Stridsvagnshinder / Draktänder - hur mycket finns kvar idag?

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Stridsvagnshinder / Draktänder - hur mycket finns kvar idag?

Inlägg av Saddam »

Bild
Enligt boken "Sveriges militära beredskap 1939-1945" byggdes det 152 km stridsvagnshinder i form av draktänder Sverige!
Hur många km har överlevt fram till dagens datum?

Runtomkring örlogsstaden Karlskrona byggdes det draktänder på ett flertal platser men jag har bara funnit en gruppering som ligger strax norr om staden:
BILD 1 - BILD 2 - BILD 3 - BILD 4 - BILD 5
Linjen är kompletterad med stora stenbumlingar och betongblock, antalet hinder är ungefär 30. Det ska visst finnas några till
invid nuvarande E22:an men har inte funnit dem än, rör sig om kanske två eller tre st.

Även i Karlshamn några mil bort byggdes det draktänder på flera ställen, bl.a. vid en skola:
BILD 1 - BILD 2 - BILD 3 - BILD 4 - BILD 5
Området runtomkring skolan skulle fungera som en försvarslinje och här byggdes det bl.a. skyddsrum, ståvärn, skansar,
taggtråd och annat. Som ni kanske ser på bilderna så är draktänderna som står i vattnet gjorda av sten(granit?).
Vissa av dessa har blivit delvis övertäckta vid gång/cykelbanan.

På andra sidan staden kan man hitta några till ovanför en hamn:
BILD 1 - BILD 2 - BILD 3 - BILD 4
Dessa hinder står numera inom ett industriområde bortsett från en en ensam som står på "rätt sida" stängslet.

Draktänderna i Blekinge kompletterade Per Albin-linjen, Landfronten(Karlskrona), skansar och andra anläggningar som skulle förhindra en fientlig framryckning med stridsvagnar. De svenska draktänderna är inte speciellt stora, på andra håll i världen byggdes det gigantiska hinder som man grävde ner en bra bit så att fienden inte kunde spränga bort dem så lätt, annars var det vanligt att man grävde sig in under dem och placerade en sprängladdning där...

Har ni funnit några bortglömda hinder ute i skogarna eller på någon strand? Vet att finns en del hinder kvar i t.ex. Stockholmstrakten och på västkusten.

Karlskrona-bor: har ni sett några stridsvagnshinder intill E22:an?
Senast redigerad av 2 Saddam, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: styckeindelningen var knasig
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
OS74
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 07:40

Inlägg av OS74 »

Rätt centralt i Stockholm på norra Djurgården precis söder om Universitetet går det ett band av draktänder öst-västligt längs höjdryggen i skogen, ungefär med början i

RT90:
X: 6584354, Y: 1628204

Om man tittar på kartan ser man att det är en naturlig förträngning där mellan Brunnsviken, Laduviken, Husarviken och värtan. Men jag har bara gått första biten mellan Rålambs väg och Laduviken.

Jag har för mig att det fanns ett par kulsprutenästen där också.

/OS
c_balder82
Inlägg: 191
Blev medlem: tor 01 jan 2009, 15:36
Kontakt:

Inlägg av c_balder82 »

Vet inte hur stor/långt du menar, om det ens finns några kriterier men i Dals-Ed, norra Dalsland finns det kvar, de är toppade, ungefär 1,2 m höga kan jag tänka mig. raden med draktänder är åtminstonde 100 m lång. Ligger ca 1 mil(bilväg) från Norge
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""OS74""]Rätt centralt i Stockholm på norra Djurgården precis söder om Universitetet går det ett band av draktänder öst-västligt längs höjdryggen i skogen, ungefär med början i

RT90:
X: 6584354, Y: 1628204

Om man tittar på kartan ser man att det är en naturlig förträngning där mellan Brunnsviken, Laduviken, Husarviken och värtan. Men jag har bara gått första biten mellan Rålambs väg och Laduviken.

Jag har för mig att det fanns ett par kulsprutenästen där också.

/OS[/quote]

Är väl egentligen bara draktänderna kvar där. Resten är i form av plomberade och återfyllda värn.

Finns något betongpiano i centrala årsta, alldeles invid skanskvarns 40-36 Lv-ställning.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Tycker mig minnas att jag också sett draktänder borta vid Trångsund/Skogås ner mot Drevan. Här finns ju en hel del annat att se dessutom. Men när jag lite planlöst vandrade där i somras kunde jag inte återfinna dem. Men jag var nog för nära Trångsund
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Finns en rad nere vid karlbergs slott och även ute vid universitetet finns det en hel del kvar i skogen.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Har tidigare länkat den här bilden från Helsingborg:

Bild

Det ligger också några betongpianon i centrala Malmö.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Vid havet i Landskrona också, så vitt jag minns.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Sincro
Inlägg: 589
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 00:41

Inlägg av Sincro »

Vid en f.d. reservupplagsplats väster om Mellerud i Dalsland finns en drös (bild 1)
Strax norr om Håverud finns ett gammalt värn med tillhörande järnvägsspärr och draktänder (bild 2 och 3)
Som "balder" redan har nämnt finns några rader vid Parsetjärn nära norska gränsen, dessa är av granit istället för betong (bild 4)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

"Efter regnet kommer solsken, det tycker jag är så jättebra!"
Skriv svar