F 8 Barkaby

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""Grishnac""]Ah, det hade blivit lite rörigt om det var Nora som avsågs.

Men den där anläggningen tror jag att det har postats bilder på tidigare.....eller var det en snarlik? Tror det var någon av våra bunkerstofiler i Sthlm som lade upp något.[/quote]

Det är nog mycket möjligt att det postats bilder på denna anläggning förut, den ligger/låg relativt öppet på F 8, så den var inte så svår att hitta. Det som skulle vara spännande är om någon på detta forum har bilder från insidan, jag har under lång tid försökt hitta bilder därifrån men ännu inte lyckats. Det bör väl då tilläggas att jag endast letat bilder i arkiv, KrA och F 8'a arkiv vid FVM, och inte någon annanstans :)

Om det finns liknande anläggningar vet jag faktiskt inte, men det vore väl inte konstigt om så vore fallet, många anläggningar har utgått från samma grundritningar även om det tillförts lokala förändringar.

Jag har någon uppgift på att Hästskoberget plomberades och övertäcktes runt 2007, dock är denna uppgift obekräftad och bör således ej ses som fakta. Samma uppgiftslämnare har även sagt att Bäverdalen plomberades under samma tid, men som sagt, än så länge en obekräftad uppgift.

Med vänlig hälsning,
Bäverdalen
borstviskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 16 nov 2012, 23:00

Inlägg av borstviskare »

Ok, inte helt med på vart den ligger, men okej :) Påminner om en annan port i området, men det kanske är SO...

Lite längre bort från själva flygfältet ligger en hundklubb (Tånglöt), bortanför den ligger ett litet bergrum där porten har lyfts av. Ammföråd kanske? Ingången är stor för ett så litet rum, vilket är lite märkligt... Jag får för mig att man kanske ställde fordon där förut som hade att göra med flygplanen som stod på fältet. Men jag kanske är helt ute och snurrar...

Vet du vad jag menar?
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""borstviskare""]Ok, inte helt med på vart den ligger, men okej :) Påminner om en annan port i området, men det kanske är SO...

Lite längre bort från själva flygfältet ligger en hundklubb (Tånglöt), bortanför den ligger ett litet bergrum där porten har lyfts av. Ammföråd kanske? Ingången är stor för ett så litet rum, vilket är lite märkligt... Jag får för mig att man kanske ställde fordon där förut som hade att göra med flygplanen som stod på fältet. Men jag kanske är helt ute och snurrar...

Vet du vad jag menar?[/quote]

Nu ska jag leverera en kartlänk :)
Hästskoberget ligger här!
Bäverdalen ligger här!

Bergrummet i Tånglöt har jag endast hört talas om, jag har aldrig besökt det. Ska sanningen fram så har jag inte riktigt koll på exakt vart de ligger. Du får mycket gärna slänga upp en kartlänk :)

Angående vad det använts till så har jag tyvärr ingen aning. Det kan dock påpekas att F 8 använde skjutbanan i Tånglöt, så ett ammunitionsförråd eller något annat som har med skjutbaneverksamhet att göra får väl hållas som troligt iaf!

Har du någon bild?

Med vänlig hälsning,
Bäverdalen
borstviskare
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 16 nov 2012, 23:00

Inlägg av borstviskare »

Då var det hästskoberget jag tänkte på. Har alltid trott att det var en utgång från bergshangaren. Tack för klargörandet :)


Ang. det lilla bergsrummet så ligger det en bit bort från skjutbanan. Här är en karta: http://kartor.eniro.se/m/n2lpO Kallas tydligen granskogsberget.

Hittade en tråd nu på FB där några får för sig att det är en enkel plombering de ska gräva sig igenom. Känns ganska otroligt att det skulle finnas så mycket mer där inne då det saknas ventilation. Å andra sidan är det lite märkligt med all sand. I den tråden finns en del bilder av rummet i varje fall. https://www.flashback.org/t1473821p3
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""borstviskare""]Ang. det lilla bergsrummet så ligger det en bit bort från skjutbanan. Här är en karta: http://kartor.eniro.se/m/n2lpO Kallas tydligen granskogsberget.

Hittade en tråd nu på FB där några får för sig att det är en enkel plombering de ska gräva sig igenom. Känns ganska otroligt att det skulle finnas så mycket mer där inne då det saknas ventilation. Å andra sidan är det lite märkligt med all sand. I den tråden finns en del bilder av rummet i varje fall. https://www.flashback.org/t1473821p3[/quote]

Flashback är ett underhållande ställe, det finns gott om "experter" där :)

Jag har som jag tidigare nämnt inte besökt platsen själv, utan får med hjälp av de bilder som lagts upp på Flashback och med den övriga information som finns i tråden ge mig på en kvalificerad gissning.

Det finns ett par saker som är anmärkningsvärda med detta bergrum:

1. Avsaknaden av port och det låter heller inte som om det finns fästen till en port som suttit där tidigare.
2. De grova väggytorna.
3. Taket sluttar nedåt i bergrummets bakre del.
4. Golvet verkar vara belagt med en 1,5dm tjock plåt med hål i.
5. Ingen ventilation.

Jag är 99% säker på att detta bergrum inte har något med F 8 att göra, utan mer troligt med den militära aktivitet som bedrevs på Järvafältet. De grova väggarna och avsaknaden av port får mig att tro att detta bergrum användes sporadiskt, eller för ett specifikt syfte vid exempelvis en övning eller vid något annan slags temporärt handhavande av material. Jag har svårt att få det till ett fast förråd av en eller annan sort (förutsatt att det inte funnits någon port).

A 1 använde Järva mellan åren 1915 och 1963 och jag tror nog att detta bergrum använts av dem. Någon på Flashback var inne på att det var en förvaringsplats för odetonerade grk-granater, det kan kanske stämma, det skulle i så fall kunna förklara det sluttande taket i bergrummets bakdel, det lite överdimensionerade inslaget samt avsaknaden av ventilation.

Min gissning som sagt :)

Med vänlig hälsning,
Bäverdalen
Cybotron
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 13:12

Inlägg av Cybotron »

Jag hittade en skarp granat när jag var där och grävde så det kan nog stämma.
Jak jilla UE!Do fatta?
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""Cybotron""]Jag hittade en skarp granat när jag var där och grävde så det kan nog stämma.[/quote]

Usch! Otäckt, nu verkar det förvisso som du har överlevt för sånt där kan gå illa om man har otur! :O
Hoppas du varskodde korrekt myndighet om ditt fynd så det togs om hand på rätt sätt.

FM ska för övrigt inom kort påbörja någon slags genomsökning av Järvafältet för att försöka hitta och forsla bort blindgångare som ligger och skräpar en bit under markytan. Detta pga att det ska börja byggas lite här och var.
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

F 8 har "fått" en hemsida!
Den är visserligen under uppbyggnad, men det finns redan en hel del matnyttig information att ta del av. Gå in och kika runt lite!

http://www.sveaflygflottilj.se
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: F 8 Barkaby

Inlägg av rhdf »

Inte för att vara sån, men du kanske skall ge rätt person cred för flygfotomontagen under RB-68 sidan.

Skisserna är mycket riktigt gjorda av D Malmström
Flygfotona i sig är både från Eniro och Google-maps/earth
Montagen är gjorda av undertecknad och ursprungligen uppladdade i RB-68 trådarna på fortforum.se i samband med den kartläggning forumet gjorde gemensamt.

Den senare var inte helt enkel eftersom D.M höll hårt i information om systemet och tydligen medvetet lade ut felaktiga platsnummer, koordinater mm. Matchningen gjordes sålunda genom att sitta och stirra på flygfoton i ungefär rätt område i timmar tills man hittade något som kunde vara en plats. Det underlättades ju inte hellr av att många av skisserna inte var orienterade i nord/syd :)
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

[quote=""rhdf""]Inte för att vara sån, men du kanske skall ge rätt person cred för flygfotomontagen under RB-68 sidan.

Skisserna är mycket riktigt gjorda av D Malmström
Flygfotona i sig är både från Eniro och Google-maps/earth
Montagen är gjorda av undertecknad och ursprungligen uppladdade i RB-68 trådarna på fortforum.se i samband med den kartläggning forumet gjorde gemensamt.

Den senare var inte helt enkel eftersom D.M höll hårt i information om systemet och tydligen medvetet lade ut felaktiga platsnummer, koordinater mm. Matchningen gjordes sålunda genom att sitta och stirra på flygfoton i ungefär rätt område i timmar tills man hittade något som kunde vara en plats. Det underlättades ju inte hellr av att många av skisserna inte var orienterade i nord/syd :) [/quote]

Noterat! Detta är en stor och oavsiktlig miss av mig. Jag har skickar ett PM till dig på FF.

Med vänlig hälsning,
Bäverdalen
Skriv svar