F 8 Barkaby

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

borstviskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 16 nov 2012, 23:00

Inlägg av borstviskare »

För all del, berätta mer om Bäverdalen (vilket namn!). Åkte förbi där för ett tag sedan och blev förvånad över att ingången var öppen igen.
Har du/ får du lägga upp några bilder?

Synd att ägaren inte vill ha några glada bunkerturister på besök.. Har försökt styra upp visningar på f8 utan större framgång.
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""borstviskare""]För all del, berätta mer om Bäverdalen (vilket namn!). Åkte förbi där för ett tag sedan och blev förvånad över att ingången var öppen igen.
Har du/ får du lägga upp några bilder?

Synd att ägaren inte vill ha några glada bunkerturister på besök.. Har försökt styra upp visningar på f8 utan större framgång.[/quote]

Sådär, ett par bilder från Bäverdalen. Bilderna är "döpta" med funktion, om man säger så :)

Bäverdalen byggdes som sagt 43/44 och togs i bruk -44. Jag har ett dokument daterat till -43 där Bäverdalen benämns som "föreslaget bergsskyddsrum". Detta torde betyda att bergrummet från första början ,åtminstone i planeringsstadiet, var tänkt att fungera som skyddsrum men att användningsområdet ändrades någon gång under resans gång.

Bäverdalen blev sedermera Sveriges första JC. Även Basbatljonen blev senare förlagd till Bäverdalen. Eftersom FV var ett vapenslag i kontinuerlig förändring och utbyggnad så är det mycket möjligt att fler flygrelaterade verksamheter varit förlagda till bergrummet, och dessutom delvis samtidigt. Efter att flygkåren lades ner -74 så finns det en lucka i min tidslinje fram till i början av 80-talet då Bäverdalen började användas för diverse projekt. Bla så studerade man, och forskade kring fiberoptik, rörelsedetektorer, ögonbottenavläsare och kvalificerade inloggningssystem, detta var något som var relativt nytt vid denna tid.

I ett rum byggde man en sk "Faradays bur", dvs ett rum vars väggar kläddes med vad som närmast kan beskrivas som en tunn metalltapet. Syftet med detta var att forska kring hur man kunde begränsa och hindra avlyssning av bla radiovågor och radiotrafik.

Som jag tidigare nämnt så har även använt som stabsplats för I 1 och Hemvärnet. Ett par av rummen har även använt för Krigsspel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

Passar även på att slänga upp ett par bilder från tiden då det begav sig :)

Bilder via F 8 Arkiv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""borstviskare""]Har försökt styra upp visningar på f8 utan större framgång.[/quote]

Missade att svara på detta förut! Vad är du intresserad av att se. Specifika plaster eller flygflottiljer i stort?

Jag har vid ett flertal tillfällen hållit rundvandringar på F 8, och finns intresse på detta forum är det ju ingen omöjlighet att arrangera en ny rundvandring :)
borstviskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 16 nov 2012, 23:00

Inlägg av borstviskare »

Trevligt med bilder och infon =)

Bodde förut i Stockholm och besökte järvafältet då och då, eftersom intresset för kalla kriget är stort så kunde man inte låta bli att fundera över alla bunkrar och andra bergrum som ligger där ute. Porten mitt emot Ikea är en av dom platserna jag gått förbi och vart nyfiken på hur det ser ut inuti. Har även varit aktiv inom försvaret och övat på och omkring fd F8.

Om du hade kunnat ordna en rundvisning av bergrummen så hade jag varit mer än intresserad på att komma dit! Är säker fler som vill känna doften av fuktig instängd sten och gotta sig i lite militärhistorik =)
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""borstviskare""]Om du hade kunnat ordna en rundvisning av bergrummen så hade jag varit mer än intresserad på att komma dit! Är säker fler som vill känna doften av fuktig instängd sten och gotta sig i lite militärhistorik =)[/quote]

F 8 som flottilj/flygkår hade tre bergrum. Berghangaren, Hästskoberget samt Bäverdalen. Berghangaren är fortfarande en aktiv anläggning så dit kommer man inte in vare sig man vill eller inte. Hästskoberget plomberades för ett par år sedan och är därtill övertäckt med både sten och jord så det går inte att komma in där heller längre. Det lämnar Bäverdalen kvar, och den nya ägaren är som sagt inte intresserad av Bunkerturism så det är nog kört även där tyvärr!

Tyvärr kan jag inte ordna en rundvandring under jord, men om några skulle vara intresserade av en överjordisk rundvandring så går detta definitivt att ordna! :)
borstviskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 16 nov 2012, 23:00

Inlägg av borstviskare »

Ok, jag förstår.

Vad är hästskoberget för något och vart låg den?

Härligt att ha dig och din expertis här, Bäverdalen! :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: F 8 Barkaby

Inlägg av Grishnac »

Inte kan det väl menas Hästskoberget i Nora nu heller?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""Grishnac""]Inte kan det väl menas Hästskoberget i Nora nu heller?[/quote]

Nej, det är inte Hästskoberget i Nora som avses :)
F 8' helt egna Hästskoberg låg beläget strax söder (möjligen syd-ost, lite osäker på det exakta väderstrecket) om By 84, dvs den hangar där FMLOG nu huserar.

Bergrummet har primärt använts som förråd/lager, det finns uppgifter på att man bla förvarat sprängämnen och ammunition här. Det är en relativt tidig anläggning, jag har ingen exakt uppgift på när anläggningsarbetet utfördes men den finns med på bilder daterade till mitten av 40-talet.

Namnet kommer ifrån att anläggningen är utformad som en hästsko. Det syns lite dåligt på bilden men vid de båda inslagen så finns varsin rejäl port.

Jag kan lite senare peta in en kartlägg till Hästskobergets exakta position, jag skriver detta från telefonen :)

Med vänlig hälsning,
Bäverdalen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Bäverdalen""]Nej, det är inte Hästskoberget i Nora som avses :)
F 8' helt egna Hästskoberg låg beläget strax söder (möjligen syd-ost, lite osäker på det exakta väderstrecket) om By 84, dvs den hangar där FMLOG nu huserar.

Bergrummet har primärt använts som förråd/lager, det finns uppgifter på att man bla förvarat sprängämnen och ammunition här. Det är en relativt tidig anläggning, jag har ingen exakt uppgift på när anläggningsarbetet utfördes men den finns med på bilder daterade till mitten av 40-talet.

Namnet kommer ifrån att anläggningen är utformad som en hästsko. Det syns lite dåligt på bilden men vid de båda inslagen så finns varsin rejäl port.

Jag kan lite senare peta in en kartlägg till Hästskobergets exakta position, jag skriver detta från telefonen :)

Med vänlig hälsning,
Bäverdalen[/quote]



Ah, det hade blivit lite rörigt om det var Nora som avsågs.

Men den där anläggningen tror jag att det har postats bilder på tidigare.....eller var det en snarlik? Tror det var någon av våra bunkerstofiler i Sthlm som lade upp något.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar