gräset och gömde oss.

Även hundvisselpipan efteråt gjorde sitt kan jag lova.

Den även tidigarenämda "bundern" med outforskade gångar i dungen efter den nu nerlagna flygklubben som vi tänkte kika mer på var helt jämnad med marken. Mitt i ingenstans har en stor grävmaskin gått vilt av någon anledning vilket bara kan betyda att något har funnits där som nu är igen grävt till 100%.

Och dem som säger att det inte går att komma ner så. Ingen som sett dem gigantiska lufttrummorna som kommer upp ovan mark med luckor på ca 1x1m 6st i rad?

Död tråd förvisso men :)

/[/quote]

Att bryta sig in i ett aktivt SO är inget jag rekommenderar.
Det finns beväpnade skyddsvakter som ronderar med jämna och ojämna mellanrum.

Allt som har legat på fortv´s mark är numera återställt. Även kommunens mark återställs fortlöpande.
gefy
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 okt 2010, 11:54

Inlägg av gefy »

Denna bunker/skyttevärn är helt jämnat med marken:
(mellan E18 och rondellen i skogsdungen)

http://kartor.eniro.se/m/IfYQj

Så visst stängs det igen
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""bunkrologen""]Att bryta sig in i ett aktivt SO är inget jag rekommenderar.
Det finns beväpnade skyddsvakter som ronderar med jämna och ojämna mellanrum.

Allt som har legat på fortv´s mark är numera återställt. Även kommunens mark återställs fortlöpande.[/quote]

Är det nåt som frtf är SO överhuvudtaget på barkaby i dagsläget? trodde inte så var fallet.
gefy
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 okt 2010, 11:54

Inlägg av gefy »

[quote=""rjd2""]Är det nåt som frtf är SO överhuvudtaget på barkaby i dagsläget? trodde inte så var fallet.[/quote]

Nu tror jag att du måste läsa/skriva om din postning för jag förstod ingenting.
Även om jag försökte..
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""rjd2""]Är det nåt som frtf är SO överhuvudtaget på barkaby i dagsläget? trodde inte så var fallet.[/quote]

FM Log har ett område där samt en hangar.
SO bägge. Förmodar att det är vent till ett SO-klassat objekt som avses i tidigare inlägg..
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""bunkrologen""]FM Log har ett område där samt en hangar.
SO bägge. Förmodar att det är vent till ett SO-klassat objekt som avses i tidigare inlägg..[/quote]

åh tusan, hade jag ingen aning om. tack


gefy. vad förstod du inte ?

Är det nåt som frtf (fortfarande) är SO (Skyddsobjekt) överhuvudtaget på barkaby i dagsläget? trodde inte så var fallet.
gefy
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 03 okt 2010, 11:54

Inlägg av gefy »

[quote=""rjd2""]
gefy. vad förstod du inte ?

Är det nåt som frtf (fortfarande).....[/quote]

Tack, var lite trött där. Lyckades inte förstå förkortningen
av någon anledning?
mrmister_
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 12 aug 2011, 20:26

Inlägg av mrmister_ »

[quote=""rjd2""]åh tusan, hade jag ingen aning om. tack


gefy. vad förstod du inte ?

Är det nåt som frtf (fortfarande) är SO (Skyddsobjekt) överhuvudtaget på barkaby i dagsläget? trodde inte så var fallet.[/quote]

2008 var jag nere i en del av bergrummet under Barkarby, och det som ställdes av där går garanterat under SL, Skyddslagen.
Dura lex, sed lex!
Användarvisningsbild
HEDP502
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 23:33

Inlägg av HEDP502 »

Berghangaren på Barkarby har använts till lite av varje.
Bland annat har den figurerat som Högkvarter i övningar.

Militärforskaren Stellan Bojerud (tillika en av författarna till Operation Garbo) postade på Skalman:

”Jag har själv gjort KFÖ som stf kompch hkvstabskomp 1978. Den gjordes av sekretesskäl i berghangaren på Barkarby. Så gjorde man vanligtvis för att inte exponera de riktiga berganläggningarna. Var med om en liknande övning 1963 som expuoff. Den gången i berghangaren i Uppsala.”

Frågan är då om berghangaren på Barkarby har varit mer än en vanlig hangar?
Skriv svar