F 8 Barkaby
Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde
Sv: F 8 Barkaby
Med risk för att bli besserwisser......äh förresten, det ÄR jag ju.
Det heter Barkarby.
Det heter Barkarby.
- bunkrologen
- Inlägg: 1858
- Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30
[quote=""CB Milton""]Nu är det mer eller mindre klart att flygverksamheten (civil) kommer att upphöra från F 8 Barkaby. Vad som ska hända med flygfältet är väl egentligen oklart men det lutar åt bostäder på samma sätt man har slaktat F 18 för.
Istället ska man bygga ett eller ett par nya flygfält för allmänflyget i Stockholmsområdet. Helt vansinnigt enl. mig.
Det kan bli ett intressant objekt i tiden mellan flygverksamhetens upphörande och fysiska förberedelser för bostadsbyggandet.
Möjligtvis om vissa delar fortfarande är SO men jag kan inte bekräfta detta.[/quote]
Att civilflyget skulle flytta från F8 togs beslut om för något år sedan. De som har sina kärror där blev erbjudna att flytta till Skå alternativt Västerås då.
Hur det ser ut i dagsläget vet jag inte.
FM-log har fortfarande en del mark där som också är SO.
Ser man längre tillbaka i tiden så ligger Pizza Hut i gamla kasernvakten. De flesta hangarerna innehåller butiker sedan många år.
F8 var ett ganska stort område då det begav sig.
Istället ska man bygga ett eller ett par nya flygfält för allmänflyget i Stockholmsområdet. Helt vansinnigt enl. mig.
Det kan bli ett intressant objekt i tiden mellan flygverksamhetens upphörande och fysiska förberedelser för bostadsbyggandet.
Möjligtvis om vissa delar fortfarande är SO men jag kan inte bekräfta detta.[/quote]
Att civilflyget skulle flytta från F8 togs beslut om för något år sedan. De som har sina kärror där blev erbjudna att flytta till Skå alternativt Västerås då.
Hur det ser ut i dagsläget vet jag inte.
FM-log har fortfarande en del mark där som också är SO.
Ser man längre tillbaka i tiden så ligger Pizza Hut i gamla kasernvakten. De flesta hangarerna innehåller butiker sedan många år.
F8 var ett ganska stort område då det begav sig.
Sv: F 8 Barkaby
Att FM-log har kvar SO-mark här innebär med all säkerhet att de underjordiska hangarerna fortfarande är ganska.. instängslade va?
Isåfall får vi kanske hoppas på att det uppstår nån gråzon där mellan att de lagt ner sin verksamhet (om de gör det) och det börjar rivas/byggas.
Isåfall får vi kanske hoppas på att det uppstår nån gråzon där mellan att de lagt ner sin verksamhet (om de gör det) och det börjar rivas/byggas.
Jag tjänstgjorde på Flygräddningen 75-76. Då var det mesta av verksamheten redan borta och i princip var det bara räddningshelikoptrarna som var kvar. (Flyttade sedan till Berga)
Gjorde en liten nostalgitripp till Barkarby i augusti 2008. Min gamla hangar var omgiven av nya hyreshus.
Tråkigt att Helge Gul försvinner mer och mer och idag är det svårt att tänka sig att när beslutet togs om en flygflottilj där (1936) så var Barkarby Stockholms internationella flygplats.
Gjorde en liten nostalgitripp till Barkarby i augusti 2008. Min gamla hangar var omgiven av nya hyreshus.
Tråkigt att Helge Gul försvinner mer och mer och idag är det svårt att tänka sig att när beslutet togs om en flygflottilj där (1936) så var Barkarby Stockholms internationella flygplats.
- bunkrologen
- Inlägg: 1858
- Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30
För den riktigt nostalgiske F8 älskaren så rekommenderas filmen "Den gula divisionen" som är inspelad delvis på F8.
Helge gul och soluret figurerar ganska mycket! Så även tornet.
Flottiljen lades ned 1963 för att övergå i en flygkår fram till 1974 då förbandet F8 lades ned. Sedan sidobas till F16/20. Sidobasverksamheten lades ned 1994.
Helge gul och soluret figurerar ganska mycket! Så även tornet.
Flottiljen lades ned 1963 för att övergå i en flygkår fram till 1974 då förbandet F8 lades ned. Sedan sidobas till F16/20. Sidobasverksamheten lades ned 1994.
[quote=""CB Milton""]Nu är det mer eller mindre klart att flygverksamheten (civil) kommer att upphöra från F 8 Barkaby. Vad som ska hända med flygfältet är väl egentligen oklart men det lutar åt bostäder på samma sätt man har slaktat F 18 för.
Istället ska man bygga ett eller ett par nya flygfält för allmänflyget i Stockholmsområdet. Helt vansinnigt enl. mig.
Det kan bli ett intressant objekt i tiden mellan flygverksamhetens upphörande och fysiska förberedelser för bostadsbyggandet.
Möjligtvis om vissa delar fortfarande är SO men jag kan inte bekräfta detta.[/quote]
Hittade ut till F8 lite för sent, 1-2 år sedan. Har pågått ett ganska så intensivt arbete på området för att säkra det för allmänheten, mycket/nästan allt (närskydd, värnkanoner osv) på området är nog återställt/plomberat nu, men kan kanske finnas kvar några mindre rester om man tar sig tid traska runt.
/B
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... gflottilj/
Istället ska man bygga ett eller ett par nya flygfält för allmänflyget i Stockholmsområdet. Helt vansinnigt enl. mig.
Det kan bli ett intressant objekt i tiden mellan flygverksamhetens upphörande och fysiska förberedelser för bostadsbyggandet.
Möjligtvis om vissa delar fortfarande är SO men jag kan inte bekräfta detta.[/quote]
Hittade ut till F8 lite för sent, 1-2 år sedan. Har pågått ett ganska så intensivt arbete på området för att säkra det för allmänheten, mycket/nästan allt (närskydd, värnkanoner osv) på området är nog återställt/plomberat nu, men kan kanske finnas kvar några mindre rester om man tar sig tid traska runt.
/B
http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... gflottilj/
För mig var Barkarby ett ställe där vi övningskörde IKV 91 1980-81. Jag var visserligen förlagd på Armens Stabs och sambandskola på dåvarande S1 i Uppsala som radiomeck och vi skulle kunna köra ett stort antal militärfordon till rep plats för radioutrustning. Varför hangarerna på gamla F8 var fyllda med infanterikanonvagnar, vet jag inte. På senare år är jag på den gamla flygfältet på Wheels Nats "raggarträff" varje sommar i Augusti. Nu kanske det snart är slut med det också.