Karlskrona - Bunkerstaden!

Alla anläggningar som omfattas av totalförsvaret - alltså även civila ledningscentraler och upplagsplatser och dylikt.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Karlskrona - Bunkerstaden!

Inlägg av Saddam »

Tycker att det var lite tomt i denna forumsdel(militäranläggningar), så jag startar en tråd om staden som kanske har mest sevärdheter om man gillar militärhistoria i form av bunkrar, bergrum och annat...

Värn avsedda för luftvärnskanoner:
http://www.pixbox.se/alb_show_id919144_page0.html

Oskarsvärn:
http://www.pixbox.se/alb_show_id920951_page0.html

Ett bergrum:
http://www.pixbox.se/alb_show_id921817_page0.html

Finns i princip hur mycket som helst att se...
Man kan köra runt i Kna och hitta platser "bara sådär".
Allt från de centrala delarna av staden till skärgårdens yttre öar.

Återkommer med mer bilder.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Skulle va kul o komma in i stora bergrummet under trossö med ingången på kyrkogatan som dessvärre e plomberad :eek:
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Amanite""]Skulle va kul o komma in i stora bergrummet under trossö med ingången på kyrkogatan som dessvärre e plomberad :eek: [/quote]

Finns så mycket annat kvar... tågtunnel är visserligen låst men går väll att komma på nått sätt. Sedan finns det flera skyddsrum på Trossö.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

mycket trevligt, trodde först det var bilder från lågholmen står identiska lv värn där (ja och på en himlans massa andra ställen ochså iofs), trevligt bergrum med !! :)
Puchis
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 10:23

Inlägg av Puchis »

Fina bilder :) hur fkom bil vraket in i tunneln :confused:
helena
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 20 okt 2008, 08:18

Inlägg av helena »

På Ivön i Karlskrona skärgård finns en gammal militär lagerbyggnad och en lite tågräls med tillhörande liten tågkärra (elelr ett flak på räls, snarare) som är liten, nätt och fullt möjlig att själv putta uppför backen och åka med på. Den hade jag hur roligt som helst med som barn. Dock behöver man en båt för att ta sig till Ivön.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""helena""]På Ivön i Karlskrona skärgård finns en gammal militär lagerbyggnad och en lite tågräls med tillhörande liten tågkärra (elelr ett flak på räls, snarare) som är liten, nätt och fullt möjlig att själv putta uppför backen och åka med på. Den hade jag hur roligt som helst med som barn. Dock behöver man en båt för att ta sig till Ivön.[/quote]

Finns det någonting mer intressant på den ön?
Användarvisningsbild
Ulse74
Inlägg: 315
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 06:21
Kontakt:

Inlägg av Ulse74 »

[quote=""Saddam""]Finns det någonting mer intressant på den ön?[/quote]

I boken "Befästningspark Karlskrona" som finns att köpa på Marinmuseum står det om Ivön:

Ivön använders fram till 1970-talet som förrådsplats för minmaterial tillhörande flottan. Samtliga förråd är numera rivna. Befintligt bostadhus för den en gång på ön placerade uppbördsmannen är uthyrt till civil hyresgäst. Två trätorn för luftvärnskulspruta byggdes 1940 och båda är idag rivna.
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

[quote=""helena""]På Ivön i Karlskrona skärgård finns en gammal militär lagerbyggnad och en lite tågräls med tillhörande liten tågkärra (elelr ett flak på räls, snarare) som är liten, nätt och fullt möjlig att själv putta uppför backen och åka med på. Den hade jag hur roligt som helst med som barn. Dock behöver man en båt för att ta sig till Ivön.[/quote]

Jag vill minnas att jag sett nåt därifrån på tv, om en mast...
Dom använde den lilla rälsen och kärran för att dra upp grejer för underhåll el. likn... är det samma ställe?
Centrala Sverige - http://www.tomtochode.se
Skriv svar