F 8 Barkaby

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""HEDP502""]

Frågan är då om berghangaren på Barkarby har varit mer än en vanlig hangar?[/quote]

Då den fortfarande är SO så finner jag det olämpligt att diskutera dess syften.
Cybotron
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 13:12

Inlägg av Cybotron »

[quote=""benkar""]Hittade ut till F8 lite för sent, 1-2 år sedan. Har pågått ett ganska så intensivt arbete på området för att säkra det för allmänheten, mycket/nästan allt (närskydd, värnkanoner osv) på området är nog återställt/plomberat nu, men kan kanske finnas kvar några mindre rester om man tar sig tid traska runt.

/B

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... gflottilj/[/quote]

Järfälla kommun rev det mesta runt flygfältet 2010 men pa Stockholms sidan
finns lite smågrejer kvar bla en mast.
Annars sa oppnade dom plomberingen pa jaktcentralen mittemot IKEA forra våren.
Fungerar tydligen som forråd idag.
Jak jilla UE!Do fatta?
sillen
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 21:40

Inlägg av sillen »

Läste att Barkarby Flygklubb, som hyrt in sig på den gamla flygflottiljen, definitivt kommer att försvinna. Så jag tog med mig sonen på upptäcksfärd en söndag eftermiddag.
Träffade på ordföranden för klubben som passade på att tvätta bilen medan vattnet fortfarande fungerade.
Han berättade att det pågår en dialog med både Stockholms kommun och Järfälla för att hitta ett alternativ till flygklubben. Tyvärr trodde han ej att detta skulle ske medan han själv var i flygbart skick.

Passa på att åk dit om ni kan. Det finns ett 50 tal hangarer i olika stadier utav nedmontering.

Jag ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilderna. Är inte beväpnad med en riktig kamera ännu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sillen
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 21:40

Inlägg av sillen »

Nu börjar jag förstå varför man länkar till externa uppladdningssidor...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sillen
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 21:40

Inlägg av sillen »

I denna barack hade de en portabel toalett. Den verkade dessutom vara förberedd för kungligt besök.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sillen
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 21:40

Inlägg av sillen »

Många av barackerna har vittnar om att de fungerat som förlängning av hemmet. Hittade bla ett "vardagsrum" med loungedel och skivspelare.
Skidorna har nog gjort sitt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Mycket fina bilder, men får jag som gammal FvOff påpeka att F8 låg på BARKARBY och inget annat...
Nej jag är inte besterw... bessma... ÄH f'n budweiser. :rolleyes:
JP
Senast redigerad av 1 jpkrax, redigerad totalt 0 gånger.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
sillen
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 21:40

Inlägg av sillen »

[quote=""jpkrax""]Mycket fina bilder, men får jag som gammal FvOff påpeka att F8 låg på BARKARBY och inget annat...
Nej jag är inte besterw... bessma... ÄH f'n budweiser. :rolleyes:
JP[/quote]

Nu vill jag inte vara sån, men det var ju det jag skrev.

EDIT:

Ok, nu såg jag trådnamnet. :-)
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""jpkrax""]Mycket fina bilder, men får jag som gammal FvOff påpeka att F8 låg på BARKARBY och inget annat...
Nej jag är inte besterw... bessma... ÄH f'n budweiser. :rolleyes:
JP[/quote]

Det där e kul, är uppväxt en station ifrån BarkaRby och under mina 29 år har jag tills för 2-3 år sen alltid trott att det hetat Barkaby.... ÄH f'n Karlovacko... Stella nu iofs kom jag på....
Användarvisningsbild
Bäverdalen
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 21:31

Inlägg av Bäverdalen »

Hallå allihopa! Jag är helt färsk på detta forum och detta år således min första post. Till min stora glädje så fann jag denna tråd som handlar mitt stora intresse här i livet, nämligen F 8. Jag har studerat och forskat kring F 8 i över tio år nu så förhoppningsvis har jag en hel del kunskap kring denna flottilj som kanske kan var till nytta för någon, eller åtminstone av intresse! :)

[quote=""bunkrologen""]Då den fortfarande är SO så finner jag det olämpligt att diskutera dess syften.[/quote]

Helt rätt, vi ska inte diskutera nuvarande användning, med hänsyn till sekretesslagarna. SO-lagarna är något helt annat och har ett helt annat syfte.

Rent historiskt så finns det dock en hel del öppen information kring verksamheter om bedrivits i berghangaren, samt kring konstruktionen av densamme.

Den börjades bygga 1951 och invigdes 1956. I samband med invigningen så flyttade 1.div och 2.div (Helge Röd och Helge Blå) ner i hangaren och dessa benämndes därefter som "bergsdivisionerna. När Flygflottiljen övergick till flygkår 1964 stod hangaren tom ett tag innan Rb 68-versamheten tog den i besittning. Hangaren användes då bla för service- och underhållsarbeten, inte bara för F 8' robotar utan även för andra robotförband runt om i vårt avlånga land. Hangaren användes som komplement till Arboga där merparten av allt underhåll skedde.

F 8 var för övrigt det enda roborförbandet i Sverige som hade två divisioner. En div om sex robotar, samt en skoldivision med utbildningsuppgifter.

Efter nedläggningen har Berghangaren använts på ett flertal olika sätt. Lager och övningsplats är två, men det finns naturligtvis fler.

Längre upp i denna tråd refereras det till ett bergrum i närheten av IKEA som nyligen öppnats. Detta bergrum är Sveriges första JC och gick under namnet "Bäverdalen". Det byggdes 43/44 och togs i bruk under -44. Även detta bergrum har haft ett flertal olika funktioner genom ¨åren, bla så har det fungerat som övnings-KC, stabsplats för I 1 och stabsplats för HV. Bäverdalen har även använts för en del projekt som på sin tid var tämligen hemliga (idag och dock flertalet av dessa avhemligade).

Bergrummet ägs idag av en privatperson. Jag har haft förmånen att få besöka insidan av denna anläggning, detta skedde under 2011. Ägaren är inte intresserad av sk "Bunkerturism", men jag kan bekräfta att bergrummet är i mycket gott skick och att det numera används som förrådsutrymme.

Frågor rörandes F 8 besvaras gladeligen!

Med vänlig hälsning,
Bäverdalen ;)
Skriv svar